Fumlighet och mattmonster

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Fumlighet och mattmonster

Inlägg av Lerxzt »

Hejsan!

Satt och filade nyss på en långsmal resindetalj och den gick naturligtvis i två delar.. Oj tänkte jag och tog upp delarna. Då gick skräpet av igen..
Fasen också tänkte man innan en av de numera tre delarna ramlade på golvet och försvann... :lol:

Har med tiden mer och mer börjat fumla och tappa alla små detaljer vid byggena, speciellt fumligt blir det med PE och ännu mer när små saker skall limmas... Känns som en omedveten regel att man inte skall hålla delarna över bordet heller.. :lol: Fumligheten känns som att öka svårighetsgraden ett snäpp (man vet aldrig när man måste komma på en lösning pga detta :) )..

Är detta bara jag, eller är vi alla mer eller mindre fumliga och göder mattmonstret mest hela tiden???

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
M-eson
Namn: Mats Eriksson

Re: Fumlighet och mattmonster

Inlägg av M-eson »

Det är inte bara du. Jag önskar att modelltillverkarna använde neongul plast till delarna och inte beige eller mörkgrått som är perfekt camo hemma vid mitt byggbord.

/Mats
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Antar att vi alla blir äldre. Synen blir inte bättre heller. Har förstått att en bricka med kanter nog är lösningen...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
kai
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Inlägg av kai »

Andre B. skrev:Har förstått att en bricka med kanter nog är lösningen...
Och vad tror du händer när jag råkar lägga armbågen på kanten?
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Det är absolut inte bara du!
En kraftig ficklampa som gör att det blir släpljus på mattan där mattmonstret bor har räddat mig många gånger.

Anders E
kai
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Inlägg av kai »

M-eson skrev:Jag önskar att modelltillverkarna använde neongul plast till delarna och inte beige eller mörkgrått som är perfekt camo hemma vid mitt byggbord./Mats
Du får väl övergå till Matchbox ;-)
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

kai skrev:
Andre B. skrev:Har förstått att en bricka med kanter nog är lösningen...
Och vad tror du händer när jag råkar lägga armbågen på kanten?
Dubbelhäftande matttejp kan nog få brickan på plats utan risk för att den skall tippa över... ; )
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Ofta är det ett tecken på att man är trött eller okoncentrerad när man börjar fumla och tappa saker. Ibland går det snabbare att tillverka en ny del än att leta efter den tappade.

Jag har en tapetborste som jag sopar under arbetsbänken med, oftast hittar man det tappade då och kan slänga eventuellt skräp samtidigt.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Har inte bara ett mattmonster här som ställer till det. Katten har visat sig ha ett stort intresse för både flygplansdelar och verktyg. Allt hamnar naturligtvis på golvet där ett nöjt mattmonster tacksamt tar emot många av delarna. Och härom dagen lyckades katten till och med bita av vingen på min J 21:a!

Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

Skönt att höra att man inte är ensam om fumligheten :) Ibland är det frustrerande.. Antar Janne har en poäng med att det har med trötthet och okoncentration att göra. Jag bygger lite nu på morgonen innan jobbet och är varken pigg eller koncentrerad... Kul även att Andres katt gillar hobbyn ;)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Skriv svar