Jag har ett kluvet förhållande till Airfix Canberror. Å ena sidan är det häftigt att de finns, i synnerhet i den här skalan blir de riktigt maffiga. Dessutom är de inte särskilt svårbyggda. Å andra sidan är de förhållandevis förenklade, de alltför grova panellinjerna stämmer sådär och researchen brister på många håll. Därav den korta byggtiden, det är inte fler delar i den här än i motsvarande Airfixmodell i 1/72. Så svårigheten ligger främst i att hantera storleken. Såvida man inte vill rätta till allt som egentligen behöver justeras. Och då har man att göra! Så jag valde en annan väg och nöjde mig med att justera de värsta grodorna.

Fenans framkant hade fel form, det lilla utblåset på den högra motorn behövde flyttas till andra sidan, små kameraöppningar behövde borras upp i nosen och en del antenner och andra smådetaljer behövde fixas till.

Ett annat problem är dekalerna. Kvalitetsmässigt är de rätt okej, men färgerna är allt annat än korrekta. Rundlarna är på tok för mörka och småtexterna orange istället för ljusgula. Småtexterna fick vara som de var, jag hittade inget bra aftermarketark. Däremot hade jag korrekta rundlar i dekallådan. Målningen blev av modellen "lätt vädrad", de här Canberrorna gjorde tjänst långt in på 00-talet och mot slutet var de hyfsat välstädade.

En av de största utmaningarna var att få den att inte tippa över. Varenda utrymme i nosen och strax bakom fylldes med tyngd och till slut stod den på alla tre hjulen. Det vete sjutton hur mycket vikt jag slängde in, men hela modellen väger nästan exakt ett kilo!

Diverse smådetaljer - märkligt att de inte fanns med i den här skalan - scratchades och så var allt klart. Det ÄR en riktigt cool kärra det här! Och tro't eller ej, den fick precis plats i vitrinen!