Franssons bokslut 2024

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Franssons bokslut 2024

Inlägg av Björn Fransson »

Lite försenat kommer här årets bokslut från min sida. 10 stycken blev det i år, ungefär lika många som i fjol. Men om jag förra året ofta valde relativt enkla byggen av kända förebilder, kan det inte sägas beskriva 2024. Det har varit en mix av surdegar, projekt som jag dragit mig för länge, av typen "bygg den nu eller aldrig" och byggen där jag lämnade min comfort zone.

So here we go!

Först ut var den här Airfixbjässen, Canberra PR.9 i 1/48. Ett praktexempel på den typen av modell som legat länge på hyllan utan att bli byggd och där jag haft massor av idéer hur jag skulle bygga den, hitta nya dekaler etc. Men där jag till slut bestämde mig för att helt enkelt bygga den rakt ur lådan. Nu blev det ju inte så till slut, lite extra detaljer och några nya dekaler blev det trots allt. Men ett bygge utan andra ambitioner än att få den klar. Så det var minst sagt oväntat att den skulle ta hem 1/48 jet-klassen på AIM i höstas!

Bild

Nästa bygge blev ett härligt-härligt-men-farligt-farligt-bygge: Kinetics Mirage IIIRS i 1/48. Usel passform och jättedekaler nästan garanterade fiasko. Men på något sätt fick jag ihop den hyggligt till slut:

Bild

Tredje bygget för året blev det första "out of comfort zone"-bygget. Hela vår familj är F1-fantaster och 2023 fick jag Tamiyas Tyrell P34 i 1/24 julklapp av sonen. Och bara några månade senare hamnade den faktiskt på byggbordet och resulterade i Ronnie Petersons kärra från 1977:

Bild

Pilot Replicas nya Vampire Trainer i 1/48 har fått mycket stryk på brittiska forum. Mycket är orättvist, men vissa delar av modellen har viss förbättringspotential. Framför allt vingarna som inte är helt korrekta. För att visa på hur enkelt det går att fixa till, byggde jag den här på några veckor. Vingarna slipades ner i framkant och justerades i bakkant och vid spetsarna.

Bild

Sedan var det dags att lämna komfortzonen på nytt. I ett plötsligt infall köpte jag Italeris Vespa i skala 1/9. Lika bra att bygga den direkt, tänkte jag och smällde ihop den i somras. Helt okunnig om motorcyklar som jag är, gjorde jag bäst i att skippa vädringen och bygga den som om den vore fabriksny:

Bild

Efter alla dessa utmanande byggen stack jag emellan med Airfix Spitfire XIV med dekaler från Exito. Passformen var något sämre än andra nya Airfixreleaser, men i övrigt var det inga större problem att få ihop den:

Bild

När AIM närmade sig, var det dags att ta tag i ett bygge som legat halvfärdigt sedan 2023, Hasegawas Sea King med Flightpaths konverteringsset till AEW2A-versionen:

Bild

En helikopter gör ingen sommar. Inte en surdeg heller, så strax efter Sea Kingen passade jag på att äntligen avsluta min HKP 4C i 1/72. Modellen är en lätt modifierad Hobbycraft CH-113 Labrador med Moose Republics dekaler.

Bild

När hösten kom, hade Britmodeller ett "Classic Airfix"-gruppbygge. Ett utmärkt tillfälle att äntligen våga sig på den klassiska svävaren BHC SRN4 i 1/144. Årets mest utmanande bygge som till slut ändå blev acceptabelt med tanke på förutsättningarna:

Bild

Årets sista bygge blev också det mest krävande. När vintern kom tittade jag i min spåkula som sade mig att Airfix nog kommer att släppa en Jaguar 2025. Så i likhet med Sea Kingen, blev det ett "nu eller aldrig"-bygge av min Kittyhawk-Jagga. Förutom att den här är ökänd för sin bristande passform, hade jag bara den franska men ville bygga en brittisk. Så en gammal Airfix fick släppa till några delar och Xtradecals dekaler fullbordade verket. Och bara några veckor efter att den var klar, basunerade Airfix mycket riktigt ut att de släpper exakt en sådan här om några månader. Så ni som tänker bygga en sådan, nu vet ni vem ni ska tacka. :D

Bild

Som sagt, tio byggda blev det. Förutom några udda förebilder var det ett ovanligt år i och med att samtliga modeller utom helikoptrarna faktiskt byggdes i ett svep utan att jag började med något annat under tiden. 2025 däremot, har redan börjat med att jag dragit igång tre olika byggen. :D
Senast redigerad av Björn Fransson den 24 jan 2025, 12:26, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Kontakt:

Re: Franssons bokslut 2024

Inlägg av Stellan »

En samling udda kamrater som vanligt, stiligt där. Noterar barndomens stora idol, Peterson. Här är en privatägd (!) Tyrell märkt som Petersons bil om än inte riktigt lika som din https://www.youtube.com/watch?v=CofRmGd ... J_&index=5

Och en trevlig titt på detaljerna: Ser inte ut som en bil, mer som en X-wing fighter eller något... https://www.youtube.com/watch?v=tttLc5V ... J_&index=9
Stellan Schroeder Englund
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Blandad och fin års produktion . Vespan var ett trevligt inslag bl. a
//Lennart
Jakob L

Inlägg av Jakob L »

Wow vilken snygg Mirage!!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Alltid lika kul att kolla dina årsbokslut Björn! Det är inte så många som bygger kalla-kriget-flyg just nu känns det som och det är roligt att få se dem här, snyggt byggda!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Tack ska ni ha! Ja, det är kul att prova på lite olika förebilder, rekommenderas varmt. Och det här året har redan börjat med både påbörjade Kalla kriget- och propellerkärror med äldre rötter. Bilder kommer så småningom.

Stellan: Tack för länkarna! Ja, som bosatt i Närke kändes det extra kul att bygga just Ronnies kärra. Ronnie-bilen i den första filmen är så som de såg ut 1977 - då hade man satt dit en motorkåpa som användes i alla race utom Monacos GP som min modell avbildar. Just i det racet hade man skippat den, enligt mina F1-kunniga barn kanske för att det racet går långsammare och det kunde finnas risk för överhettning av motorn annars (jag har inte den blekaste aning själv).

Tamiyas originalutgåva är 1976 års modell, men som sagt, genom att köra Monaco-looken kunde man få till en 77:a också. Hur det gick för Ronnie i racet? Han bröt... Men tog senare en tredjeplats, i Österrike tror jag. En av få framgångar för den här märkliga skapelsen.

Jag har faktiskt sett ett av framdäcken live, det var med på en utställning om honom här i Örebro för en massa år sedan. Jag hade nog inte fattat riktigt hur små de faktiskt är!
aln63
Namn: Anders Lindgren

Inlägg av aln63 »

Hej Björn,
En fantastisk samling du fått till under året.

När det gäller din HKP4 så har jag en fråga. Har du böjt rotorbladen eller var de sådana ut lådan? (Eller är det jag som är astigmatisk...)
Jag håller också på med en liknande skapelse men skulle gärna ha lite lätt böjda rotorblad. Vill dock inte förstöra dem...

/Anders
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Många snygga modeller och som vanligt hög klass på alla. Jag lägger min röst på Sea King, den är speciell och det inte så ofta man ser AEW versionen byggd

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Björn Fransson skrev: 24 jan 2025, 10:31 ... Och bara några veckor efter att den var klar, basunerade Airfix mycket riktigt ut att de släpper exakt en sådan här om några månader. Så ni som tänker bygga en sådan, nu vet ni vem ni ska tacka. :D
Då gör jag det genom att parafrasera byrådirektör H.K. Bergdahl: "Tack ska du ha min gosse för att vi slipper Kinetics jagga. Vill du ha ett fikon?"
/G
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Som vanligt oklanderliga byggen från Franssons byggbod.

Miragen ser sanslöst bra ut i mina ögon särskilt med tanke på de gigantiska dekalerna och hur bra de smälter in.

Och målningen av jaggan går inte av för hackar. Jag blir alltid lite förvånad när jag ser robotarna på ovansidan. De känns så ... ja ... brittiskt på något vis. :D
holst

CU@C4
Skriv svar