Gamla, byggda modeller...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Namn: Andre

Gamla, byggda modeller...

Inlägg av Andre B. »

Gamla, byggda modeller har ett bäst före datum. Har blivit allt mer smärtsamt medveten om det. Röjde på vinden och letade reda på några modeller som jag önskade få fram i vitrinet. Men insåg rätt fort att de inte hade någon plats där längre...

En J30 Mosquito som väntat på nya landningsställ ett tag såg fortfarande ok ut bortsett från kronmärkena. De var numera väldigt ljusblå.

En Tamiya Braun Tyrrel såg ok ut i lacken men den klara filmen i dekalerna var numera smutsgul. Och den modellen var klarlackad.

En Hobbycraft F-86 Sabre som jag länge sett som en av mina bästa modeller var numera även den gulnad.

Hur gör man för att undvika det här? Just erfarenheten från Sabre'n gör att jag idag ogärna klarlackar metallrena modeller.

Eller är det så att efter ett antal år så är färgerna på modellerna något helt annat än vad de var? Det märkliga är att jag samtidigt har äldre modeller målade med Humbrol enamel och dekaler från både Heller och Airfix som klarat sig rätt mycket bättre.

Att en Airfix för en hundralapp inte ser ut som den en gång gjorde kan jag ta. Men en Tamiya för en femhundring som gulnar är rätt mycket ledsammaste.

Hur gör ni andra? Har ni funnit klarlacker som inte gulnar? Eller kasserar ni modellerna?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Re: Gamla, byggda modeller...

Inlägg av Björn B »

Humbrols enamel klarlack vet jag gulnade och jag har läst att det är något som verkar hända med enamels. Även humbrols vita färg har gulnat för mig
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag tror att Humbrols klarlack på glasflaska skall vara rätt ok. Någon som vet?
Även humbrols vita färg har gulnat för mig
Den matta eller den blanka?
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Jag kände lite att en modell som låg nerpackad skulle klara sig bättre. Frågan är lite vad man skall göra nu? Låta strippa av färgen och dekalerna med bromsvätska och måla upp dem på nytt? Förutsatt att man kan få tag i nya dekaler.

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Dekaler kan man lägga i solen eller utsätta för UV-ljus så försvinner gulnaden. Är det likadant med klarlack och färg?
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

När det gäller Mosquito'n är det mer att dekalerna bleknat. Det kanske räcker med att ta bort dem och sätta dit nya? Den är ju inte klarlackad som Tyrrel'n eller F-86: an. Ingen av de två var klarlackad eller målad med Humbrol Enamel vad jag minns. Blecknar gulnade dekaler som klarlackats på en modell?

/André

Ps.
Fanns det inte nya J30 dekaler utgivna i 1/72 av RBD?

F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Tyvärr är det ofrånkomligt med hobbyfärger och dekaler.
Billack och måla nationalitetsbeteckningar etc är tyvärr enda vägen om man vill bygga arkivsäkert, ett annat ord är museumkvalite. Viss vädring med oljefärger av konstnärskvalite inkl lösningsmedlet nog är säkert.

Kort sagt, hobbyaspekten tappar man snabbt om man har den ambitionen.

Gilla läget, fotografera och förvara mörkt är en väg.

Vissa gamla byggen har hållit sig mycket bra, Mirkos diorama som står på Wentzells tex, inte otänkbart att han målat med gamla typen av Humbrol som var en högkvalitativ produkt.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Det är det som är lite märkligt med de här tre modellerna. De har alltså förvarats mörkt och Tyrrel'n liksom Sabre'n målades just i billacker då de färger jag behövde för dem inte fanns från Humbrol vid den tiden de byggdes. Därför var det en rätt tråkig upptäckt att se vad som skett i mörkret. Frågan är vad som sker om man utsätter dem för solljus?

/André

F Porsche

Inlägg av F Porsche »

aha, du har målat med ”bättringsfärg”, billackarna mardröm...
Tyvärr så är det just mardrömsfärger på många sätt, mardrömmen förr var att en lackare inte så bättringar och målade över med riktig färg vilket slutade med att bättringsfärgen lossnade eller missfärgade den nya lacken, tänk Pippis häst Lilla Gubben.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Är ju inte så att färgen ändrat ton på Tyrrel'n utan det är alltså bärfilmen till dekalerna som gulnat under klarlacken. Som båtbyggare av one-off båtar är jag väldigt noga med att inte blanda olika färgtyper eller hartser.

När det gäller Sabre'n däremot så är det helt klart klarlacken som gulnat. Tror faktiskt jag använde Johnson Clear där.

På Mosquito'n så var det dekalerna i sig som bleknat. Den var aldrig klarlackad.

Så i praktiken är det tre olika typer av problem här. Mosquito'n är ok i färgen men behöver nya dekaler. De andra två måste strippas på färg och klarlack och behöver sedan färg och nya dekaler. Det är lätt fixat när det gäller Sabre'n men hur är det att få tag i nya dekaler till en Tamiya Braun Tyrrel i 1/20?

/André

Ps.
Min far var med och målade fläckarna på Lilla Gubben vid dopet av Stena Danica där just Pippi var gudmor... *ler*

Skriv svar