Vem behöver en Venturabyggsats när man har denna?
Det var meningen att bara bygga den rätt ur lådan (hört det förut?) och letade efter bilder på cockpit men snubblade över ett bygge av AZ models X-2. En kommentar var att vingarna satt för långt fram så jag jämförde min modell med bilderna av AZ och dom såg väldigt lika ut. Hittade en bild från sidan av det riktiga planet och skrev ut den i samma storlek som modellen och visst var vingarna felplacerade på modellen. Jag tyckte att ryggåsen såg skum ut och bilden konfirmerade misstanken.
När man väl sett problemen måste man ju göra något åt det även om slutresultatet blir lite sisådär. Jag började ned att fylla på med superlim och bakpulver på insidan av kroppen så att jag inte skulle slipa igenom den.
Kroppen ska böja ner mer i framkant av ryggåsen så att åsen är högre närmast huven än på modellen. Dessutom ska den inte böja ner närmast toppen av huven utan fortsätta i en rak linje.
Jag filade för att försöka få till formen.
Sedan var det dags att ta tag i problemet med vingarna. Jag körde samma metod som AZ-bygget jag sett men slarvade med sågandet så det bli onödigt stora hål mellan skarvarna.
Med delarna omplacerade är det dags för av spackel (massor som vanligt när jag är i farten).
Det byggdes bara två plan. Den ena hann med några glidflygningar innan den förstördes i en olycka. Det andra planet flög motoriserat och var det första att nå Mach 3 men kraschade i samma flygning.
Planen hade stabilitetsproblem vid landning så Bell fick göra lite modifieringar på plan Nr.2.
Då inget plan finns kvar kanske det är anledningen till att två modeller har samma fel. Det verkar vara svårt att hitta en korrekt ritning.
Eftersom jag kommer att bygga den "motoriserade" maskinen kommer jag att få modifiera kroppskidan. Jag får även skippa vingskidorna och det innebär mer spackel. Det största problemet tror jag blir huven. Byggsatsens huv kommer inte passa efter mina modifikationer.