M32A1B3 - del 5 (sida 5): Bogserkroken klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

M32A1B3 - del 5 (sida 5): Bogserkroken klar

Inlägg av SvenYoung »

Jaha, då fortsätter jag i mitt totalt ofokuserade byggande och hoppar mellan olika projekt.

Fast detta är inte helt nytt, började bygga Tascas Korean War M4A3E8 för ett tag sedan (samtliga boggies är klara), men har nu bestämt mig att det skall bli en bärgare istället av typen M32A1B3

"A1" står för versionen med HVSS bandaggregat och "B3" för vagnen baserad på M4A3 chassit. Har även beställt extra gjutramar från Tasca från deras M32B1 som kommer till användning.

Bild på förebilden (endast för diskussionsändamål):

Bild

Har bestämt mig för att vagnen skall ha full interiör, och använder mig då av CMK's fina interiör till grundarbetet. Interiören är i grund och botten samma som i vanliga Shermans, med undantag av vinschen och extra arbetsplatformar och verkygsskåp. Till detta tillkommer det lite scratchade delar till vinsch-huset (Tascas M32 innehåller bara överdelen). Givetvis kommer jag att ha golvplåtarna upplyfta så man kan se ner på detaljerna. det går att se en hel del av interiören genom de två stora "hålen" i torntaket :-)

Vinschen är exakt samma som den som användes på Dragon Wagon, så jag använde Tamiya's vinschhus som förebild för scratchbygget (till höger i sista bilden nedan) - tyvärr verkar det totalt omöjligt att köpa lösa Tamiya-gjutstammar. så scratchbygge fick det bli. Det glänser lite om den vita plasten, bara en tunn hinna flytlim som försvinner under målningen.

Har även beställt lite delar från Click2detail till denna konvertering.

Tidigt än, men här kommer lite bilder (det mesta är endast torrpassat så länge):

Bild

Bild

Bild

Bild

Tack för titten!
Senast redigerad av SvenYoung den 05 jun 2013, 10:11, redigerad totalt 7 gång.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson

Re: Sherman-bärgare Korea-kriget (M32A1B3)

Inlägg av Robin Nilsson »

Tjusigt !
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha, Robin! Kul att den gillas så här långt :-)
"Svenne-Kongo"

Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Visserligen ett par år sedan men jag köpte loss just gjutstammarna (har för mej att det var två st) till Dragon Wagons winch för att använda till min Diamond T. Köpte dom via Puma.

Öken-Erik

CU@C4
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

:) :) :)
Det här kommer att bli trevligt!
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Öken-Erik skrev:Visserligen ett par år sedan men jag köpte loss just gjutstammarna (har för mej att det var två st) till Dragon Wagons winch för att använda till min Diamond T. Köpte dom via Puma.

Öken-Erik

CU@C4
Tack för tipset, Erik! Jag har haft tentaklerna ute hos Puma och några andra runtom i världen, så det kanske händer att jag plötsligt har 6-7 gjutstammar hemma, haha. Inget svar från någon ännu (ingen kritik menat mot någon, har inte gått så länge än) men i helgen bestämde jag mig att det kunde vara lika kul att scratcha grejorna (det är ju kul att scratcha :-) ). På så vis kunde jag komma vidare med bygget också.
"Svenne-Kongo"

SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Anders_Isaksson skrev::) :) :)
Det här kommer att bli trevligt!
Roligt att du vill följa bygget, Anders.! Din förnämliga M32:a används som inspiration! :-)
"Svenne-Kongo"

MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Alltså Sven....

Att se dina byggtrådar är ungefär som att se på vackra damer i vårsolen :D Det värmer inombords och är en fröjd för ögat.

/Mrks
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Se men inte röra alltså ....
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

MiniStuff skrev:Alltså Sven....

Att se dina byggtrådar är ungefär som att se på vackra damer i vårsolen :D Det värmer inombords och är en fröjd för ögat.

/Mrks
Jag tackar och bugar för de fantastiskt vänliga orden, Markus. Verkligen roligt att höra. :-)
"Svenne-Kongo"

Skriv svar