Tips om måla skepp och "Distorsion camouflage" Tirpitz

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Namn: Christer Lind

Tips om måla skepp och "Distorsion camouflage" Tirpitz

Inlägg av Fenix »

Jag undrar vad som blir lättast sätta ihop så mycket som möjligt först och sen måla skepp och "Distorsion Camouflage" eller sköta målandet innan hopsättning? Behöver jag köpa en annan typ av maskeringstejp för "Distorsion Camouflage" eller funkar de jag köpte på Biltema?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Ulf Lundberg

Re: Tips om måla skepp och "Distorsion camouflage" Tirpitz

Inlägg av Ulf Lundberg »

Min erfarenhet är att det är bäst att måla överbyggnaden och skrovet separat.
Oftast är det bäst att måla och maskera däcken innan man målar skrovsidor och skott.

Bygg överbyggnaden i moduler som är ett eller två däck höga. Precis hur mycket man ska bygga ihop måste avgöras från fall till fall, beroende på hur lätt eller svårt man bedömer att det är att maskera dem.
Sprutmåla sedan någon av färgerna i splintkammot.

Ställ sedan överbyggnadens moduler på sina platser utan att limma fast dem.
Sikta noga från sidan och passa in maskeringstejpen. Jag använder Tamiyas tejp till finliret och vanlig masktejp till större ytor. Tamiyatejp är flexiblare följer ojämna ytor bättre an vanlig masktejp.

Spruta nästa färg och upprepa tills kammot är klart.

Vissa byggare börjar med ljusa färger och går sedan mot mörkare. Jag gör tvärtom. Jag tror inte att det spelar någon större roll i vilken ordning man målar färgerna. Välj den ordningsföljd som verkar enklast att maskera.

För att skära till tejpen, kan man lägga ut den på en bit hårdplast eller plexiglas och skära till med hjälp av stållinjal och skalpell.

Lycka till.
Uffe
Skriv svar