Jag lär också behöva er återkoppling och viss hjälp. Så det här bygget blir långsamt testande, sökande och frågande.
Till att börja med gjorde jag just en massa Photoshopexperiment med projiceringar av befintliga ritningar på C-versionen över E-fotografier. Det förefaller uppenbart att mycket av C är identiskt i E. SAAB anger också att det är ett mycket modulärt bygge. Jag tycker mig se en mängd delar som helt enkelt tagits med från C. Debatten gentemot politiken och den allmänna opinionen var ju också sådan att priset behövde hållas nere, för att en vidareutveckling skulle vara möjlig. Som tur är, slipper jag som enbart fokuserande på ytorna, fundera över det helt nya flygplan som finns där innanför skrovet.
Data anger att C är 14,9 m lång inklusive pitotrör, 14,1 m utan. E är 15,2 m. Här börjar jag med gissningen att E-längden är inkusive pitotrör. Den 1,1 meter extra som annars skulle byggts på, har jag mycket svårt att se i jämförelserna. Om någon kan bekräfta eller vederlägga detta, så säg gärna till.
Spännvidden ska vara 8,4 m för C och 8,6 m för E. En decimeter extra på varje vinge. Höjden lyckligtvis identisk för båda, 4,5 m.
De nya garneringarna som smyckar E-versionen är tydliga och finns beskrivna i andra poster på detta forum. Jag återkommer till dem, somligt inom kort.
Premiärbilder också:
Ett kollage av somliga av mina projiceringstester. Det framstår som uppenbart att den extra längden hos E sitter baköver. De främre delarna smälter däremot ihop som om det var en och samma version.

Och utifrån bildtrixandet så kom jag fram till följande skillnad att såga till och förlänga från en C-version. Skärmärken och nybygge i grönt.

Det förefaller lättast att börja med den där kroppsförlängningen och jobba vidare med resten efter att den grunden är satt. Så, nu kör vi.