Airfix Ragwing Hurricane...
Airfix Ragwing Hurricane...
Så bygger vi då lite Hawker Hurricane som omväxling. Fick Airfix senaste utgåva i 1/72 - en Mk.I som fått lite blandad kritik. Mycket har skrivits om den i bland annat Britmodeller. Och då bland annat om vingarna.
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... bric-wing/&
Har inte något minne av att någon byggt denna modell här direkt. Men har någon det så varför hålla på erfarenheterna?
Vänligast / André
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... bric-wing/&
Har inte något minne av att någon byggt denna modell här direkt. Men har någon det så varför hålla på erfarenheterna?
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Airfix Ragwing Hurricane...
Mmm...
När man tittar på målningsanvisningarna (step 6) på denna modell så framgår det att plåten bakom stolen skall målas i Hu 70 Brick Red och att sidorna i cockpit skall målas i Hu 78 Interior Green men även Hu 156 Dark Camouflage Grey.
Det verkar dock som de flesta målar Hu 78 på berörda ytor. Någon som har lite idéer om vad som gäller?
/André
När man tittar på målningsanvisningarna (step 6) på denna modell så framgår det att plåten bakom stolen skall målas i Hu 70 Brick Red och att sidorna i cockpit skall målas i Hu 78 Interior Green men även Hu 156 Dark Camouflage Grey.
Det verkar dock som de flesta målar Hu 78 på berörda ytor. Någon som har lite idéer om vad som gäller?
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Airfix Ragwing Hurricane...
Kollade lite på bilder i eget arkiv,
Planet som finns i Science museum i london är en tyg vinge Hurricane

Varav man kan urskilja att det skiftar lite i rött bakom ryggstöde.
I Finland finns en som varit en tygvinge tillbörja med men ombyggd i england till metallvinge före leverans till Finland

Cockpitten är orginal 40 tal, inte restaurerad. Där kan man se färgerna ganska bra. Var tyget syns så är det rött på insidan.
Michael
Planet som finns i Science museum i london är en tyg vinge Hurricane

Varav man kan urskilja att det skiftar lite i rött bakom ryggstöde.
I Finland finns en som varit en tygvinge tillbörja med men ombyggd i england till metallvinge före leverans till Finland

Cockpitten är orginal 40 tal, inte restaurerad. Där kan man se färgerna ganska bra. Var tyget syns så är det rött på insidan.
Michael
Re: Airfix Ragwing Hurricane...
Det är alltså inte tyget i stolen som avses eller insidan av den bakre delen utan färgen på plåtarna precis bakom sätet. Dessa är gröna på bilden när det gäller den finska maskinen.
Fina bilder annars.
Mvh. André
Fina bilder annars.
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Airfix Ragwing Hurricane...
Dom plåtarna är väl alltid gröna? Kan aldrig påminna mig ha sett dom i annan färg... Varenda bild jag någonsin sett och alla riktiga maskiner har den vanliga gröna färgen.
/A
/A
Re: Airfix Ragwing Hurricane...
Ja, därför är det lite förvånande att Airfix anger Hu 70...commander skrev:Dom plåtarna är väl alltid gröna? Kan aldrig påminna mig ha sett dom i annan färg... Varenda bild jag någonsin sett och alla riktiga maskiner har den vanliga gröna färgen.
/A
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Airfix Ragwing Hurricane...
Då lär väl Airfix på något vis fått det om bakfoten kan man tycka?
Re: Airfix Ragwing Hurricane...
Trodde annars att det här skulle bli ett snabbt bygge. Visade sig att jag måste fixa till vingarna då Airfix missat något vid researchen. Så spackla, slipa och ritsa panellinjer...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Airfix Ragwing Hurricane...
Ok, har fått ihop vingarna med hjulhus. Får nog säga det att toleranserna är små här och det är bra med återkommande torrpassningar.
Den "övre vinghalvan" har nog i blivit väl tjock vid gjutningen och har man tid så skall man lägga en del på att tunna ut vingarna på insidan. Och då så mycket att utkastarmärkena försvinner. Annars riskerar man att inte få ihop vingskarvarna ordentligt när man limmar ihop vingarna.
Bakkanten på vingarna till Airfix Hurricane Mk.I har annars fått kritik för att vara tjocka och det är de. Också en anledning till att tunna ut vingarna. Kanske hade man sluppit problem här om Airfix valt att ha lösa skevroder och flaps eller låtit dessa utgöra en del av den övre vinghalvan.
Sedan är det ju det där att vingen har för mycket tyg vilket gör att man måste spackla och jämna ut vingen bakom luckorna till kulsprutorna. Jag valde att bygga upp berörd yta med tunna lager färg följt av försiktig våtslipning.
Lite mer om vingarna kan läsas här.
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... bric-wing/
Den "övre vinghalvan" har nog i blivit väl tjock vid gjutningen och har man tid så skall man lägga en del på att tunna ut vingarna på insidan. Och då så mycket att utkastarmärkena försvinner. Annars riskerar man att inte få ihop vingskarvarna ordentligt när man limmar ihop vingarna.
Bakkanten på vingarna till Airfix Hurricane Mk.I har annars fått kritik för att vara tjocka och det är de. Också en anledning till att tunna ut vingarna. Kanske hade man sluppit problem här om Airfix valt att ha lösa skevroder och flaps eller låtit dessa utgöra en del av den övre vinghalvan.
Sedan är det ju det där att vingen har för mycket tyg vilket gör att man måste spackla och jämna ut vingen bakom luckorna till kulsprutorna. Jag valde att bygga upp berörd yta med tunna lager färg följt av försiktig våtslipning.
Lite mer om vingarna kan läsas här.
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... bric-wing/
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Airfix Ragwing Hurricane...
Så...
Har fått ihop de flesta delar nu och det börjar likna en flygmaskin. Undersidan är silvermålad och ovansidan har fått ett lager "dark earth". Måste säga att det är synd att Airfix inte gav sin senaste Spitfire Mk.I/II/V samma fina linjering som de gav den här Hurricane'n.
Får nog säga att jag lyckades med att få plåtarna bakom luckorna till kulsprutorna jämna och fina. Det är ok ut så här långt.
Jag glömde nog att slipa bort ett par bulor på nosen som inte skall finnas där på en tidig Mk.I men det är inte något jag stör mig på nu. Det finns även "skarv" eller glipa bak vid sidorodret på högersidan att hålla koll på. Är inte denna fylld ordentligt så framkommer den vid målning.
Det jag kan konstatera så här långt är att man vinner mycket på att tunna ut vingarna på insidan (slipa bort plast) så att profilen och bakkanten på vingarna ser bättre ut. Det finns mycket att vinna där...
Har fått ihop de flesta delar nu och det börjar likna en flygmaskin. Undersidan är silvermålad och ovansidan har fått ett lager "dark earth". Måste säga att det är synd att Airfix inte gav sin senaste Spitfire Mk.I/II/V samma fina linjering som de gav den här Hurricane'n.
Får nog säga att jag lyckades med att få plåtarna bakom luckorna till kulsprutorna jämna och fina. Det är ok ut så här långt.
Jag glömde nog att slipa bort ett par bulor på nosen som inte skall finnas där på en tidig Mk.I men det är inte något jag stör mig på nu. Det finns även "skarv" eller glipa bak vid sidorodret på högersidan att hålla koll på. Är inte denna fylld ordentligt så framkommer den vid målning.
Det jag kan konstatera så här långt är att man vinner mycket på att tunna ut vingarna på insidan (slipa bort plast) så att profilen och bakkanten på vingarna ser bättre ut. Det finns mycket att vinna där...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).