frågor om PE och Rengöring av airbrush.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

frågor om PE och Rengöring av airbrush.

Inlägg av Fenix »

1, Finns det någon speciell typ av Pincetter (Sådana som inte "skjuter iväg PE detaljer) för PE detaljer?

2, Hur gör ni andra när ni jobbar med små PE detaljer (t.ex handtag i 1/350)? Jag har hört om Gator Glue som skulle vara bra för PE och överväger köpa en burk är den bra?

3, Vad behöver man för att rengöra en Airbrush (förutom en förtuning)? Jag använder Airbrush endast för vattenbaserad färg.

4, Hur rengör ni Airbrush?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: frågor om PE och Rengöring av airbrush.

Inlägg av Stellan »

1. det kan vara bra med en som är stabil i sidled oavsett om det är väldigt spetsiga eller platta och lite bredare grepp på pincetten.

2. Vitlim kan väl vara ett alternativ till GG. Eller olika viskositet på superlim med sådant som inte hugger direkt att föredra.

3. För en grundligare rengöring krävs tops, mellanrumsborstar i lämplig storlek, hushållspapper, T-röd, en burk med ett tygstycke fäst tvärs över öppningen (att spruta ut färgrester och lösningsmedel i)...

4. Brukar blåsa ur restfärg först, sedan blåser jag igenom med vatten. Sedan plockar jag isär de delar som normalt tas bort såsom färgkopp,främre krona (som skyddar tippen), tipp och nål. Även bakstycket kan tas loss så kommer man åt även bakifrån. Detta beroende på vike typ av färgspruta man har. Smådelar som tippen (som nålen tittar ut igenom) kan läggas i en liten burk med T-röd så får färgen lösas upp ordentligt. Nålen kan lätt torkas av med ett papper fuktat i T-röd, lägg åt sidan. Droppa i lite T-röd där färgen kommer ned och gno runt med en tops, fukta en mellanrumsborste med T-röd och dra ut och in genom färgkanalen. Gör om processen med topsen och borsten tills att du inte ser någon mer färg och du är nöjd. Vrid till ett hörn på en bit hushållspapper, doppa i T-röd, för försiktigt in i tippen som legat i blöt i T-röd, vrid runt och byt ut pappret till dess att all färg är borta. Om man håller upp tippen mot ljuset och vrider lite mellan fingrarna kan man oftast se om det sitter några avlagringar längst in, upprepa till du är nöjd. Sätt ihop hela rasket. Spruta igenom lite lösningsmedel så att det inte finns några lösa partiklar. Lägg undan. Sucka av djup tillfredställelse över att sprutan nu är redo för nya tag.
Stellan Schroeder Englund
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: frågor om PE och Rengöring av airbrush.

Inlägg av Fenix »

Tack för svaren Stellan.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Horrocks
Inlägg: 384
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: frågor om PE och Rengöring av airbrush.

Inlägg av Horrocks »

Som komplement till en bra pincett finns det photo etch placer. Ser ut som en blyertspenna och vässas pss, men med något vaxliknande material isf blyerts. PE:n sitter ganska löst på "pennan" när man monterar, men för små delar tycker jag det funkar bättre än pincett.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: frågor om PE och Rengöring av airbrush.

Inlägg av Fenix »

Just nu kör jag med pincetter med släta spetsar. Någon som vet var man kan köpa pincetter som är "räfflade" i spetsen kanske de funkar bättre eller är jag helt fel ute?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: frågor om PE och Rengöring av airbrush.

Inlägg av Stellan »

Fenix skrev:Just nu kör jag med pincetter med släta spetsar. Någon som vet var man kan köpa pincetter som är "räfflade" i spetsen kanske de funkar bättre eller är jag helt fel ute?
Flera modelltillverkare har väl egna verktyg till salu, botanisera bland dessa. Annars kanske filatelisterna har något att erbjuda med pincetter för frimärken? Det viktigaste kanske inte är räfflor utan att spetsarna inte skjuvar sins emellan, det är väl det som orsakar ljudet av PE som flärpar iväg och landar på golvet...
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: frågor om PE och Rengöring av airbrush.

Inlägg av Björn B »

Det har är en stabil pincett till ett bra pris: https://www.apoteket.se/produkt/apoteke ... se-249743/
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: frågor om PE och Rengöring av airbrush.

Inlägg av Fenix »

Tack för länken Björn B ska kolla upp den.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Skriv svar