Strategin funkade så länge tillverkarna gav ut de fartyg jag ville bygga, vilket varade fram till nyligen. Av de nyligen utgivna fartygsmodellerna i 1:350 är det ingen jag egentligen vill bygga och bland de aviserade nyheterna finns bara ett fåtal som intresserar mig. Nyheterna består mest av fula fartyg med ointressanta historier. Dessutom har jag börjat längta efter att såga och fixa själv. Att bygga nya kvalitetsbyggsatser är kul, men även det har sina begränsningar.

Alltså satte jag igång med att bygga Hobyboss' Pola, Den enda byggsatsen i 1:350 av en italiensk kryssare som finns.

Rejäla ritningar hade i förväg beställts från White Ensign /Profile Morskie.

Byggsatsen är Tauros gamla Pola, som Hobbyboss skalat upp från 1:400 till 1:350.
Alla problem med ursprungsbyggsatsen har alltså förstorats med 1/8.

Skrovet förstärktes i vanlig ordning.

Den del av huvuddäck som var trädäck ersattes med ritsad PC.

Sen ristade jag skarvarna mellan däcksplåtarna. Tack ni som tipsade mig om ritsverktyg på allmäna forumet, men det blev inget beställt den här gången. Jag ville komma igång direkt och bockade till en knappnål och spände fast i handchucken. Det funkade det med, men det blev en del grader att slipa bort.

Fördäckets detaljer är antingen fula eller fel och dessutom kommer de att vara i vägen när jag ska maska polkagrisränderna på fördäck.

Alltså slaktades de hänsynslöst. Nya kommer att scratchbyggas.

Övre däck: Allt som ska vara trädäck ersätts med ristad PC och formen korrigeras.

Mycket måste fixas på skrovet.....

Men trots det kan man redan ana de italienska linjerna. Mmmmmmm... Ciao Bella!
På återseende,
Uffe