MiG 29 i Blågul skrud

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
JonathanRL
Namn: Jonathan Lundkvist
Kontakt:

MiG 29 i Blågul skrud

Inlägg av JonathanRL »

Jag vet inte riktigt varför jag ville bygga en Ukrainsk MiG 29, jag bara fick feeling och beställde hem ICMs MiG 29 som de släppte 2022. En del av varför jag vågade är för att splintercamoflauget är dekaler så jag slapp i alla händelser sitta och maska det hela själv. Färgerna hade jag redan så fördel.

Förarhytten är jag stolt över; jag prövade att skugga med wash för första gången och lånade en pilot från ett annat kit. Tittar man ner är instrumentpanelerna på sidan skuggade och ser bra ut.

Det är en relativt enkel modell att bygga ihop även om den inte är gjord för att stå på stativ; hjulluckorna ser lite wonky ut på grund av detta men jag tror jag lyckades släta över det. Målningen är gjord med Vallejo Model Color och krävde mindre maskering än vad man kan tro; det var eg bara nosen som behövde tejpas innan målning då ovansida och undersida kunde målas innan de limmades ihop.

Dekalerna var mycket tunna och bråkade en del. Digitala Camot har lite brister på mindre viktiga platser men fördelen med ett sådant camo är att det knappt märks utan kan påstås vara en inviduell grej. Jag ville eg att planet skulle ha nummer 32 men jag fick inte en enda tvåa på plats så det fick bli 35 istället. Här togs en paus för att spraylackera dekalerna jag redan hade på plats innan nästa serie dekaler skulle monteras på.

Beväpningen består av fyra svenska Robot 99 AMRAAM; militärt stöd från Sverige. Jag tog dem från Italeris Gripen-B som av någon outgrundlig anledning innehåller sex stycken robotar och jag tänker inte montera någon av dem på Gripen-B.

Stativet är ett Airfix Stativ som klippts för att få rätt vinkel och sedan spraymålats svart med Montana Gold. Logotypen togs från ett slitet nylonmärke jag hade hemma.

Modellen kommer att ges bort till en person som donerat en hel del pengar och tid till Ukraina vilket var planen från början.
Ghost.JPG
Ghost.JPG (13.62 MiB) Visad 2278 gånger
Lurifax

Re: MiG 29 i Blågul skrud

Inlägg av Lurifax »

JonathanRL skrev: 20 aug 2024, 08:16 , jag bara fick feeling och beställde hem ICMs MiG 29
En bra anledning! :)

Tuff bygge av en tuff modell och pixelcammot är fräckt.

Jag tror att detta är en tidig ICM modell (från 2008) så den är nog något mer sladdrig än ICMs nyare modeller. Den släpptes med ukrainska dekaler 2022.

Snyggt jobbat.
holst

CU@C4
Skriv svar