På tal om svenska Centar...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
zapper

På tal om svenska Centar...

Inlägg av zapper »

Tycker mig komma ihåg någon bild på Centurion med minvält. Var detta samma som användes på strv 103? Hur mycket skiljer sig från en KMT-4 (som jag tror den var baserad på?)? Var dessa något som ingick i krigsorganisationen? Kom de med ut på övningar eller fick ligga i förråd i väntan på "stormakten"?

Ja, många frågor blir det...

/E
Erik von Rosen
stefan karlsson

Re: På tal om svenska Centar...

Inlägg av stefan karlsson »

Minvält 1 fanns till både Centurion (Strv 101, 102, 104) och Strv 103 - samma vält, men olika fästen i vagnen.
Stora likheter med KMT-5 avs grundkonstruktion, men helt annorlunda fäste i vagnen

Finns lite bilder här:
http://minipansar.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=1225

Minvält 1 användes flitigt under slutet 80-tal och till dess Strv 121 kom.
En pluton utsågs att vara minvältspluton - ett helvetes uppdrag eftersom vältarna alltid skulle monteras mitt i natten då bataljonchefen hade beordrat minvältberedskap från kl 0600
Ena j-a as att släpa runt på. Hur det skulle fungerat på riktigt kan man spekulera en hel del i. Det blir lite som att skjuta på sittande fågel när brigaden skickar fram sitt "tunga artilleri" i form av tre minvältsvagnar som skall röja en passage genom vilken den övriga brigaden skall ta sig igenom.

Finns mycket historier om förbannade plutonchefer och besättningar som ägnat nätter åt att montera och sedan montera av igen när bataljonchefen blåser av beredskapen.

Från början förvarade man vältarna i byggsats på ett lastbilsflak - hela skiten väger drygt 6 ton och sätts ihop del för del.
Senare kom ett system med rullflak på vilket välten kunde transporteras ihopsatt - lättare och snabbare att montera/demontera.
Har själv ljugit för bataljonchefen då han frågat om minvältarna är monterade - SVAR JA - väl medveten om att han nog komer att ånga sig i morgon bitti - men f-n det gjorde han inte - montera snabbt som h-e och försök förhala det hela så länge som möjligt...
zapper

Inlägg av zapper »

Tackar!

Inte mycket kärlek där inte ;)

Men alltihopa var alltså tillverkat innanför rikets gränser?

Någon som känner till om ritningar kan finnas "där ute"?

/E
Erik von Rosen
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Jag har i alla fall haft "ritningar" på minvältarna. Ska se om jag har de kvar någonstans. De kommer från iboken och/eller reservdelskatalogen. Om inte annat vet jag vem som har originalen. Jag höll ju en gång i tiden på att scratcha en minvält i 1/72, men som mycket annat så avstannade projektet. Det ingick dock att skapa fäste för välten på Strv 103. Samma vält användes ju på både Centurion och Strv 103, men av naturliga skäl hade de olika "adaptrar" för att monteras på vagnen. Fästena var monterade med sprängbultar så att det skulle gå snabbt att montera av paketet (något jag antar att man inte använde sig av vid övning).
Som sagt så finns det en del referensmaterial, det finns väl också en del bilder på prime portal tror jag.
Synd att jag har allt mitt referensmaterial hemma, för när jag kommer hem kommer jag ha glömt allt..
Kjell.S
Kontakt:

Inlägg av Kjell.S »

Erik_G skrev: Om inte annat vet jag vem som har originalen.

Det vet jag med ;)
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Hej Erik,
Vi kan påminna dig ;-) det gör vi så gärna :-)
zapper

Inlägg av zapper »

Kan en förfrågan till SPHF möjligtvis leda mig rätt?

/E
Erik von Rosen
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Skicka in en revisitionsblanket 5A i fyra exemplar till vårt arkiv i Helsingborg..
Eller klicka på nedanstående länkar:
http://www.plasticwarfare.se/diverse/I-bok_Minvalt1.pdf
http://www.plasticwarfare.se/diverse/Re ... nvalt1.pdf

Hade ni nytta av ovanstående länkar, eller av länkarna för flytutrustningen till Strv 103? I så fall går ni omedelbums med i SPHF, så hjälper ni till att bevara dylik dokumentation till eftervärlden!

/E
zapper

Inlägg av zapper »

Min vält är inte lik din vält för det är en minvält.

Tackar!

/E
Erik von Rosen
Skriv svar