Printa egna dekaler?
-
Printa egna dekaler?
Hej,
Jag har en fråga,
Hur printar man egna dekaler på bästa sätt?
Har printat önskat motiv med LED-laser på Experts Choice-papper och förutom att bli riktigt tjocka så repas de väldigt lätt. Har testat både Microscale Liquid Decal Film och Testors Decal Bonder utan några bra resultat.
Finns det något bra och tunnare dekalpapper eller kanske ska jag använda en annan printer?
Jag har en fråga,
Hur printar man egna dekaler på bästa sätt?
Har printat önskat motiv med LED-laser på Experts Choice-papper och förutom att bli riktigt tjocka så repas de väldigt lätt. Har testat både Microscale Liquid Decal Film och Testors Decal Bonder utan några bra resultat.
Finns det något bra och tunnare dekalpapper eller kanske ska jag använda en annan printer?
Re: Printa egna dekaler?
När du printar med laser bör du inte behöva något på decalen efter printning (det behövs bara då du printar med bläckstråle).
Har några ggr printat egna dekaler med laser och de har blivit riktigt tunna. Kommer dock inte ihåg vilket märke det var på dekalpappret.
Jag har använt bara genomskinligt dekal papper men har hört att det vita är mycket tjockare.
Har några ggr printat egna dekaler med laser och de har blivit riktigt tunna. Kommer dock inte ihåg vilket märke det var på dekalpappret.
Jag har använt bara genomskinligt dekal papper men har hört att det vita är mycket tjockare.
Jag har använt Xtradecals klara dekalfilm, nu har jag visserligen bara printat svart med laser på den men den är väldigt tunn!
Xtradecal är Hannants eget märke: https://www.hannants.co.uk/product/XCD
Hälsningar
Magnus
Xtradecal är Hannants eget märke: https://www.hannants.co.uk/product/XCD
Hälsningar
Magnus
-
- Namn: Robert Bergwall
Kanske du kan snappa upp något i den här tråden också?
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... ler#p59397
Kan finnas andra trådar i ämnet också.
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... ler#p59397
Kan finnas andra trådar i ämnet också.
Om man nu önskar printa upp en dekal med vit bakgrund som exempelvis namn på många P-51B och D Mustanger har hur går man bäst tillväga?
http://www.forcedlandingcollection.se/U ... ryann.html
Och hur gör man egentligen med ett dekalark där själva dekalen blir mycket liten? Kan man köra samma dekalark flera gånger genom skrivaren? Eller skadas den då?
Mvh. André
http://www.forcedlandingcollection.se/U ... ryann.html
Och hur gör man egentligen med ett dekalark där själva dekalen blir mycket liten? Kan man köra samma dekalark flera gånger genom skrivaren? Eller skadas den då?
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

På ALPS skrivaren klippte jag ut en mindre bit och tejpade fast på ett vanligt skrivarpapper för att undvika att förstöra ett helt ark. Måste nu försöka använda en laserskrivare till dekaler men vet inte hur det funkar med den metoden i den. Hur reagerar skrivaren på tejpen? Laserskrivare använder väl värme till att "bränna" fast pulvret?
Jag har kört mitt ark genom lasern rätt många gånger utan några problem. Den bränner nog bara lokalt där den trycker skulle jag gissa. Funkar gör det i alla fall!
Hälsningar Magnus
Hälsningar Magnus
-
- Namn: Robert Bergwall
Jag har faktiskt märkt att andra vanliga papper kan bli lite utsmetade efter att jag kört dekalpapper (randiga utskrifter men det brukar gå till sig), dessutom får jag känslan att dekalpapperet blir lätt glaserat efter några gånger, utskriften fastnar sämre å sämre men jag brukar köra papperet uppåt 8-10 ggr då jag gör provutskrifter (jag lägger designen längst upp på papperet varje gång). Det kan skilja mellan skrivare kanske.
Jag har provat tejpa fast dekalpapperet då jag gjort utskrifter i min laserskrivare utan någon som helst framgång. Skrivaren river av tejpen och papperet.
Vit färg kan åstankommas genom att använda vitt dekalpapper och sedan skriva ut konturerna kanske. Alternativt fylla en svart bläckstrålepatron med vit färg och därigenom lura hela processen, kanske finns beskriven i länken jag skickade?
Jag har provat tejpa fast dekalpapperet då jag gjort utskrifter i min laserskrivare utan någon som helst framgång. Skrivaren river av tejpen och papperet.
Vit färg kan åstankommas genom att använda vitt dekalpapper och sedan skriva ut konturerna kanske. Alternativt fylla en svart bläckstrålepatron med vit färg och därigenom lura hela processen, kanske finns beskriven i länken jag skickade?
Att lura processen låter inte som en fel lösning där så är möjligt.
Laserskrivare är annars de bästa skrivarna för ändamålet?
Laserskrivare är annars de bästa skrivarna för ändamålet?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...

Jag kom aldrig så långt så att jag provade men jag hade en gång en idé om att man kunde skriva ut en dekals konturer i lasern (det här var före färgskrivarna blev vanliga och bra), sätta dit en konturdekal på modellen, försiktigt måla i färgfälten och sedan avsluta med att sätta ytterligare en likadan dekal över och på det sättet få skarpa gränser. Om någon har provat eller har lust att prova så får de gärna rapportera
!
Hälsningar
Magnus

Hälsningar
Magnus