Sida 1 av 2
50/100...
Postat: 08 mar 2018, 11:46
av Andre B.
Med tanke på att det nu är hundra år sedan första världskriget gick in på det sista året så är det ju intressant med byggen från den tiden. Och då många modeller gavs ut första gången på 60-talet så är formarna om inte modellerna i sig typ 50 år gamla. Hur många sådana modeller som uppfyller 50/100 kan vi finna idag? Revell's Sopwith Triplane var tydligen en sådan modell. Airfix Hannover C.III är väl lite av en sådan modell med. Har vi fler som är lätt att hitta och bygga idag?
Mvh. André
Ps.
Lite av en "tema utmaning"...

Re: 50/100...
Postat: 08 mar 2018, 12:35
av Björn B
Jag vet inte vad som är lätt att hitta idag men Dom flesta av Airfix och Revells VK1 plan är från 50-60talet. Hittar man en av deras modeller är chansen stor att den är 50+ år.
Revell har väl bara släppt en ny Fokker Dr.1 efter 1969 och Airfix en Sopwith Pup, Fokker E.III? och en BE2c. Är det några andra?
Re: 50/100...
Postat: 08 mar 2018, 14:33
av Andre B.
Airfix Roland C.II bör väl med finnas bland berörda modeller?
Re: 50/100...
Postat: 08 mar 2018, 15:41
av Björn B
1965
Re: 50/100...
Postat: 08 mar 2018, 17:28
av Mats Averkvist
Airfix Spad VII från 1967.
...som jag menar är bättre än Revells XII från 1963...
Airfix Avro 504 från 1967 är ju faktiskt en kanonfin byggsats... om än lite spartansk.
Re: 50/100...
Postat: 08 mar 2018, 19:55
av christer k
Bland modeller där formarna är 50-plussare är Airfix Bristol Fighter är en god kandidat då den kom 1956, och den brukar man se ganska ofta i senare utgåvor. Andra exempel på Airfixmodeller är Fokker Dr.1 (1957), Sopwith Camel (1957) men den brukar inte anses så bra, i alla fall inte jämfört med Revells version, Albatros D.V (1957), RE 8 (1957). Sedan dröjde det ända till 1965 då Roland C.II kom. Spad VII är som nämnts från 1967, likaså DH 4 och Avro 504. Hannover C.III kvalar precis in då den är från 1968. Handley Page 0/400 hamnar på fel sida om 50 års-strecket då den kom 1969. Sopwith Pup kom 1975. Jag tycker själv att Hannover C.III är svårast att hitta. Jag vill minnas att den inte såldes i Sverige när den kom ut. En del av de äldsta formarna har fått smärre modifieringar under årens lopp.
Re: 50/100...
Postat: 09 mar 2018, 08:12
av Lars Ekström
Airfix Hannover såldes i Sverige, men kanske enbart ett par år. Jag byggde den när den var ny.
Om man tittar i de gamla Airfix katalogerna från Brio så ser man att till vissa modeller så finns det ett artikelnummer, oftast ihopkopplat med när den släpptes första gången. De som hade nummer kunde beställas från Brio. Dubbeldäckare var svåra saker för en ung grabb och är numera svårt för en gubbe!!
Re: 50/100...
Postat: 09 mar 2018, 09:39
av Andre B.
Hannover'n upplevde jag som rätt vanlig. Byggde två stycken för typ 40 år sedan. Gavs ju bland annat ut i den där plastförpackningen. Och den är rätt vanlig nu idag då Airfix återutgav den för några år sedan. Har en röd låda undangömd någonstans och modellen är rätt ok. Det är väl den som närmast kvalar in på 50/100 då den flög första gången 1917.
Roland C.II och Bristol'en ser man inte så ofta idag. Bristol'en var ju ett flygplan man ofta såg i tidningen Pilot där den flögs av fegisen Cadman. Jag gillade aldrig Cadman och då inte heller Bristol'en. *s*
En modell som jag upplevde som sällsynt var Airfix DH4. Särskilt som den ofta förekom i "Bombfällarna" (?) en annan serie i tidningen Pilot. Där förekom även HP 0/400 så man undrar lite idag om serietecknarna var sponsrade av Airfix... *s*
/André
Re: 50/100...
Postat: 09 mar 2018, 11:57
av christer k
Andre B. skrev:
En modell som jag upplevde som sällsynt var Airfix DH4. Särskilt som den ofta förekom i "Bombfällarna" (?) en annan serie i tidningen Pilot. Där förekom även HP 0/400 så man undrar lite idag om serietecknarna var sponsrade av Airfix... *s*
/André
Det stämmer nog att DH4 var sällsynt, minns inte att jag såg den i affärerna. Jag kollade DH4 i en prislista från 1976 och den saknar prisuppgift vilket enligt fotnoten betyder att den "Säljs ej i Sverige", men jag kollade i mina gömmor och hittade två stycken i den tidiga utgåvan i plastpåse, så den måste ha funnits tidigare.
Jag har också hittat en Hannover i mjuk påse nu när jag letade, så där hade jag nog fel och den har uppenbart sålts i Sverige. Dessutom hittade jag ett exemplar i hårdplastförpackningen som kom 1973-74. Den var lite knepig att måla då lozenge-mönstret inte fanns med som dekaler, så jag misstänker att den kanske inte var så populär.
Jag har funderat om man kan räkna Avro 504K som ett första världskrigsplan, kom inte K-versionen först efter kriget?
Re: 50/100...
Postat: 09 mar 2018, 12:19
av Andre B.
Mmm...
Airfix gjorde nog ett misstag att välja en förebild med lozenge kamo. De kunde gett ett alternativ i alla fall. Eller (i alla fall idag) skicka med lozenge dekaler. Hannover'n är en rätt snygg liten maskin annars.
Lägg gärna in några bilder på DH4:an Christer. Här eller på Britmodeller. Det är rätt dåligt med reviews på den modellen ur lådan.
När det gäller Avro'n så känner jag lite igen vad du skriver där. Men den flög 1918 så den kom i tjänst under kriget. Fast tittar man på den så förstår man lite varför de tyska maskinerna upplevdes bättre och modernare. Den ser äldre ut än vad den är...
https://www.tapatalk.com/groups/airfixt ... f=42&t=761
DH4:an upplevde jag alltid som väldigt modern och före sin tid liksom SE5:an. Men utseendet bedrar nog där...
/André