Franska pansarfärger VK 1?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Kontakt:

Franska pansarfärger VK 1?

Inlägg av Stellan »

Någon som kan styra mig åt rätt håll för franska standardfärger för pansar? Om en vagn var målad i endast en färg vilken skulle detta vara mest sanolikt? Är det en grön, olivbrun eller vad? Har fått för mig att det är en nyans som är grönare än OD....rätt?
Stellan Schroeder Englund
olindau
Site Admin
Namn: Olle Lindau

Re: Franska pansarfärger VK 1?

Inlägg av olindau »

Har ett Mig set med French Tank colors innehållande:
Pale green, Warm Sand Yellow, French Blue, Pale Grey, Brown Earth och Forest Green

Jag har någon gång förköpt mig så jag har två set! Vill du ha ett?
Kan levereras på byggmöte på torsdag.

/Olle
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Tack, Olle, låter som en bra idé!
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Är absolut ingen expert på ämnet men här kommer lite ideér.
Ett tidigt förslag på färg var en färg typ RLM 76 Pale gray. Den färgen användes till artilleriet och annan tung materiel.
Bild
På Arsenalen står en strv 28 den är enfärgad. Den togs till Sverige för att testas och har kanske kvar den Franska färgen?
Bild

En tidig färg och en sen färg???????

Anders E
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag misstänker att din fråga huvudsakligen rör Renault FT (är "Putte" på gång igen?), men min bok om Schneider CA och S:t Chamond hävdar att de var "blå-grå" från fabriken. Trefärgskamouflage applicerades sedan efter eget tycke, tycks det.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Rätt så, Jocke. Putte är på gång igen. Kliat mig blodig på vad det är för färg jag kan tänkas se på de svartvita bilderna jag har. Ser för mörk ut för att vara blågrå, för jag förmodar att den var hyfsat ljus? Frågan är om den tidens film återgav nyansen i en annan gråton än vad man kan förvänta sig om den innehöll en viss dragning åt någon färg som skulle kunnat påverka slutresultatet. Vad jag förstått av olika texter målades tanksen även i en grön nyans från fabrik i ett senare skede vilket man kan tänka sig då det mesta blev väl mer grönmurrigt vartefter kriget höll på. Putte var defenitivt ej ommålad utan behöll sin originalfärg och märkningar. Tills vidare tror jag nog att den var i en grön nyans.....
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Anders, den grå FT är alldeles för ljus. Den Renault NC du har bild på har jag gått igenom med förstoringsglas och varit inne i skrymslena (helv-te vad trångt) men jag vill nog påstå att den är ommålad. Möjligtvis liknar nyansen originalet men det vågar jag inte svära på.
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Intressant att du gjort en grundlig undersökning av Renault NC då jag själv funderat på att bygga "Putte" och tänkte använda Arsenalens NC som färgförebild.

Vet inte om du har någon användning av denna info eller om den bara ökar den allmänna förvirringen.
Bild
Annan info påstår att en del lämnade fabriken i "Army dark green"

Vet du vad det satt för typ av radio i Putte?
Jag hittade den här bilden i Armemuseums digital museum men jag har ingen aning om den användes i "Putte".
Bild

Anders E
Skriv svar