Jag fick nyligen hem Dragon/Cyber Hobbys fina Helldiver-byggsats och har letat efter roliga alternativ på beväpning mm. Jag hittade då en bild på en kärra från VB-7, USS Hancock, som dessutom var en av de märkningar som låg med i lådan (hurra!). På bilden bär flygplanet DGP-1 Vapenkapslar under vingarna:

Nu har jag dock hamnat i ett moment 22 eftersom jag hittat tvetydiga källor kring omständigheterna för bilden. Enligt en beskrivning från Naval History and Heritage Command (via Wikipedia) föreställer bilden just en SB2C-3 under slaget vid Formosa, oktober 1944, vilket även överensstämmer med källor kring vilka flygplan som användes av enheten vid denna tidpunkt. När jag sedan jämför med pilothandboken till SB2C-3 och -4 står det där att endast 4:an kunde bära vapenkapslarna på sina bombbalkar under vingarna. Om man sedan gräver vidare och tittar i instruktionsboken för DGP-1 står det att de kunde hängas på samtliga balkar som var gjorda för bomber på 500 lb. Vad ska man nu tro på?!? Kan det vara så att SB2C-3:orna uppgraderades till samma standard som SB2C-4:orna? Av vad jag kan se så är individen på bilden åtminstone en 3:a. Om det finns någon här som kan ge mer information vore jag tacksam!
Sedan kvarstår även en annan viktig fråga. Kan flygplanet fortfarande bära vapenlast i bombrummet, eller skulle dessa kapslar användas separat?
Jag har inte heller kunnat hittat några byggsatser till DGP-1. Om någon skulle veta att det finns vore jag tacksam. Annars kan det förvisso inte vara så svårt att scratcha dem.
/Gabriel