När North America'n började tillverka P-51D så visade det sig att den inte var lika "kursstabil" som den gamla P-51B/C. Genom att den högre ryggraden försvann så försvann även den yta som krävdes för stabiliteten i luften vilket gjorde flygplanet svårare att flyga.
Detta i kombination med ett även tyngre flygplan gjorde att piloter föredrog den äldre P-51B och C i strid. Och för att kompensera den förlorade ytan fick man konstruera spinnfenan som sitter på de flesta P-51D. Skillnaderna på spinnfenor som förekommer beror på vad jag förstått att en del monterades i fält på de maskiner som inte hade några och dem som fick spinnfena vid tillverkningen.
I det svenska flygvapnet fanns det bara en P-51D utan spinnfena. Det var 26003 Vit Bertil som förövrigt var grönmålad och nödlandare från början. De övriga svenska Mustangerna (P-51D-20) tillverkades nog så sent att de hade spinnfenor från tillverkaren.
Det var inte bara Mustang som drabbades av det här när man började med att ge flygplanen större "glashuvar". Även Spitfire, Thunderbolt, Tempest mfl krävde större roder och/eller spinnfenor när profilen på flygplanet förändrades och motorstyrkan ökades. Samma sak gällde även exempelvis Beufighter...
P-51B tillverkades tillverkades i Ingelwood och P-51C i Dallas. Det var alltså samma flygplan i grunden. Designationen ändrades senare vilket gjorde att P-51D tillverkades på både Ingelwood och i Dallas. Skillnaden som man oftast ser är glashuven och inte spinnfenan. P-51K var i princip en P-51D fast med en annan propeller.
De flesta P-51D Mustanger i modell som tillverkats har varit sena P-51D med spinnfena vilket fått mycket kritik bland modellbyggare som önskat bygga en tidig P-51D utan spinnfena. I 1/72 är det exempelvis bara Heller som gett byggaren möjlighet att välja. Den kritiken har nu Airfix och även Revell tagit till sig och erbjuder nu byggaren att välja mellan att bygga en modell med eller utan spinnfena, dvs en sen eller tidig P-51D. Och i Airfix fall båda typerna av spinnfena.
Exempelvis "Lou IV" är en tidig P-51D utan spinnfena som varit populär att bygga. Men den möjligheten har alltså saknats bland de flesta utgivna modeller.
http://barracudacals.com/products.php?cat=27
Men vilka maskiner som hade vilken spinnfena är nog svårare att säga utan identiteten på flygplanet fastställd...
Mvh. André