Sida 1 av 1
Resin masters
Postat: 28 mar 2018, 08:23
av Lars Ekström
Jag har nyligen grävt i modellhögen och plockat fram två gamla Hasegawa F-5A och F-5B som nog förmodligen är nära 50 år gamla. Gavs även ut av Frog när de samarbetade. Som kuriosa kan jag nämna att piloten verkar vara en ren kopia av den som Airfix använda i många byggsatser, bla. Draken. Formerna verkar helt ok, men det är ju en väldigt spartansk byggsats, stolen är av typen köksstol så jag har skaffat en omgång nya av resin. Jag fick hem dessa igår och trots att de är i 72 skalan så är det otroligt imponerande, vilken detaljrikedom. Efter att ha beundrat dem en stund och funderat hur jag skulle klara av att måla dem så dyker den naturliga fråga upp, hur gör man en master till en sådan liten skönhet och hur görs gjutformen.
Jag har sökt på nätet, men har inte lyckats hitta något trots att man kan få det mesta demonstrerat på Youtube numera.
Har ni några tips på källor till kunskap.
Hälsar
Lars
Ps Tänkte bygga två norska F-5 or
Någon som har dekaler från Nils M att sälja?
Re: Resin masters
Postat: 28 mar 2018, 11:39
av magnusf
Hej Lars!
Mycket görs idag i 3D-skrivare, jag vet att till exempel Aires gör sina masters på det sättet numera. Å andra sidan så gjorde Cooper Details helt fantastiska prylar för över 20 år sedan, långt innan 3D-skrivare fanns allmänt tillgängliga så det går rätt bra med fingerfärdighet och lupp också

.
Gjuter gör man i gummiformar så att man (inom rimliga gränser) kan "vränga ut" delar som inte har korrekta släppvinklar för att gjutas i stela formar.
Hälsningar
Magnus
Re: Resin masters
Postat: 29 mar 2018, 20:48
av SebastianP
Hej Lars!
På Aircraft Resource Center's forum (
http://www.arcforums.com) håller flera mindre garage-tillverkare till och visar bilder på hur de konstruerar tlll exempel cockpit-satser och stolar till prylar som anses behöva det.
Ett mycket bra exempel är den här tråden:
http://www.arcforums.com/forums/air/ind ... 132-su-27/&
Det börjar med gnäll över hur formen på Trumpeter's då (2004) sprillans nya Su-27 Flanker i 1/32 hade fel form på huven. Halvvägs ner på sidan visar användaren Zactoman hur han tillverkat en vakuum-formad huv genom att bygga en master, han berättar vilka material han använt... och senare allteftersom han bygger vidare på sin egen modell och hittar bitar han inte är nöjd med så bygger han drop-in ersättningsdetaljer som han sen gjuter av och säljer. Det fortsätter i sextio forumsidor, och jag tror alla bilderna är där (de försvann ett tag, men blev återställda.)
Detta är visserligen i 1/32, men principerna är de samma i 1/72.
(Trumpeters Su-27 har sedermera uppdaterats och de bitar som alla gnällde över har blivit bättre, men inte riktigt i samma klass som vad Zactoman levererade. Den fullständiga satsen med utbytesdelar var... omfattande.)
Re: Resin masters
Postat: 29 mar 2018, 21:09
av jonaszett
Jag har länge sökt utan att finna någon bra sida som beskriver hur man går tillväga för att få fram en ”female” vac-form.
Hur AA, ID och Tigger gör/gjorde (male).formar har jag ganska god insikt i men hur görs/gjordes forma till Rare Planes, Aero Club mfl?
Z
Re: Resin masters
Postat: 29 mar 2018, 21:36
av SebastianP
jonaszett skrev:Jag har länge sökt utan att finna någon bra sida som beskriver hur man går tillväga för att få fram en ”female” vac-form.
Hur AA, ID och Tigger gör/gjorde (male).formar har jag ganska god insikt i men hur görs/gjordes forma till Rare Planes, Aero Club mfl?
Z
Här har jag faktiskt ingen aning, tanken stannar på typ "stämjärn eller CNC-maskin". Mycket mer pill eftersom alla detaljer måste göras "bakvänt".
Re: Resin masters
Postat: 30 mar 2018, 10:37
av magnusf
Här kan man läsa en trevlig artikel på Armorama där Gordon Stevens som skapade Rareplanes berättar lite om hur det funkade. Det handlar inte speciellt mycket om det tekniska men det är en kul story att läsa.
Hälsningar
Magnus