Fullriggare för fåtöljamiraler!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Proosen
Namn: Niclas Proos

Fullriggare för fåtöljamiraler!

Inlägg av Proosen »

Då jag gillar både modellbygge och figurspel halkade jag ner i sjön efter en byggträff på Göranssons Färg.
En ny bekantskap hade med sig en smärre flotta svenska fullriggare i skala 1/700.
Det visade sig vara ett spelsystem från Warlord Games och deras Black seas.
Sagt och gjort, ett startset och en låda extra fartyg köptes in från Alphaspel. Jag och ena sonen delade på skeppen och skred till verket.
Vi har nu pysslat och spelat om vartannat sedan höstlovet och börjar få ihop mer eller mindre färdiga båtar.
Det har även blivit en drös med filer att 3D-printa fartyg från, så våra flottor kommer att växa stadigt framöver.
Nåja, här kommer en liten kavalkad på våra svenska och franska fartyg.
Först ut är fransmännen, eller kanske fransyskorna då det gäller fartyg.

/Niclas
La Licorne, inspirerades av Enhörningen.
La Licorne, inspirerades av Enhörningen.
IMG_20241110_222330.jpg (430.06 KiB) Visad 3233 gånger
En skonare med resinskrov och riggen gjuten i tenn!
En skonare med resinskrov och riggen gjuten i tenn!
IMG_20241113_204107.jpg (183.96 KiB) Visad 3233 gånger
Ytterligare en skonare men nu med scratchbyggd rigg och egna segel av papper.
Ytterligare en skonare men nu med scratchbyggd rigg och egna segel av papper.
IMG_20241130_152519.jpg (460.34 KiB) Visad 3233 gånger
En brigg med egna papperssegel, numera standard på våra fartyg.
En brigg med egna papperssegel, numera standard på våra fartyg.
IMG_20241202_205106.jpg (224.61 KiB) Visad 3233 gånger
Vi måste utväxla några bredsidor också, även om en del fartyg inte är helt kompletta!
Vi måste utväxla några bredsidor också, även om en del fartyg inte är helt kompletta!
IMG_20241128_201438.jpg (713.25 KiB) Visad 3233 gånger
Här är utgångsläget, det vi startade med. Relativt billigt jämfört med t ex Warhammer 40K. Runt 1000-lappen för det här. Allt du behöver för att spela och lite till.
Här är utgångsläget, det vi startade med. Relativt billigt jämfört med t ex Warhammer 40K. Runt 1000-lappen för det här. Allt du behöver för att spela och lite till.
IMG_20241101_092521.jpg (971.58 KiB) Visad 3233 gånger
Proosen

Re: Fullriggare för fåtöljamiraler!

Inlägg av Proosen »

Här kommer det några svenskor från Adrians varv!
Han har inte hunnit med så många än, då han är otroligt noggrann med det han gör.

/Niclas
En svensk fregatt.
En svensk fregatt.
IMG_20241101_091418.jpg (302.02 KiB) Visad 3232 gånger
En brigg.
En brigg.
IMG_20241029_233649.jpg (614.42 KiB) Visad 3232 gånger
Rigging av fregatt pågår.
Rigging av fregatt pågår.
IMG_20241106_195149.jpg (702.7 KiB) Visad 3232 gånger
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Proosen skrev: 17 dec 2024, 09:42 Först ut är fransmännen, eller kanske fransyskorna då det gäller fartyg.
Läckert men du vet väl att korrekt term är "Grodätare"...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Proosen skrev: 17 dec 2024, 09:42 Först ut är fransmännen, eller kanske fransyskorna då det gäller fartyg.
Jag tror att de är "fransmän" eftersom, till skillnad ifrån många andra länder, så är båtar maskulin på franska. Vi har feminim form på svenska, vilket ibland känns lite knasigt när man benämner t ex Bismarck som "hon".

Det verkar dock som om man kan använda både feminim och maskulin form på fartyg på franska. Någon för gärna rätta mig.

Roliga byggen. Kul när man kan både bygga och spela. Det saknar jag ibland när det gäller mitt eget byggande.
holst

CU@C4
Proosen

Inlägg av Proosen »

Lurifax skrev: 17 dec 2024, 12:05
Jag tror att de är "fransmän" eftersom, till skillnad ifrån många andra länder, så är båtar maskulin på franska. Vi har feminim form på svenska, vilket ibland känns lite knasigt när man benämner t ex Bismarck som "hon".

Det verkar dock som om man kan använda både feminim och maskulin form på fartyg på franska. Någon för gärna rätta mig.

Roliga byggen. Kul när man kan både bygga och spela. Det saknar jag ibland när det gäller mitt eget byggande.
Aha!
Tack för den lilla språklektionen.
Att kunna spela är en mycket trevlig bieffekt, eller om det är tvärtom. Trevligt att få bygga sina egna pjäser.

/Niclas
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

pronomen på Tyska flytetyg är väl "han", åtminstone KM under den stora otrevligheten hade maskulin pronomen vad jag vet.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag tycker de är otroligt charmiga och väldigt dynamiska, det ser verkligen ut som om de seglar!

Spelbiten har jag aldrig nappat på, en kompis var väldigt intresserad av både brädspel och rollspel och jag provade några gånger men det var inte för mig. Jag gillade konceptet med att hålla på länge med något, de körde sina spelhelger men gillar man inte att spela så lyfte det inte direkt :) ! Han förstod till slut vad jag menade när jag sa att "jag gillar spel ungefär lika mycket som du gillar modellbygge" :) !

Hållaren du använder är fiffig, skönt att få upp det pilliga i ögonhöjd istället för att göra som jag och krypa ihop över arbetsbordet.

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

instämmer med Magnus, det ser verkligen ut att segla,. Trevlig förlängning av hobbyn, om man gillar att spela roll eller brädspel.
//Lennart
Skriv svar