Jonathan bygger Airfix Starter Sets

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
JonathanRL
Namn: Jonathan Lundkvist
Kontakt:

Jonathan bygger Airfix Starter Sets

Inlägg av JonathanRL »

Min fascination med Airfix (mycket av nostalgiska skäl) har nog inte undgått någon och jag tänkte därför arbeta mig igenom flertalet av deras Starter Sets. Jag tänkte börja med tre av deras flygplan och sedan får vi se om jag använder dem som ursäkt för att arbeta mig uppåt och pröva på att kanske bygga bilar eller stridsvagnar. Samlar allt i en tråd för enkelhetens skull.

Airfix BAE Systems Hawk
1:72
Royal Air Force

Produkt: https://uk.airfix.com/products/small-st ... rrows+hawk

Airfix_Hawk_StarterSet_Fixed.JPG
Airfix_Hawk_StarterSet_Fixed.JPG (6.44 MiB) Visad 3867 gånger

Ett mycket snabbt bygge för egen del; mindre än tjugofyra timmar från att jag fick hem det tills jag hade fått det klart. Mycket av detta är tack vare hur snabbt det går att montera; det är steget över snap kit och väldigt mycket ansträngning har gjorts för att få passformen perfekt. Jag gav det hela lite mer effort än vad manualen ville och målade piloterna med vallejofärger; matt röd; grå-vitt och grå-svart samt flesh pink. Cockpiten målades efter referensbilder och fick en gråblå ton med svarta anti-reflektionsytor. Stolarna blev matt svart-gråa med gröna huvudkuddar. Jag valde att bygga planet med landningsställen uppe vilket kommer bli standard för alla flygplan undantaget F-35:an.

Jag insåg förhållandevis snabbt att färgerna som kom med i paketet var värdelösa. Dels kände jag att tonen för den röda färgen var fel - även med flera lager och utspädd - och förutom att den mest kändes orange så hade den samma konsistens som getost oavsett hur mycket jag försökte väcka den till liv. Således målades planet i Tamiya X-7 Blank Röd vilket visade sig vara mer än tillräckligt nära. Här komplicerades processen av att man valt att trycka upp plasten i röd färg. Jag letade genast efter min primer som var slut. Typiskt. Således fanns det inte mycket annat att göra än att måla rött på rött vilket är ungefär lika kul som det låter. Med hjälp av en stark lampa fick jag till slut alla lager på plats.

Dekalerna ser betydligt knepigare ut än vad de är. Man sätter ihop dem "i delar". Jag började med stjärten och arbetade mig framåt vilket var ett bra sätt att göra det på. När det var gjort tog jag Montana black och sprayade stativet med. Det gjorde i sin tur att jag inte kunde fylla i de små airfix-logotyperna på basen - färgen fyllde de minimala skårorna så den idén fick jag dessvärre ge upp. I övrigt gillar jag stativet som gör det möjligt att på flera olika sätt visa upp planet; både i planflykt och svängar - för att citera Disney's Planes: "Fånga mig på min bra sida"
Senast redigerad av JonathanRL den 16 feb 2025, 15:53, redigerad totalt 1 gånger.
Knajd

Re: Jonathan bygger Airfix Starter Sets

Inlägg av Knajd »

Ska bli kul att följa. Lätt att fastna för Tamiya och annat men Airfix nyare byggsatser ska vara bra. F-35:an ska vara bättre än många dyrare märken vad gäller passform och mått.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Snyggt bygge och kul idé! Red Arrows drar alltid till sig blickarna. ;)

Airfix har ju annars varit rätt flitiga med "starter sets". De har gett ut minst tre olika med P-51D Mustang. Och alla i dekalalternativ som annars inte går att få tag i helt lätt. Jag saknar fortfarande deras "Daddy's Girl" i min samling. Deras senaste "Constance" är lite lättare att få tag i...

Screenshot_20250216_185625_Chrome.jpg
Screenshot_20250216_185625_Chrome.jpg (78.92 KiB) Visad 3624 gånger
Screenshot_20250216_185505_Chrome.jpg
Screenshot_20250216_185505_Chrome.jpg (464.72 KiB) Visad 3624 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra jobbat, färdig modell på 24timmar!
Det är ungefär så lång tid det tar för mig att öppna kartongen, ta ur modellen ur plastpåsarna och planera bygget.

Anders E
JonathanRL
Namn: Jonathan Lundkvist
Kontakt:

Inlägg av JonathanRL »

Airfix Lockheed Martin F-35 Lightning II
1:72
Royal Navy
Produkt:
https://uk.airfix.com/products/starter- ... -ii-a55010
Airfix_F35_StarterSet.JPG
Airfix_F35_StarterSet.JPG (2.43 MiB) Visad 2932 gånger
Lite längre byggtid den här gången. Färgerna i "Then and Now" paketet jag köpte var helt körda så den första utmaningen var att översätta färgerna. Detta gjordes med adekvat framgång och jag valde att måla planet i Tamiya Light Grey som var en av de bättre matchningarna med ursprungsfärgen. Jag tycker trots detta att planet är lite väl ljust men färgen klär planet väl.

Från början bestämde jag att jag skulle utnyttja det faktum att planet är något enklare att montera och därför montera planet i hoverposition istället för flygande pos. Med tanke på att man knappt ser det arbete jag lagt ner på motorn önskar jag nästan att jag valt flygande pose istället.

Att sätta ihop planet gick helt okey; det är väldigt få delar men jag upplevde inte passformen som perfekt och här kommer min främsta kritik mot de här kitten. När något inte fungerar behöver man gå omvägar för att få det att fungera och ska det vara avsett för nybörjare kan saker som inte fungerar frustrera. För mig var det ett mindre problem, jag har haft och göra med mer bångstyriga modeller än så.

Färg var monotont men gick tillräckligt väl så där finns inte så mycket att kritisera å modellens sida; däremot hade jag problem med appliceringen av vitgrå som jag tyckte var bättre för innanmätet. Note to self: Köp en tunnare vit färg! Landningställen och motorn fick dessutom lite AK Wash för att ge ett lite slitet utseende. Slutligen fyllde jag i klaffarna och framkanten på vingarna med Tamiya Panel Line Filler i svart - de grå färgerna var för lika grundfärgen och gav inte riktigt samma effekt. Jag hade velat fylla i mer men mönstret på aktre kroppen lånade sig inte till det.

Dekalerna var som i alla moderna airfixkits utmärkta och gav inga problem alls. Viss oro fanns att de skulle ha samma nyans som färgen - vilket hänt mig en gång - men den oron visade sig inte vara befogad.

Nu har jag inte byggt några av de andra F-35:orna men för att antagligen vara det billigaste av dem tror jag faktiskt det rankar helt okey i listan.
I slutändan tror jag att jag hade kunnat bygga den bättre så just den här får nog stå i hyllan tills dess jag känner för att göra om jobbet; då i flygande pose.
Skriv svar