Strv m/39 - konvertering med egendesignade 3D delar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Strv m/39 - konvertering med egendesignade 3D delar

Inlägg av SvenYoung »

Nu var det återigen länge sedan jag lade upp nå't här, det är långt mellan mina byggen, speciellt de som faktiskt blir färdigställda :-)

Jag har under dyrgt ett års tids fördjupat mig i 3D CAD och printning av egna delar, och det mynnade ut i att jag började sälja dem. Det tog väldigt mycket tid, och inte mycket blev byggt.

Sedan blev jag tillfrågad av AK Interactive om jag kunde tänka mig att bidra till ännu en bok. Då hittade jag tillbaka till byggbordet, och passade på att bygga en liten svensk stridsvagn med mina egna 3D printade konverteringsdelar till Hobbyboss Toldi, en Strv m/39.

Här är några bilder, ni kan läsa mer om bygget när boken kommer ut (jag kan lägga in en blänkare här när det är dags, om det finns intresse).

Modellen kommer att hamna i en vinjette så småningom, därför är vagnschefsluckan inte fastlimmad, inte heller förarluckan.

Tack för titten!

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av SvenYoung den 22 jul 2024, 14:19, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: Strv m/39 - konverterad med egna 3D delar

Inlägg av Lennart 12 »

Ser fantatstiskt fint ut Sven. Funderar också på att börja amvända mig av Cad och 3 D :)
//Lennart
SvenYoung

Re: Strv m/39 - konverterad med egna 3D delar

Inlägg av SvenYoung »

Tack så jättemycket Lennart! Kul att du gillar den.

Det tycker jag du skall göra, 3D är ett fantastiskt komplement till traditionellt scratchbyggande.

3D printning är något jag alltid velat kunna, men CAD var det som gjorde att det dröjde för mig. Jag trodde det skulle vara för svårt. Nu är jag jätteglad att jag till slut lärde mig det. Jag är ingen CAD guru, men det spelar ingen roll. Så länge det går att printa delarna är jag nöjd :-)
"Svenne-Kongo"

Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: Strv m/39 - konvertering med egendesignade 3D delar

Inlägg av Lennart 12 »

Jo det verkar intressant och som du säger ett bra komplement till att skapa egna alster. Har också tänkt på det där att det kanske är svårt att lära sig Cadf, men kommer man så långt att man blir tillfreds med det man printar ut, är det gott och väl :)
Trevligt att se vad du gjort så långt, jag har börjat kolla på olika 3 D skrivare .
//Lennart
John Lindbom
Namn: John Lindbom

Inlägg av John Lindbom »

Ett riktigt mästerverk. Skulle vara kul om någon tillverkare släppte den i 1/35.
Erik Liljegren

Inlägg av Erik Liljegren »

Snyggt!

Vilket CAD-program använder du? Jag har jobbat med CAD för många år sedan, både 2D/2,5D (Autocad och Tribon) och 3D (ProEngineer, ett solidprogram) men jag misstänker att du använder nåt annat. Många 3D-printare verkar använda TinkerCad.
Vilken 3D-skrivare?

Har också funderat på att 3D-printa grejer själv, finns en hel del jag kan tänka mig printa.
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

John Lindbom skrev: 23 jul 2024, 08:54 Ett riktigt mästerverk. Skulle vara kul om någon tillverkare släppte den i 1/35.
Tack så mycket John!

Jag kanske kan lösa det en dag. Jag har tagit fram ett produktsortiment redan som jag säljer under märket "Miniature Art Productions" (sök på Facebook, jag har ingen hemsida), så den här konverteringen skulle kunna bli en sådan som jag säljer så småningom.

Kruxet är att det inte är en komplett kontvertering egentligen, eftersom vissa delar är "lånade" från SBS Model m/38 konvertering (eldrör, ets, verktyg och några andra smådelar) men om man är villig att köpa den konverteringen också och sedan bara använda några få delar från den så funkar det.
Senast redigerad av SvenYoung den 23 jul 2024, 19:14, redigerad totalt 3 gång.
"Svenne-Kongo"

SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Erik Liljegren skrev: 23 jul 2024, 12:45 Snyggt!

Vilket CAD-program använder du? Jag har jobbat med CAD för många år sedan, både 2D/2,5D (Autocad och Tribon) och 3D (ProEngineer, ett solidprogram) men jag misstänker att du använder nåt annat. Många 3D-printare verkar använda TinkerCad.
Vilken 3D-skrivare?

Har också funderat på att 3D-printa grejer själv, finns en hel del jag kan tänka mig printa.
Erik, stort tack för vänliga ord!

Jag använder CAD programmet Rhino som jag trivs väldigt bra med. Jag är inget proffs, använder mig av enklast möjliga funktioner/verktyg som behövs för att nå mina egna mål, dvs printbara 3D modeller.
Jag använder skrivaren Elegoo Mars 2PRO, har tre sådana och är supernöjd med den modellen. Finns säkert mer avancerade skrivare med högre upplösning, men dessa klarar det jag behöver med råge, väldigt, väldigt små delar med hög precision.
"Svenne-Kongo"

Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Superduper.
Ett toppenbygge som vanligt.
holst

CU@C4
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack så mycket Peter! Jättekul att den gillas :-)
"Svenne-Kongo"

Skriv svar