När en Sabre flög "downtown"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

När en Sabre flög "downtown"

Inlägg av Henrik R »

Tjena mina ädla modellbyggare! Det var ett tag sedan nu.
En F86 Sabre är kanske inte det intressantaste flygplan att bygga egentligen. De flesta är högblanka dessutom. Däremot har jag haft en vision om att göra en Sabre i SEA kamouflage tidigare. På något vis så gillar jag ju det kamouflaget, då jag målat ett flertal flygplan i detta schema. F-100 och F105 bland annat. Trots allt tjänstgjorde F86:an i ANG i Vietnam med SEA, men då F-86H versionen. Men det spelar mig mindre roll. Det var själva idén om en SEA Sabre som jag inte kunde motstå. Små fel hit och dit får man ta.

Det är Italeri/Kinetc 1/32 med resin cockpit och hjulhus från Aires.

Ja just ja. Man kan säga att jag byggde den 2 gånger. Jag hade hållit upp så länge med byggeri och måleri att jag hade glömt hur man gör. Helt otroligt vad fort man glömmer :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: När en Sabre flög "downtown"

Inlägg av Lennart 12 »

Ja , än en gång , men dina modeller är i en klass för sig, fantastiskt vackert modellbygge och framförallt målningen. Får nästan lust att bygga en F-4 Ph i Vietnam Camo när jag ser din modell.
//Lennart
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Tack Lennart. Jag har faktiskt inte byggt en F-4 med SEA. Det skulle jag också vilja faktiskt. Jag får kika efter en sådan att köpa :-)
Däremot lutar det nu åt att ta fram en A-6 Intruder till byggbordet, såklart med Asien Kamouflage!
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Mycket läckert och jag håller med de andra att SEA är läckert. Jag har inte heller hunnit med att bygga en F-4 med SEA. Det har endast blivit en hittills och den var i EDSG/White. Men jag håller faktiskt på med en Vietnam F-4G för tillfället. Ja, det är en G fast en Navy F-4G från Vietnamkriget.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Det måste du göra Henrik, den skulle nog bli mycket fin.
Urban, Kul att du valt en sådan ovanlig förebild. Amerikanska flottan hade väl 12 st F4 G som testflygplan för kommande B/J om jag minns rätt ?Kallades Robot Phantom.
//Lennart
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Henrik, kul att du är tillbaka. Ditt uppehåll märks inte på ditt Sabre bygge den är riktigt snygg.

Anders E
Urban Gardini
Kontakt:

Det stämmer och det var väl om jag kommer ihåg det rätt också enbart under ett halvår innan de återfördes till Staterna och kort därefter ändrade beteckning. Så försöksperioden var riktigt kort.

Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Urban Gardini skrev: 25 jan 2025, 22:15 Mycket läckert och jag håller med de andra att SEA är läckert. Jag har inte heller hunnit med att bygga en F-4 med SEA. Det har endast blivit en hittills och den var i EDSG/White. Men jag håller faktiskt på med en Vietnam F-4G för tillfället. Ja, det är en G fast en Navy F-4G från Vietnamkriget.
En Phantom 1/32 blir så maffig även i grå/vit målning helt klart. Någon gång så ska jag bygga Robin Olds Vietnam kärra, lite mainstream så där, men riktigt cool.

Henrik, kul att du är tillbaka. Ditt uppehåll märks inte på ditt Sabre bygge den är riktigt snygg.

Anders E
Tack Anders. Det jag märkte av när man har haft ett längre uppehåll är att alla moment man hade när man var i full igång defragmenterades rejält.
Jag fick tänka tillbaka flera gånger när det inte såg ut som tidigare modeller. Till och med så grovt att jag var tvungen att måla om Sabern. Den tog säkert dubbelt så lång tid än vad det hade gjort tidigare :-)
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Henrik! Otroligt kul att ha dig tillbaka och Sabren blir skitsnygg i det camot, What-if eller inte :) ! Jag hade länge en Special Hobby F-86H liggande och de var ju målade sådär, de hängde med i ANG ända in på 70-talet. Kom aldrig mig för att bygga den men den är nu bortadopterad till ett gott hem så en vacker dag kanske man får se den klar :) !

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Kontakt:

Det är ju rent utav typiskt. Jag har en H men det är den första boxningen istället för den andra som du adopterat bort. Så min har enbart dekaler för metallrena flygfän. Och lösa dekaler med SEA alternativ verkar vara mindre vanliga än hönständer...

Skriv svar