Bell X-2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Bell X-2

Inlägg av Björn B »

Bild
Vem behöver en Venturabyggsats när man har denna?
Det var meningen att bara bygga den rätt ur lådan (hört det förut?) och letade efter bilder på cockpit men snubblade över ett bygge av AZ models X-2. En kommentar var att vingarna satt för långt fram så jag jämförde min modell med bilderna av AZ och dom såg väldigt lika ut. Hittade en bild från sidan av det riktiga planet och skrev ut den i samma storlek som modellen och visst var vingarna felplacerade på modellen. Jag tyckte att ryggåsen såg skum ut och bilden konfirmerade misstanken.

Bild
När man väl sett problemen måste man ju göra något åt det även om slutresultatet blir lite sisådär. Jag började ned att fylla på med superlim och bakpulver på insidan av kroppen så att jag inte skulle slipa igenom den.

Bild
Kroppen ska böja ner mer i framkant av ryggåsen så att åsen är högre närmast huven än på modellen. Dessutom ska den inte böja ner närmast toppen av huven utan fortsätta i en rak linje.
Jag filade för att försöka få till formen.

Bild
Sedan var det dags att ta tag i problemet med vingarna. Jag körde samma metod som AZ-bygget jag sett men slarvade med sågandet så det bli onödigt stora hål mellan skarvarna.

Bild
Med delarna omplacerade är det dags för av spackel (massor som vanligt när jag är i farten).

Det byggdes bara två plan. Den ena hann med några glidflygningar innan den förstördes i en olycka. Det andra planet flög motoriserat och var det första att nå Mach 3 men kraschade i samma flygning.
Planen hade stabilitetsproblem vid landning så Bell fick göra lite modifieringar på plan Nr.2.
Då inget plan finns kvar kanske det är anledningen till att två modeller har samma fel. Det verkar vara svårt att hitta en korrekt ritning.

Bild
Eftersom jag kommer att bygga den "motoriserade" maskinen kommer jag att få modifiera kroppskidan. Jag får även skippa vingskidorna och det innebär mer spackel. Det största problemet tror jag blir huven. Byggsatsens huv kommer inte passa efter mina modifikationer.
Björn B
Kontakt:

Re: Bell X-2

Inlägg av Björn B »

Bild
Modifieringarna är färdiga. Tänkte limma ihop kroppen och blåsa på svart färg för att se om den behöver mer spackel.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Evighetsjobbet med att spackla har börjat. Har även breddat ryggåsen närmast cockpit efter att tittat mer på bilder av det riktiga planet.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Infästningen av vingarna behöver förstärkas och tidigare har jag borrat in metallstänger men det är lite krångligt att passa in dom rätt så jag testar något nytt.
Då jag fått tag på små verktyg till Dremeln fräste jag ut spår i kropp och vingar.

Bild
Skar sedan ut plastrektanglar som passar i hålen. Får lite skjutmån på detta vis.

Bild
Limmar ihop med epoxylim.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Båda vingarna på plats. Blev lite sur när jag skulle slipa ner övergången mellan vänster vinge och kropp. Jag började med undersidan och märkte att vingen kommit för långt ner.
Jag trodde att jag slarvat vid limningen men kände sedn med fingrarna att vänster vinge var tjockare än den högra.

Bild
Det kändes skönt att slippa riva bort vingen och limma om. Slipa ner tjockleken var inga större problem men jag fick skrämselhicka när planes gjorde ett hopp från bordet ner på klinkergolvet.
Tur att jag använde epoxylim. Med superlim hade vingarna garanterat lossnat av stöten.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Har en Bell X-2 från Mach 2 liggande som jag pysslar med ibland. Trodde den tillhörde en av de X-2:or i skalan som krävde mest spackel och sliptimmar. Men det verkar som modellen från den franska jordkällaren har god konkurrens av ditt tjeckiska bygge.

Bara några veckor efter det jag hade börjat sätta ihop modellen från Mach 2 fick jag tag i ännu en Bell X-2 på AIM. Men den gången från AZ. Jag har inte börjar bygga på den men den ser ok ut i sin låda... :)

20230813_203150.jpg
20230813_203150.jpg (1.92 MiB) Visad 5454 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Det verkar som alla tillverkare använt samma ritning så vingarna är placerade lika på modellerna.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Björn B skrev: 10 jul 2024, 18:22 Det verkar som alla tillverkare använt samma ritning så vingarna är placerade lika på modellerna.
Du menar "olika"? :D
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar