Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch [FÄRDIG s.14]

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Tamiya Tirpitz 1/350 med Eduard photo etch

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Tirpitz däck var ju målade. Rent av kamouflagemålade. Något direktiv från Kriegsmarine bestämde tydligen att alla tyska fartyg skulle ha däcken målade någon gång innan Scharnhorst, Gneisenau och Prinz Eugen bröt igenom engelska kanalen. Ändå verkar få byggare måla däcken. Har hittils inte sett någon som målat dem grå eller i Tirpitz fall kamouflage. Men vill minnas att Airfix målningsanvisning för Prinz Eugen var mörkgrått däck.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
A.Femoralis

Inlägg av A.Femoralis »

Ulf Lundberg skrev:Här är min gamla jigg.
Bild

En plywoodbit med ett spår att lägga masten i.
På den är ritat linjer, vinklelräta mot spåret så att rån (tvärpinnen) ska hamna vinkelrätt mot masten.
Hår uppborrat där limningen sker, så att mast och rå inte limmas fast i jiggen.
Den här jiggen snickrade jag till i all hast för ca tio år sedan och den har gjort god tjänst sen dess.
Förhoppningsvis kan du vidareutveckla konstruktionen!

Notera också hur jag ökat mastens tjocklek nedtill genom att trä på kopparrör.

Lycka till!
Uffe
Vilken fiffig pryl! Kan tänka mig att den underlättar en hel del. Vad använder du får lim? Eller du kanske rent av löder ihop det hela?

Tack återigen, all hjälp är mycket uppskattad!

Andre B. skrev:Mmm...
Tirpitz däck var ju målade. Rent av kamouflagemålade. Något direktiv från Kriegsmarine bestämde tydligen att alla tyska fartyg skulle ha däcken målade någon gång innan Scharnhorst, Gneisenau och Prinz Eugen bröt igenom engelska kanalen. Ändå verkar få byggare måla däcken. Har hittils inte sett någon som målat dem grå eller i Tirpitz fall kamouflage. Men vill minnas att Airfix målningsanvisning för Prinz Eugen var mörkgrått däck.
Jag använder den här sidan som färgreferens: http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/pa ... _1942.html
Har hört många säga att Asmussens ritningar är mycket nära verkligheten och enligt dom så var däcket omålat till det cammo jag ville måla (September 1942 - July 1943). Enligt den sidan så målades däcket först 1944! ( http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/pa ... _1944.html ).

Har faktiskt inte heller sett någon som målat däcket och jag har ändå försökt hitta varenda bild av modeller av Tirpitz som någonsin postats på internet!

Här är förövrigt en bild på både Ets-katapulten från Eduard och plast-katapulten från Tamiya. Det blir ganska tydligt att ets är ett absolut måste om man bygger den här modellen! ;)
Bild
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Hålle verkligen med om att etsningen tillför fantastiskt mycket. Tror inte jag sett något så snyggt tidigare. Gillar de "ostformade" plattformarna med. Kommer att följa bygget med stort intresse. Känns som att jag måste hitta något liknande till min Prinz Eugen från Heller.

Rörande däcket så har jag funnit en del källor genom åren som säger att däcket faktiskt målades redan -42. Har en Tirpits modell (Trumpeter 1/700) liggandes i avvaktan på vilket kamouflage som jag känner bäst för.

Har hittat några tyska sidor med bilder på Tirpitz kamouflagemålad. Men som sagt få modeller. Det närmaste är följande modell från Trumpeter...

http://www.modellmarine.de/index.php?op ... &Itemid=59

Mvh. Andre´B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jag limmar master med CA lim.
Det är sällan de går sönder.
Tillsammans med riggtråd av fisklina blir det riktigt starka riggar.'
Uffe
A.Femoralis

Inlägg av A.Femoralis »

Tjenare allihopa, det var länge sen sist!

Har haft ett långt uppehåll från allt byggande den senaste tiden. Jag har helt enkelt inte hunnit med! Så tyvärr har jag ju därför inte hunnit komma särskilt mycket längre på Tirpitz men igår hann jag med att måla lite av cammot på överbyggnaden! Det är inte klart än men tänkte att jag tar och lägger upp några bilder så ni får se att det i alla fall händer något! Det som återstår med cammot är att måla de delar som ska ha den blåare nyansen av grått samt att fixa till en del översprej som lyckades ta sig igenom maskeringen.

Jag har även äntligen lyckats bli nöjd med däcket! En lätt dimma med ljusgrått och lite torrpenslande av nåtlinjerna gjorde susen. Hade jag gjort om det så hade jag dock kört en gråare nyans men tycker det här ser rätt ok ut det med. :)

Tirpitz är ett rätt kul fartyg att bygga eftersom hon var målad på så många olika sätt! Besättningen hade väl inte så mycket annat att göra när hon satt och kurade inne i fjordarna. ;)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Ser mycket fin ut. Du kanske vill tänka på att skarvarna mot däcket på vissa av påbyggnationerna är aningen stora men de kanske inte är helt fastsatta ännu?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
A.Femoralis

Inlägg av A.Femoralis »

Man tackar så mycket!

Inget av överbyggnaden är fastlimmat än så det är därför skarvarna syns så tydligt. Jag ställde bara dit allt för fotograferingen. Eftersom det är första skeppet jag bygger så vet jag inte riktigt när det är dags att limma fast dom men jag har i alla fall tänkt att jag ska måla klart allt samt fästa alla grejer som livbojar med mera innan jag ger mig på det.

Mvh Christian
A.Femoralis

Inlägg av A.Femoralis »

Är det möjligtvis någon här som har erfarenhet av att jobba med green stuff?

Har beställt hem en bit för att försöka skulptera "blast bags" till kanonerna. Ingen aning om vad man kallar det på svenska men jag syftar på den påsarna som brukar finnas vid basen på kanonröret, närmast tornet.

Jag tänker mig att det är ungefär som häftmassa som sedan stelnar, låter det vettigt? Eller är det kladdigare? Hur lång tid har man på sig innan det stelnar och hur pass förlåtande är det för misstag?
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Om det är sk bandet, dvs en remsa med gult och grönt som sitter ihop så skär bort mitten, ca 2-3mm på varje sida. Den kan vara hård och redan ha börjat härda.

Blanda ihop tills det har en jämn grön färg. Tvätta sedan händera. Du kan talka det för att lättare jobba med eller smörja in verktygen/fingrarna med handkräm. Har du svårt att få det att fästa på delen där det skall sitta. Prova att fukta kontaktytan eller använd superlim.

Många gör egna verktyg genom att tälja eller fila till tandpetare i passande profil och sen lägga på några lager superlim som slipas men fint sandpapper.

Arbetstiden är på ca 45 minuter men längre om det inte är fina detaljer, beror också lite på hur färsk Duro/Green Stuff är.

Om du har det småkallt i din bostad kan det påverka härdningen negativt, dvs det tar längre tid och det härdar inte ordentlig. Sätt biten under en vanlig glödlampa under 30-45 minuter. Tänk på att delar av plast som har satt leran på kanske är lite känsligare.

Lycka till.

Janne NIlsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Instämmer med Janne.
Greenstuff funkar och jag har själv skulpterat "blastbags" med det.
Maskera tornet och eldrören med tejp så att du inte sabbar ytdetaljeringen runtomkring med en massa kladd.
Vad "blastbags" heter på svenska vet jag inte trots att jag läst en hel del marinlitteratur på svenska.
Jag har gjort det till min hemläxa att fråga, när jag träffar någon som jobbat i flottan.
Det vore kul om fler kunde ta på sig den uppgiften, kanske kan vi snart lösa detta stora språkliga problem;-)
Ett annat ord jag saknar översättning på är "bullvarks" (osäker stavning)

Åter till det viktiga:
Snyggt bygge, ge inte upp,
Uffe
Skriv svar