Den här radiostyrda stridsvagnen, en Tamiya, i skala 1:16 har jag haft i lite drygt 7 år nu och idag blev det allra sista gjort på den...ja, bortsett från att få banden och hjulen nersmutsade med lera "på naturligt väg". Det är en funktionsmodell och jag har inte varit supernoga med att få allt 100% korrekt på utsidan, bl.a. så blev öglorna på tornsidorna lite för stora.
Kvällstid, när kontrasterna mellan de mörka och de ljusa fälten har varit som jättetydliga, så har jag lagt märke till att hjulen i Dunkelgelb i ett "skarpt" läge hade varit jättelätta att se till skillnad från det oregelbundna kamouflagemönstret. Men idag har jag äntligen åtgärdat det.
Och visst ser det mycket bättre ut med kamouflagemålade driv-, bär- och spännhjul! Mycket mindre iögonfallande!
"Plåtarna" på sidorna är av praktiska skäl fästa med magnettejp så att de helt enkelt faller av om jag kör emot något hinder istället för att de går sönder.
Nu gäller det bara att "lufta" den också och att köra med den ute i skogen.
Vänligen, Morgan
Sista jobbet gjort på en RC-tank i 1:16!
Re: Sista jobbet gjort på en RC-tank i 1:16!
Den här missade jag, vilken best! Funkar den verkligen att köra ute med? Och vad tycker hunden på tornet om att åka med
?
Hälsningar
Magnus

Hälsningar
Magnus
Oj, den är ju nästan som att ha ett husdjur eller en tvååring i huset!
Häftigt!
Häftigt!
Såg först idag att jag fått svar! 
Min Panther väger 6 kilo med batteri och går att utrusta med en IR-mottagare i vagnchefens lucka samt en IR-sändare i kanonmynningen. Motorljudet är inspelat ifrån den fullt körbara Tiger II-vagnen i Frankrike, då Tiger I och Tiger II hade mer eller mindre exakt samma motor som Panther-stridsvagnen hade. Min har metallband, vilket ger en stabilare gång, men samtidigt innebär det (vilket jag tyvärr har erfarit) att en sten eller så som fastnar mellan spännhjulet och bandet gör att spännhjulet knäcks av.
De medföljande plastbanden är inte dåliga och jag har valt att behålla dem, då de sliter mindre på trägolv bl.a. än metallbanden gör. Med dem monterade så går bandet av istället för t.ex. spännhjulet om en sten råkar komma in.
Man ska dock undvika att fastna med fingret mellan drivhjulet och bandet. Det kan göra mycket ont!
Den är utrustad med en 2,4 GHz-mottagare/-sändare, vilket gör att den traditionella indelningen i frekvenser inte behövs.
Det återstår att måla vagnechefen, som sedan ett par år tillbaka är grundmålad i vit färg! Hunden har jag däremot målat helt själv och den ska vara skalenligt i 1:16.
Tack ni som har svarat!
Vänligen, Morgan

Min Panther väger 6 kilo med batteri och går att utrusta med en IR-mottagare i vagnchefens lucka samt en IR-sändare i kanonmynningen. Motorljudet är inspelat ifrån den fullt körbara Tiger II-vagnen i Frankrike, då Tiger I och Tiger II hade mer eller mindre exakt samma motor som Panther-stridsvagnen hade. Min har metallband, vilket ger en stabilare gång, men samtidigt innebär det (vilket jag tyvärr har erfarit) att en sten eller så som fastnar mellan spännhjulet och bandet gör att spännhjulet knäcks av.
De medföljande plastbanden är inte dåliga och jag har valt att behålla dem, då de sliter mindre på trägolv bl.a. än metallbanden gör. Med dem monterade så går bandet av istället för t.ex. spännhjulet om en sten råkar komma in.
Man ska dock undvika att fastna med fingret mellan drivhjulet och bandet. Det kan göra mycket ont!
Den är utrustad med en 2,4 GHz-mottagare/-sändare, vilket gör att den traditionella indelningen i frekvenser inte behövs.
Det återstår att måla vagnechefen, som sedan ett par år tillbaka är grundmålad i vit färg! Hunden har jag däremot målat helt själv och den ska vara skalenligt i 1:16.
Tack ni som har svarat!

Vänligen, Morgan