D-Day Italeri/Dragon P-38 Lightning (med lite inslag av Airfix P-40B)...
Re: Italeri/Dragon P-38 Lightning.
Så efter några dagars väntan fick jag tag i en burk Tamiya TS 28 Olive Drab 2. Den burk jag hade hemma vågade jag inte använda då den kändes nära väldigt tom. Förhoppningsvis så blev det ett rätt tunt lager...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Det ser ju ut som målningen blev bra. Jag fattar det som att du målade med sprayburk. Jag brukar tappa av färg från spraybutk för att sedan använda min airbrush men när man ser ditt resultat känns det som ett onödig steg.
Spännande modell som jag själv överväger att skaffa (om jag inte hade så många andra på lager )
/Anders
Tack, jo det känns rätt ok för stunden. Målar de flesta av mina modeller med Tamiya's sprayburkar. Känns snabbt och optimalt för den skala jag mest bygger i. Vet att många tappar dem och sedan sprutar med egen spruta men jag har nog lärt mig att använda dem optimalt med färgen rätt ur sprayburken.
Man kan alltid ha ännu en modell på lager.
Mvh. Andre
Spännande modell som jag själv överväger att skaffa (om jag inte hade så många andra på lager )
/Anders
Tack, jo det känns rätt ok för stunden. Målar de flesta av mina modeller med Tamiya's sprayburkar. Känns snabbt och optimalt för den skala jag mest bygger i. Vet att många tappar dem och sedan sprutar med egen spruta men jag har nog lärt mig att använda dem optimalt med färgen rätt ur sprayburken.
Man kan alltid ha ännu en modell på lager.
Mvh. Andre
Lite mer vitt innan det blir svart...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
D-Day P-38 Lightning
Ok...
Jag velade och bestämde rätt sent att min P-38 skulle ha D-Day märkning. Det kunde slutat i katastrof. Ett tips i sammanhanget att vill man måla en P-38 med D-Day märkning skall man göra det tidigt. Det vill säga först vit primer följt av svarta ränder. Sen kan man måla övriga färger. Maskeringsproceduren blir rätt mycket enklare då.
Hur som helt när jag lyckats få bort i princip all maskeringstejp från modellen utan att att få delar att släppa vad gör jag då? Jo tappar den vilket leder till flatspinn följt av en hård landning på köksgolvet. Vågade knappt ta upp den och se efter vad som överlevt. Visade sig att den klarat sig hyfsat efter en första syning. Har en stabbe som behöver limmas men det kan jag lösa senare. Lite småställen som behöver bättringsmålas är nog inte helt omöjligt att fixa till...
Jag velade och bestämde rätt sent att min P-38 skulle ha D-Day märkning. Det kunde slutat i katastrof. Ett tips i sammanhanget att vill man måla en P-38 med D-Day märkning skall man göra det tidigt. Det vill säga först vit primer följt av svarta ränder. Sen kan man måla övriga färger. Maskeringsproceduren blir rätt mycket enklare då.
Hur som helt när jag lyckats få bort i princip all maskeringstejp från modellen utan att att få delar att släppa vad gör jag då? Jo tappar den vilket leder till flatspinn följt av en hård landning på köksgolvet. Vågade knappt ta upp den och se efter vad som överlevt. Visade sig att den klarat sig hyfsat efter en första syning. Har en stabbe som behöver limmas men det kan jag lösa senare. Lite småställen som behöver bättringsmålas är nog inte helt omöjligt att fixa till...
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Re: D-Day Italeri/Dragon P-38 Lightning
Man ska hålla i det man tappar!
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
I sällskap med en P-40 som jag hållt i och inte tappat Urban.
Så då är det de mindre jobben att rikta in sig på. Som avgasrör, landningställ med hjul och så då spinners och propellerblad. Avgasrör brukar väcka liv i en modell...
D-Day Italeri/Dragon P-38 Lightning exhausts...
Finns lite olika utförande beroende på variant. Men helt klart ett område att vädra för den som har den läggningen...
Spinners...
Hade fundering på någon avvikande färg som gula eller röda spinners. Verkar dock som gröna dvd "olive drab" var vanligast.
Hade fundering på någon avvikande färg som gula eller röda spinners. Verkar dock som gröna dvd "olive drab" var vanligast.
Fin 38:a du fått till där. Invasionsränder gör målningen lite krångligare men det betalar sig rent visuellt. Riktig snyggt bygge.
holst
CU@C4
CU@C4