MiG-25PD - ICM 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

MiG-25PD - ICM 1/72

Inlägg av Gabriel »

Nu när jag har bygglusten uppe efter Open kändes det helt rätt att starta en riktig byggtråd igen, istället för att släppa in er andra i slutskedet. Förhoppningsvis håller jag även byggtakten igång lite bättre på detta sätt.

Så vad har vi här? Det är ICM's nya MiG-25PD. De har två former. Den första kom på 00-talet, medan denna släpptes 2021 baserad på deras RBT som kom några år tidigare. Detaljeringen är redan väldigt hög direkt ur lådan. Det enda jag velat komplettera med är ett svarvat pitotrör från Master, samt att en cockpit i resin från ResKit slank med. Lådans cockpit är redan fin för att vara gjuten i plast, men resinet höjer allt ytterligare en bit. Dessutom var jag intresserad av att se hur väl ResKits konvertering passar. Jag kan gladeligen konstatera att den passade nästan utan slipande i plasten eller resinet. Sidokonsolerna har t.o.m. pins som passar i motsvarande hål i plasten. Det enda som krävde lite arbete var att jag ville bygga denna i en annan ordning än instruktionen, med passning av delarna mot plasten innan målning. Instruktionen vill att man bygger klart hela cockpiten innan denna monteras mellan kroppshalvorna, vilket (om man har otur) så klart kan medföra otäcka överraskningar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Cockpiten är i dag i princip klar. Endast instrumentpanelens översida behöver monteras efter att noskonen kommit på plats. Raketstolen är i nuläget endast torrpassad, den vänta för att ge plats åt maskering då huven ska byggas i öppet läge.

Övriga bygget har kommit en bit på vägen även det. Motorernas luftintag är målade och delvis monterade i flygkroppens huvudsektion. Likaså huvudställens hjulbrunnar. Det är många delar med delvis mycket komplexa former, men än så länge har allt passat i det närmaste perfekt. Jag hoppas det fortsätter på den vägen! Jag misstänker att det kommer krävas en hel del vikt i nosen för att få denna på rätt köl. Som tur är finns det gott om plats i flygkroppen. Modellen är trots allt jämnstor med "vanliga" ensitsiga stridsflygplan i 1/48: MiG-25 är en riktig bjässe!

Bild

Tack för titten!

/Gabriel
Andre B.
Namn: Andre

Re: MiG-25PD - ICM 1/72

Inlägg av Andre B. »

Ser mycket tjusigt ut. Ribban läggs högt direkt från start!
Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Fina färger, cockpiten kommer bli som en smaragd lysande i en övrigt grå värld.

Du får förmodligen rista om panellinjerna: vill minnas när jag såg dylik skapelse på flygmuseet i Riga för några år sedan att jag häpnades över hur jäkla hemsnickrat allt såg ut. Som en dålig badrumsrenovering. Plåtarna var klippta med sax eller något och definitivt inte raka i kanterna. Kolla bild 23-26 i detta mitt inlägg på iModeler https://imodeler.com/2015/12/riga-avaiation-museum/
Stellan Schroeder Englund
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Stellan skrev: 20 apr 2025, 23:19Plåtarna var klippta med sax eller något och definitivt inte raka i kanterna.
Är det inte så de bygger sina flygfän? Se bara på bilderna som cirkulerar på SU-57 från flygshowen i Kina...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Det är alltid inspirerande att gå på tävlingar typ 08. Kul att det kom så många deltagare och besökare.
Bra start på bygget härlig turkos färg i cockpit.
Stellan, liknelsen med en dålig badrumsrenovering är en passande beskrivning.

Anders E.
FredrikAlmlöf
Namn: Fredrik Almlöf

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Kul att få följa med i bygget! Ser fram emot fortsättningen.

Lite vid sidan... Stellans bilder från Riga var "intressanta" och lockande. :) Jag har en resa till Riga planerad och har läst lite om flygmuseet, verkar vara en spännande utflykt...
/Fredrik
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

FredrikAlmlöf skrev: 21 apr 2025, 09:19 Kul att få följa med i bygget! Ser fram emot fortsättningen.

Lite vid sidan... Stellans bilder från Riga var "intressanta" och lockande. :) Jag har en resa till Riga planerad och har läst lite om flygmuseet, verkar vara en spännande utflykt...
/Fredrik
Fredrik, att jag över huvud taget kom in var en slump. En barbröstad man utan engelskakunskaper kom på en vinglig cykel och öppnade upp av en händelse, det verkade nämligen ganska stängt...ellerjagvetinte. Kul plats med märkliga mackapärer. Ta ordentligt med bilder på allt för du vet inte vad som kan komma till användning. Lokalbuss går från innerstan och är en trevlig tripp utanför de normala turiststråken.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Andre B. skrev: 20 apr 2025, 22:24 Ser mycket tjusigt ut. Ribban läggs högt direkt från start!
Mvh. Andre
Tack André! Jag bygger långsamt, så då kan man likaväl se till att det som blir byggt håller hög ambitionsnivå.
Stellan skrev: 20 apr 2025, 23:19 Fina färger, cockpiten kommer bli som en smaragd lysande i en övrigt grå värld.

Du får förmodligen rista om panellinjerna: vill minnas när jag såg dylik skapelse på flygmuseet i Riga för några år sedan att jag häpnades över hur jäkla hemsnickrat allt såg ut. Som en dålig badrumsrenovering. Plåtarna var klippta med sax eller något och definitivt inte raka i kanterna. Kolla bild 23-26 i detta mitt inlägg på iModeler https://imodeler.com/2015/12/riga-avaiation-museum/
Tack Stellan. Ja, sovietiska cockpits är en riktig favorit att måla. Den turkosa färgen är riktigt härlig.

Dina bilder kan nog komma till användning! Däremot är jag inte säker på att de grovt tillskurna panelerna skulle synas i 1/72. Bygger man en Foxbat i större skala skulle det nog däremot vara värt mödan. Jag noterar också att det syns en relativt grov svetsfog i närbilden på luftintaget(?). Som bekant gick motorerna sönder av flykt i mach 3, men när man ser dina bilder funderar jag på hur väl resten av flygplanet egentligen klarade av det!
Anders.Edblad skrev: 21 apr 2025, 07:15 Det är alltid inspirerande att gå på tävlingar typ 08. Kul att det kom så många deltagare och besökare.
Bra start på bygget härlig turkos färg i cockpit.
Stellan, liknelsen med en dålig badrumsrenovering är en passande beskrivning.

Anders E.
Tack Anders. Som jag sade till Stellan är den färgen en riktig favorit.
FredrikAlmlöf skrev: 21 apr 2025, 09:19 Kul att få följa med i bygget! Ser fram emot fortsättningen.

/Fredrik
Tack Fredrik! Jag ska försöka hålla tempot för att ge regelbundna uppdateringar.

/Gabriel
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Gabriel, jag skulle väl ha lagt till en blinkande gubbe till anmärkningen om panellinjerna.

Personligen tror jag att Sovjeterna inte brydde sig så mycket om piloterna och flygplanet om ryktet om att det över huvudtaget fanns minskade hotet från amerikanerna. Att bygga en traktor som kunde flyga 3 x ljudets hastighet under en kort tid var målet, inte att det skulle hålla i evigheter. Det är dock en annan diskussion.
Senast redigerad av Stellan den 22 apr 2025, 13:16, redigerad totalt 1 gånger.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Lite kul med den turkos färgen i kockpit , även i civila maskiner ,var ju att den skulle vara mer avkopplande för piloten :)
Fan trot?
//Lennart
Skriv svar