JAS Gripen E-version

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Re: JAS Gripen E-version

Inlägg av MartinN »

Spännande! Blir den colombiansk månne..?
Ingvar
Namn: Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Här pratar vi avancerad kirurgi...
Jag gillar sådant mycket och kommer att följa tråden med stort intresse.

/Ingvar
Pelle F
Namn: Pelle

Inlägg av Pelle F »

Lite smånytt då. Jag har tänkt komma framåt snababre, men det visade sig att beställningen av några avgörande extradelar låter vänta på sig. Detta på grund av just den genre som vår hobby bygger på. Producenten är nämligen Ukrainare.

Så det blev lite andra bitar att färdigställa först. Till att börja med en av de större modifieringarna. Stjärten, 30 cm längre i 1/1.
BildDSC_6046 by Pelle Filipsson, on Flickr

Jag satte dit några skenor i det avsågade, så jag kunde slajda in baken och därmed anpassa längden i lugn och ro. 30 cm blir exakt 4,16666666667mm i 1/72. Ded där komma:1666... får ni alltså ta med en näve salt. Felmarginaler får ni på köpet i det här bygget. Ett försök till rättmätt plastmarginal skapades för ändamålet.

BildDSC_6048 by Pelle Filipsson, on Flickr

Sedan var det bara att börja spackla. Nämnda marginal byggdes på, och två sorters putty kunde jag lyxa till det med.
BildDSC_6049 by Pelle Filipsson, on Flickr

Under arbete...
BildDSC_6054 by Pelle Filipsson, on Flickr

Mellan torkningarna kunde jag peta ihop framhalvan också. Det här var nog rätt modellversion att jobba med. Eftersom den är delad i front- och bakhalva, går det enkelt att peta med detaljerna i respektive ända oberoende av varandra.
BildDSC_6057 by Pelle Filipsson, on Flickr

Jag gör inga förändringar i frontdelen, mina mätningar och Photoshopjämförelser (som blivit ännu fler den sista veckan) visar inga förändringar i dimensioner mellan version C och E på de här bitarna. Däremot, för att visa modellen lite god vilja, så får cockpit en liten modd. Det är numera en rejäl storbildsskärm där framme, istället för tre mindre. Så jag målade upp en liten karta i blått och grönt över ett skärgårdslandskap och så ett par söta grå operativsystemsrutor på det. Lyckligtvis inget som kommer att synas sedan när allt annat är på. Somliga kallar cockpit för "kontoret" har jag sett. Nu börjar det nästan stämma. Fattas bara mus och musmatta, så är det som att sitta på mitt jobb, bara med aningens maffigare utsikt om man tittar upp från skärmen.

BildDSC_6058 by Pelle Filipsson, on Flickr

Och med de här bitarna sammanfogade, så kan man börja ana formen på denhär förlängda Gripen-limousinmodellen som alltsammans ska resultera i.
BildDSC_6061 by Pelle Filipsson, on Flickr
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Onekligen ett mycket ambitiöst projekt. Du har en del riktigt smarta lösningar som jag hoppas att jag kommer ihåg ... även om jag aldrig kommer att försöka mig på något liknade. Kul att följa. Och som många redan skrivit. Ju mer jobb du läger ner desto större sannolikhet att den kommer i plast. :)
holst

CU@C4
Jakob L

Inlägg av Jakob L »

Ska bli kul att följa!! Här fanns många bilder om du har sett: https://www.airliners.net/search?aircra ... lay=detail
Ingvar
Namn: Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Inga genvägar här inte :)

/ Ingvar
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Roligt att följa utvecklingen! Kommer garanterat komma ut en korrekt E Gripen till oss andra inte långt efter den är färdig! ;)

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar