M551, tips önskas

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: M551, tips önskas

Inlägg av Lennart 12 »

Ser verkligen tung och verklighetstrogen ut din modell . Tror aldrig jag sett någon byggd tidigare vad jag minns. Byggde den själv för många år sedan, då den var ny som modell. En maffig pjäs som hamnat mellan stolarna verkligen. Snyggt målat och byggt, och dio" iden är riktigt bra.
//Lennart
Ingvar
Namn: Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Tack Lennart :D
Det är en intressant liten vagn med grovkalibrigt eldrör som var avsett att skjuta missiler. Den kunde skjuta granater också men vagnen höll inte riktigt för rekylen. En sak man får tänka på när man gör vädring och slitage är att vagnkroppen tillverkades i aluminium medan tornet var stål, så man får tänka på var man skall ha rost.

Jag har en M551 till av samma tillverkare. Jag gillade verkligen att bygga denna modellen, skall bara få tag i en sats med band också, -tillverkas i Ryssland och är lite svåra att få tag i nu, -dessutom bär det mig emot att handla därifrån av kända skäl trots att de bör gå att få tag i via någon av Hongkong butikerna. Jag kanske år nöja mig med Frulleband...
-Kanske får min andra vagn hamna i Irak under Desert Storm.

/Ingvar
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Jo jag gillar stuket " på den. Lycka till, hoppas du hittar det du behöver för att slutföra den andra modellen.
//Lennart
Senast redigerad av Lennart 12 den 09 maj 2025, 14:52, redigerad totalt 1 gånger.
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Ingvar skrev: 09 maj 2025, 10:23 -Kanske får min andra vagn hamna i Irak under Desert Storm.

/Ingvar
Vill du göra något annorlunda så kan du göra någon av de OPFOR VISMOD-varianter som efterliknar T-72, ZSU-23-4 m.m. Finns en hel del bilder på dem och kan nog bli kul scratchbyggen. Även kamoflageexperimenten på Tysklandsbaserade vagnar under 70-talet ser rätt annorlunda ut.
/G
Knajd

Inlägg av Knajd »

Kul att tipsen hjälpte.

Jag har ett till. Den här Dragon Modelssatsen skulle passa perfekt för att fylla ut dioramat då figurerna är från Op. Just Cause En MC-ordonnans och en infanterist som pekar.

https://www.ebay.com/itm/364643211593?_ ... R9Tcw9DWZQ
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Tack Knajd,

Jag är bekant med Dragon satsen, den har funnits i min stash. Motorcykeln med förare byggdes för en herrans massa år sedan och som jag minns det var den tämligen rudimentär.

Jag kommer att använda MiniArts urban travelers. Några kommer att kräva lite modifiering om jag skall använda dem. Jag har även hittat en äldre rökande herre i kostym från Balaton som kan passa in. Dynamiken i dioramat skulle då bil den bollhållande pojken och den äldre herren som betraktar pansarburken medan de övriga civilisterna inte låter sig störas i sitt dagliga liv. Jag kommer nog att vända vagnen åt andra hållet så att de gående civilisterna kan korsa gatan bakom vagnen, lite som på den inspirerande bilden i början på denna tråden.

Tack Mahatma, jag är ganska bekant med M551 visimod vilket kunde vara ett bra projekt för min urgamla Tamiya modell. Jag tycker att det är synd på så rara ärtor att använda RFM modellen till ett sådant projekt. Som ett alternativ till Desert Storm skulle däremot de tysklandsstationerade vagnarna från 70-talet vara kul, vi får se vad jag hittar. RFM satsen erbjuder ju möjlighet att bygga både sen och tidig variant, A1 respektive A1 TTS, det är den senaste varianten jag byggt i denna tråden. Mest synliga skillnaden är rökkastarna.

Mvh,
/Ingvar
Knajd

Inlägg av Knajd »

Ingvar skrev: 10 maj 2025, 11:43 Tack Knajd,

Jag är bekant med Dragon satsen, den har funnits i min stash. Motorcykeln med förare byggdes för en herrans massa år sedan och som jag minns det var den tämligen rudimentär.
Jag testade också att bygga den och den är föråldrad och klen i detaljerna.
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Själv så har jag bara Tammy's nya 551:a
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Med hjälp av tips från er har nu figursnickrandet börjat. Jag är inte helt obekant med Miniarts figurer. Jag har använt en del av dem innan och även om poserna för det mesta är trevliga så krävs det ofta en hel del graverande innan man känner sig nöjd. Se till exempel huvudet på figuren nedan. Ansiktsdragen är mycket bra men verktygsdelningen är inte direkt snygg...
Bild

Bild
Figuren längst till höger är en resinfigur från Balaton och listas som 1930-40 tal. Jag tror den passar bra för så ser ju alla gubbar ut, till och med jag :lol: Äldre herrar följer inga moden.

Damen längst till vänster fick en knälång kjol, hennes väldigt korta jeansshorts kändes inte rätt. En reflektion jag haft vid byggbordet är vad mitt yngre jag, imponerad av stora kanoner, massor med kulsprutor och bandad ammunition hade tyckt om mig nu. Här sitter jag och knåpar ihop handväskor, sätter kjolar på damer och kommer nog att behöva sminka dem också. Vad har det blivit av mig?

Härnäst blir det att färdigställa den huvudlösa figuren, putsa och gravera det sista samt blåsa lite matt svart på allt för att se om alla skarvar och graveringar ser bra ut. Det kommer nog att krävas ett varv till någon stans. Sedan blir det målning med Vallejo och håriga pinnar...

Mvh,

Ingvar
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Den hanns med lite vid byggbordet i går kväll.
Frisyrerna har fått en omgång med nyvässad scriber för att skapa lite djup. Figurerna är grundmålade med Tamiya mattsvart. Även smådetaljer som tvenne handväskor, ett par solglasögon till herren i mitten, två take-away kaffemuggar och en hand till den äldre herren till höger.
Bild

Jag tror inte att take-away kaffe var lika vanligt 1989 som det är idag. Nummer 2 och 4 från vänster är designade för det. Det blir nog lämpligare att måla dem som Mc-Donalds Cola muggar då behövs sugrör. De yngre herrarnas tröjor behöver nog ett tryck, det skall bli intressant att klura ut hur jag skall fixa det...
Något elegant tryck på damens schal kan också också liva upp. Herren i mitten skall enligt boxen dra en kabinväska efter sig. Jag minns inte att det ens fanns 1989. Jag får hitta på något annat som han får hålla i sin högra knutna hand som får den udda vinkeln att se naturlig ut

Mvh,
Ingvar
Skriv svar