J 28C Vampire Trainer - Pilot Replicas 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

J 28C Vampire Trainer - Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Det har varit dåligt med uppdateringar från min sida här sistone. Dels beroende på dålig byggtakt, dels för att just den här haft en delvis annan målgrupp. Pilot Replicas nya Vampire Trainer blev tyvärr rätt så slaktad på Britmodeller när den kom ut. Till stor del oförtjänt, men till viss del även med viss rätt. Framför allt handlar det om vingarna som inte ser helt perfekta ut.

Tyvärr innebar detta att vissa högljudda röster i sedvanligt brittiskt manér klassade modellen som värdelös. Synd, tyckte jag eftersom det dels inte såg ogörligt ut att justera det mest iögonfallande, dessutom synd då modellen i övrigt såg jättefin ut. Så jag beslöt mig för att se hur svårt det egentligen vara att fixa till den.

Jag utgick från Airfix Vampira FB.5 som är scannad och som därför borde vara korrekt. Här syns tydligt skillnaden vad gäller vingarnas bakkant och spetsar:

Bild

Dock var det inga större problem att justera det:

Bild

Nästa större grej är vingens bakre infästning i kroppen:

Bild

Lyckligtvis är plasten tillräckligt tjock för att det alltför stora partiet ska kunna karvas bort:

Bild

Vingen behövde spetsas till lite i bakkant, men inget större. Och vips var det fixat:

Bild

Cockpit behöver däremot inte justeras alls, här ser det så bra ut, så:

Bild

Passformen är som alltid vad gäller PR:s modeller alldeles utmärkt, så bygget gick undan värre:

Bild

Lite spackel gick åt vid vingroten, men det ser värre ut på bilden än det var. Jag beslöt mig också för att vässa vingarnas framkant något. De är lite för rundade. Ett försök att visa skillnaden med blyertsstreck:

Före slipning:

Bild

Och efter:

Bild

Vindrutan behöver justeras något i form. Men det löstes med lite spacken:

Bild

Byggt och klart! Dags att måla:

Bild

Ett försök att visa skillnaden mellan de aluminiummålade partierna och de som är omålad metall:

Bild

Dekalerna är briljanta som alltid. Det blev rakt ur lådan, förutom att jag ändrade individnumret från 93 till 91 (plus det lilla numret på bommen). Orsaken är att en byggkollega en gång av misstag fick med min modell på en tävling, då våra byggen var identiska och identiskt märkta. Så numera försöker jag undvika rakt-ur-lådan-individer på populära objekt. Dayglowfälten blir av någon anledning lite för orange på bilderna, men är perfekta i verkligheten.

Bild

Och här är slutresultatet:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det var det! Nu blir det faktiskt flygbyggepaus för en tid framöver. Andra spännande objekt väntar och är redan i full gång. :) Rapporter kommer.
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Re: J 28C Vampire Trainer - Pilot Replicas 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Fantastiskt snyggt som vanligt.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
EMP
Namn: Emma
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Helt magiskt! Jag gillar hur du fixat till modellen där den inte stämmer mot förebilden och det fantastiskt fina resultatet! :)
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag stod och beundrade byggsatsen på Open i våras, precis som du skriver så gör PR fina modeller. Synd på missarna här men det verkar ju varit relativt enkelt att fixa!

Bra tanke med ommärkningen, jag skulle dock inte varit överdrivet ledsen om jag fick med en av dina byggen hem, den skulle fått hedersplats i skåpet :)

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Kontakt:

Tack alla! :)

Magnus! Hedrande ord! Fast risken är överhängade att du i så fall skulle kunna analysera alla de skavanker som finns där, men som kanske inte alltid syns. :D
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

magnusf skrev: 25 jun 2024, 08:48
Bra tanke med ommärkningen, jag skulle dock inte varit överdrivet ledsen om jag fick med en av dina byggen hem, den skulle fått hedersplats i skåpet :)
Inte jag heller. Men jag skulle sålt den på Ebay och betalat av huslånet. :D
holst

CU@C4
Rickard Malmborg

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hej Björn,
Det är alltid lika spännande att se när du fixar till en ”utdömd” modell, minns att du gjort något liknande med HobbyBoss J32 Lansen. Du får det att se så enkelt ut och resultatet blir som vanligt fantastiskt!
Jag har inte varit överdrivet intresserad av just denna modell tidigare (har givetvis alla övriga från PR) men det här fick mig att tänka om lite grann, det blir nog en tvåsitsig Vampire oxå :-)
Snyggt jobbat!
/Rickard
Björn Fransson
Kontakt:

Tack, Holst och Rickard!

Rickard: Imponerande att du minns min Lansen! Ja, det är nog så att jag går igång på sånt här. "Hur dålig kan den vara", typ. Och HB:s Lansen är en bra parallell, den är betydligt bättre än sitt rykte och inte särskilt svår att fixa till om man kan acceptera att allt inte är helt 100% utan nöjer sig med att den faktiskt i de allra flesta ögon ser ut precis som en Lansen.

Det är väl också så att jag tycker lite synd om vissa modeller som hamnar i skottgluggen när många andra går under radarn med ganska grova felaktigheter som inte märks och som ingen verkar bry sig så mycket om. Visst är det kasst att betala 500-1000 för en stor modell i 1/48 som inte ens är korrekt, men vad fasiken! Man får väl bita ihop lite ibland. :D I gengäld är både de bespottade modellerna från Trumpeter/Hobbyboss och den här Vampyren oändligt mycket enklare att bygga än många aldrig så korrekta kortseriemodeller. När allt annat passar perfekt kan jag gärna ta det lilla extrajobbet att fila till en felaktig vingform.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Riktigt snyggt modellerat i vanlig ordning av dig Björn.
//Lennart
daza
Namn: Daniel Zachrisson

Inlägg av daza »

Riktigt snyggt bygge Björn! Kör du med pre-shade på metallytorna?
Känns som att det flödar ganska mycket negativitet på Britmodeller. En hel del tjafs om Eduards nya P-51D också fast den verkar jättebra…

/Daniel
Skriv svar