Med flygvapnets hundraårsjubileum nästa år, tänkte jag att jag skulle bygga min WNW Albatros B.II som svensk, även om det blir en modell av något som faktiskt är äldre än flygvapnet självt. Arbetet har påbörjats och nästan allt är klart för primer.

Men, det finns några hakar... Albatrosens historia i Sverige kan säkert många av er, men den börjar i alla fall strax före krigsutbrottet 1914. En tysk pilot, Lothar Wieland, hade ombetts av Albatros Flugzeugwerke att göra en reklamtur från Berlin till Köpenhamn, Stockholm, St. Petersburg, Warszawa och tillbaka till Berlin. Det blev inte riktigt så eftersom Wieland vid landningen i Stockholm, den 26 juli, hamnar på mjuk mark och planet kraschar med skador på hjul, propeller och roder. Otroligt nog, kan jag tycka, hinner man både beställa reservdelar och få dem innan krigsutbrottet, men den nya propellern passar inte och sedan blir Tyskland en del av kriget den 1 augusti.
Lothar Wieland får återvända till Tyskland, men planet blir kvar i Sverige och repareras. Under reparationerna dokumenteras flygplanet noga och utifrån detta kommer sedan nya svenska "Albatroser" att byggas. Flygplanet självt blir också en del av krigsmakten och flyger vidare ända fram till 1918. Minst fem olika enheter bygger dessa kopior; Svenska Aeroplanfabriken (SAF), Södertelge Werkstader (SW), Marinens Flygväsende (MFV), Nordiska Aviatikbolaget (NAB) and Flygkompaniets Verkstäder Malmen (FVM).
Via "DigitaltMuseum" (digitaltmuseum.se) kan man lätt hitta foton av Albatroser. Sök bara på "Albatros". Kollar man igenom de foton som finns blir det tydligt att det enklaste att göra utifrån Wingnut Wings modell, är att bygga antingen "Urtrossen", dvs. den tyska kraschade maskinen, eller någon av de första kopiorna som Södertelge Werkstäder bygger som under beteckningen SW12. De flesta andra kopiorna verkar ha helt andra kylarlösningar och andra motorer, men SW12 byggs med sidokylare och samma 100 hk Mercedes-Benzmotor som finns i byggsatsen. Flera andra svenska varianter (senare?) har dessutom andra vingar och roder.
Så, jag har troligen landat i att bygga Urtrossen eller någon av SW12:orna. De senare tjänstgjorde bl.a. med skidor och dessa finns att köpa från svenska Flying Bear, så kanske en sådan... Men även med dessa val finns det några förändringar som måste göras. Nedan ser ni tre bilder från DigitaltMuseum. De första två ska vara av Urtrossen, men uppenbarligen ett äldre foto och ett nyare. Och den tredje bilden är av en SW12 med skidor.

Jag kan se tre viktiga, men ganska lätta, förändringar som måste göras.
För det första, även Urtrossen har en annan lösning för höjdroderlinorna än den som är i byggsatsen. Så jag måste täppa till hålen i den horisontella stabilisatorn och öppna nya hål i flygkroppen. Det borde vara ganska lätt.
För det andra är rodret annorlunda än i byggsatsen. Kanske kan rodret i det första fotot vara som det i byggsatsen, men jag tror att det är troligare att rodret är som i foto två. Det är den vanligaste formen om man kollar på andra foton av tidiga svenska Albatroser. Det borde gå att lösa med en bit plasticard och lite småfix.
För det tredje är avgassystemet annorlunda än det som är i byggsatsen. Uppenbarligen är det en helt annan motor och kylare i det första fotot av Urtrossen, men på det andra fotot kan man se att det sitter ett avgasrör som det som finns i foto tre. Jag borde kunna använda den första delen av avgassystemet från det som finns med i byggsatsen och sedan scratcha fronten och röret som går upp över vingen. Kanske genom att göra en hyfsad bit med hjälp av Milliput och sedan slipa till rätt form och ett rör av rätt diameter. Har någon ett bättre förslag får ni gärna säga till.
/Fredrik