Koppar gruva

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: Koppar gruva

Inlägg av Lennart 12 »

Inga problem Mikael, kul att det finns Gruvisar" här :)

Modellerna skala 1/50 och utställningen gjordes under 1992/93 / 94 för gruvmuseet Malmberget. Det var ett rum med en 8 m lång vägg, där det hela monterades
upp. Det visade hanteringen från mark ner till 900 meters nivå, som det då var. Modellerna bestod av 2 st AMV Rasborraggregat, 2 st laddrobot 2 St AC Ortdrivninga aggregat, 2 st Bison underjordslastare, 2 st Volvo Dino truckar, 4 st Sisu Mammut, varav 2st i skala 1/87, 2 st Torounderjords lastare, samt en järnvägs slinga med halvmodell av malmfartyg för montering på anslutande vägg till övriga delar av utställningen.

Var det hela finns idag, eller tagit vägen vet jag ej, men jag har pratat med några för flera år sedan, som sett modellerna, bl.a en av dem som körde en Sisu Mammut.

Tror jag har några bilder på en del av modellerna här hemma , skall kolla upp det ?

MVH //Lennart
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Hittade några dåliga bilder Mikael, jag vet att jag har bättre någonstans, har mycket gamla modell foton nedpackade.
Sisu Mammuten var knepig att bygga, med fack verket på trailer baljan, den var ju dessutom osymmetrisk vad gällde sidorna, eftersom en sida hade öppningsbara lemmar via sido tömmningen. Men som sagt det blev två i skala 1/50 och två i skala 1/87 i slutänden :)
Får nästa lust att bygga mig själv en ny, nu när jag ser den igen. Det var mycket mäktiga truckar , men vad jag förstått så kostade dem mycket att ha i drift ?
//Lennart
Bilagor
003.jpg
003.jpg (35.42 KiB) Visad 2134 gånger
bison.jpg
bison.jpg (2.15 MiB) Visad 2139 gånger
1.jpg
1.jpg (1.89 MiB) Visad 2139 gånger
mammuth.jpg
mammuth.jpg (2.09 MiB) Visad 2139 gånger
Mikael Falk

Inlägg av Mikael Falk »

De där var riktigt snygga och verklighetstrogna. I "min" gruva använder vi inte truckar för att transportera malmen, utan Toro-lastmaskinerna tippar direkt i rasschakt. Var en gång för flera år sen på besökstur i Malmbergsgruvan, kommer dock inte ihåg om jag såg din modell.

/Mikael
"1/48, för oss skumögda."
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så mycket Mikael !

Jo ni har väl den nya genartionen elektriska lastare nu Toro/Sandvik ?
Jag har bara hört angående museet , att numera får man beställa tid för besök, och det skall vara en grupp på ett visst antal personer.
Samma gäller ju för Aitik, där man förr om åren kunde promenera runt dagbrottet. Men med det nya säkerhetsföreskrifter som införts , så är det inte lika enkelt längre. Vi besökte Aitik för två år sedan , och i somras ,jag behövde bilder på Teerberg bilen bl.a :) Men man passerar ju där ändå, emellanåt.
//Lennart
Mikael Falk

Inlägg av Mikael Falk »

Ja, vi har både ellastare och dieselastare faktiskt. Vi har även ett flertal fjärrlastare som körs från en styrcentral under jord.
Min bror jobbade på Aitik, körde stora truckar. Tyvärr hann han sluta innan jag fick tillfälle och besöka honom.
"1/48, för oss skumögda."
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Jo jag har sett det där om fjärr lastarna. Ett intressant koncept. Aitik är alltid intressant, det har många mega stora maskiner. Har en kompis som jobbat där som service tekniker för Cat, men är numera fast staionerad hos Cat/Zeppelin i Boden. Han är glad att han slipper pendla :)
//Lennart
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Översta bilden med Sisu M, blev en modell av demo bilen, den som visades upp för press m.m. Därav striningen som sitter på hyttsidorna. Jag fick tag på , efter många om och men dekalfilm i rätt blå färg , och skar stripen efter förlagan skala 1/1. Över tid så ersattes stripningen på demobilen av Lkab loggan , när den gick i gruvan. Hjulupphängningen på dessa fordon var mycket speciell, liknade den konstruktion man har på stora lok. Och en speciell konstruerad gummimatta i baljans botten. Lastkapaciteten var 120 ton, bruttovikt 170 ton, 600 HK Cummins motor.
//Lennart
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Fina modeller! I Sala silvergruvor använde man hästar nere i gruvorna, de fick komma upp en gång om året. Gjorde man likadant där uppe!

/Anders
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så mycket Anders. Jo då man hade hästar även här uppe. BL.a i Kiruna. Lite kuriöst är ju att från allra första början skedde transporterna med renar. När man hittade Silvermalm i Lapplandsfjällen slutet 1600 talet, så gick det transporter ned till råneå /Strömsund och den masungn som då fanns , långa karavaner med renar och Akkjor , 20 mil en väg , fullastade med malm.
Bilden är från Kiruna, årtalet är jag osäker på?
//Lennart
Bilagor
03.jpg
03.jpg (509.91 KiB) Visad 1815 gånger
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Har börjat lite med gruvisarna"
//Lennart
Bilagor
004.jpg