Fw 190 F-8 - Eduard 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Fw 190 F-8 - Eduard 1/72

Inlägg av Gabriel »

Med endast dagar kvar till Open 2.0 tyckte jag det var dags att visa vad jag sysslat med de senaste veckorna. Detta är Eduards Fw 190 i attackutförandet F-8. Den har legat halvfärdig ett bra tag men fick liv igen i höstas, samtidigt som jag tog tag i den lika halvfärdiga Tempest som jag tidigare i år färdigställde.

Som vanligt med Eduards profipack-lådor behövs egentligen inget extra tillbehör, så denna har byggts out of the box, så när som på ett scratchat pitotrör. Det målningsalternativ som tilltalade mig mest var en rejält sliten individ från östfronten i Tjeckoslovakien, våren 1945. Det vanliga kamouflaget har på flygkroppen målats över i RLM 83, med mitt mål att få underliggande färg att skina igenom på många ställen. En bild på originalet existerar från då denna hittats övergiven och plundrad.

Bild

Just nu är jag i slutskedet av vädringen. Landställens luckor har på denna maskin monterats av, för att klara av leriga förhållanden. Så vad vore inte bättre än att göra denna rejält lerig? Det är förvånansvärt tillfredsställande att under vädringen gå löst på ett flygplan som om det vore en stridsvagn. Inom kort kommer alla detaljer monteras och bygget färdigställas. Jag är inte särskilt orolig att den inte skulle bli klar till Open i helgen!

Tack för titten och hoppas vi ses på Open!

/Gabriel

Bild

Bild

Bild

Bild
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Re: Fw 190 F-8 - Eduard 1/72

Inlägg av Urban Gardini »

Läckert! Eduards små fåglar är som små juveler...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Tack Urban! Jo, de är riktigt fina.

/Gabriel
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Med Open avklarat har jag nu även tagit mig tiden att fotografera detta alster och därmed officiellt förklara detta projekt avslutat. Den blev klar precis i tid i fredags kväll. Tyvärr tog den inte hem någon medalj i en mycket konkurrenskraftig klass, men inga sura miner över det. Med mycket inspiration från utställningen och lärdomar från testning av (för mig) nya tekniker på denna modell, kan jag hoppas på en något ökad byggtakt ett tag framöver. Det finns absolut ingen brist på påbörjade modeller att återuppväcka!

På återseende!

/Gabriel

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Jakob L

Inlägg av Jakob L »

Väldigt snygg! Och otrolig beechcraftinredning på din flickr där!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Otroligt fint bygge och jag gillar den offensiva vädringen! Tack för tipsen om "pennorna" som jag aldrig vågat mig på att använda, det slitna på vingrötterna är precis vad jag är ute efter men aldrig riktigt får till med pensel, trots många försök.

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Jakob L skrev: 15 apr 2025, 23:50 Väldigt snygg! Och otrolig beechcraftinredning på din flickr där!
Tack! Så du hittade bilderna på min Tp 4. Då kanske du förstår varför många trodde att den Grumman Goose som stod utställd skulle varit min. Dessa orangea flygplan är inte direkt vanliga att bygga.
magnusf skrev: 16 apr 2025, 08:40 Otroligt fint bygge och jag gillar den offensiva vädringen! Tack för tipsen om "pennorna" som jag aldrig vågat mig på att använda, det slitna på vingrötterna är precis vad jag är ute efter men aldrig riktigt får till med pensel, trots många försök.

Hälsningar

Magnus
Tack Magnus. AKs pennor har absolut stor potential. Som jag sade i lördags har jag i detta fall främst använt dem för aluminium-chipping, allt annat där den undre färgen skiner igenom är gjort med chippingvätska. Tänk bara på att pennorna behöver ett matt underlag för att fästa ordentligt!

/Gabriel
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Ett riktigt fint bygge, jag såg den på Open den blev ännu finare i det ljuset.
Missad medalj är inget att bry sig om. Det var väl ca 40+ modeller och alla tidsåldrar blandat i en och samma klass.

Anders E
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Tack Anders! Bilderna lyfter fram allt, på gott och ont.

/Gabriel
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Verkligen en snygg 190:ia. Nästan så man tvivlar på skalan! :)
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar