Tankar kring revells modeller

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Tankar kring revells modeller

Inlägg av Stefan S »

Kom på tre tillverkare till,

Imai. Två bogserbåtar i 1/200.

Eduard, Junkers 52 i 1/144

Moebius, lastbil i 1/25 + Battlestar Galactica byggsatser.

Stefan
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tankar kring revells modeller

Inlägg av Andre B. »

Neil...

I berörd "Mustangtråd" så skrev jag inte allt för länge sedan om just Revell's P-51B som på många sätt är finare än Airfix nyare utgåva av P-51D i samma skala.

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 3&start=30

Revell har många fina modeller. Bland annat deras Heinkel Hela 177 och Messerschmitt Me 262 håller jag högt. Även deras senaste Red Arrows Hawk är fin. Och jag vet ingen annan tillverkare som ger ut ubåtar i 1/72 och 1/144 som Revell gör. Och jag ser fram mot deras kommande PT-109. Sedan kan man även titta på deras stridsfordon i 1/72 där man gett ut både stridsvagn 121 som 122 a och b...

Men samtidigt måste man ha lite koll på vad som finns i lådorna för att inte bli besviken. Frog's gamla Ta 152 är rätt enkel och håller fortfarande en god kvalité för sitt pris. Men Revell's gamla P-51D gör det verkligen inte såvida man inte söker ett bra dekalark.

Men ger de ut en ny P-51D i 1/72 (utan spinnfena) i samma stil som deras nyligen utgivna P-51D i 1/32 och den äldre P-51B'n i 1/72 så har vi nog en ny storsäljare vid sidan om P-51D Mustangerna från Airfix, Tamiya och Hasegawa. Men det gäller att de går hela vägen och inte missar på avgörande detaljer som de gjort när det gäller exempelvis Spitfire'n eller Corsair'n i 1/72.

Mvh. André

Ps.
Har det inte funnits lite modeller från AMT (lastbilar och bilar) med i utbudet från Revell?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Tankar kring revells modeller

Inlägg av Stefan S »

Har för mej det var något skumt med ACE modellerna, tror det var den koreanska verktygstillverkaren som passade på att köra ut en serie modeller och sälja dom under ACE namnet innan man lämnade över verktygen till Revell som beställt dom.

Tsukuda och Revell har givit ut varandras modeller som denna t ex

https://www.scalemates.com/kits/179451- ... arpov-i-16

Man hade även samarbete med japanska Takara

https://www.scalemates.com/companies/company.php?id=299

Sen har vi ju också Revell/Kikoler (Brasilien) och Revell/Lodela (Mexiko)...

Stefan
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Tankar kring revells modeller

Inlägg av Spad16 »

Ja, jag vet, det hamnade i fel tråd! Jag håller med, mycket är bra som Revel gjort. Fler exempel, Fairey Gannet är mycket bättre än Trumpeter, Hurricane är bara lite småfel, WW1 serien var bra på sin tid och Fokker DrI i nyutgåvan är jättefin. Junkers f13, Hawker Hunter (tror jag) och några av dom stora är kanonbra. Sen har vi deras Spitfire V, jag köper den varje gång jag ser den billigt. Jag tror att bortsett från den saknade W-formen mellan vinge/bakkropp så är den rätt OK, till en större samling så bör det finnas åtminstone en! Jag har kombinerat delar från Revellls Spitfire V med HobbyBoss Spitfire V, och då har man en ganska bra Spitfire.
/Neil
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Tankar kring revells modeller

Inlägg av Stefan S »

Neil, hur är Revells klassiska WW1 kärror i 1/28? Och hur var det med deras Junkers F13, fixade dom till den felaktiga korrugeringen på flygkroppen?

Stefan
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Tankar kring revells modeller

Inlägg av Spad16 »

Revells 1/28 kärror (Spad 13, Sopwith Camel , Fokker Dr1) är väldigt fina för sin tid, vilket dock är 50-60 år sedan! Det går fortfarande att bygga dom, men dom flesta föredrar att gå ner till 1/32 och Wingnuts istället. Men om vill man bygga Spad i stor skala, och vem vill inte det(!) så är det fortfarande Revell som gäller.

Visst fixade Revell till korrugeringarna på Junkers f13, när dom släppte flottör versionen, den är hur bra som helst. Jag tror också att dom senare hjulversioner har rätt korrugering. Jag köpte första utgåvan av flottörversionen, med rätt korrugering, och där fanns hjulställ också.
/Neil
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Tankar kring revells modeller

Inlägg av Mats Averkvist »

Spad16 skrev:Revells 1/28 kärror (Spad 13, Sopwith Camel , Fokker Dr1) är väldigt fina för sin tid, vilket dock är 50-60 år sedan! Det går fortfarande att bygga dom, men dom flesta föredrar att gå ner till 1/32 och Wingnuts istället. Men om vill man bygga Spad i stor skala, och vem vill inte det(!) så är det fortfarande Revell som gäller.

/Neil
Dom har en Fokker D VII också i 1:28...
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tankar kring revells modeller

Inlägg av Andre B. »

Sen har vi ju Revell's utgåva av Baron von Rot's sjuvingade Fokker. Hur många tillverkare har gett ut något sådant?

https://www.revell.com/model-kits/aircr ... oCpgiPMAew

Även Oddbal's Sherman från Kelly's hjältar var väl Revell original?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Spad16
Inlägg: 327
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Tankar kring revells modeller

Inlägg av Spad16 »

"Dom har en Fokker D VII också i 1:28..."

Den hade jag helt glömt av Mats. Den kom på 90-talet, alltså 40 år efter dom andra, men det verkar som om formen gjordes på 50-talet tillsammans med dom andra, och följde felaktiga ritningar. Trots det så går det tydligen att få ihop ganska bra, det finns några byggen, Robert Karrs är säkert den bästa:
http://www.wwi-models.org/Images/Karr/CP/index.html

Kul att Du påminde om den!
/Neil
Skriv svar