Frågor frågor frågor, jag har blivit med Airbrush!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Frågor frågor frågor, jag har blivit med Airbrush!

Inlägg av M-eson »

Hej
Hade sista månadsmötet med byggvännerna här i Pittsburgh i fredags och de överraskade mig med att ge mig en begagnad airbrush och en kompressor (svårt att inte börja gråta då). De hävdade att min penselmålning blivit så bra att de var tvungna att hejda min utveckling genom att dra med mig i airbrush träsket :lol:

Nu har jag lite frågor som jag inte hann ställa i fredags till givarna.

Kompressorn är en Central Pneumatics Oilless pancake 3Gal.
https://www.harborfreight.com/3-gal-13- ... 60637.html
Behöver jag har ett filter på luften till sprutan trots att den är oil-less?
(Skall springa iväg och köpa en kopplingshane till kompressorn snart för att kunna köra in den enligt instruktionen.)

Air bruch är en Pashee-VL och ett gammalt kit med burkar etc.
http://www.paascheairbrush.com/products ... ion/VL-SET
Jag fick tipset att beställa reserv-nålar (vilket jag redan gjort) så jag inte blir sittande mitt i ett projekt ifall jag kröker den jag har. Nu visar det sig att sprutan var dåligt rengjord och jag kan inte få ut nålen. Är det bara att droppa i lite Thinner i sprutan och låta den verka? eller kommer jag sabba något då.

Tacksam för alla tips jag kan få.

M V H

Mats
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Frågor frågor frågor, jag har blivit med Airbrush!

Inlägg av Håkan F »

Du har ju tank på den så där borde både eventuell kompressorolja och kondensvatten samlas. För tankens skull bör du se efter hur den ska dräneras.
Vad gäller sprutan skulle jag ta isär så mycket som går och lägga resten i thinner eller motsvarande över natten, inget att förlora.
Är det röda på bilden lackerad metall eller plast? Är det plast bör inte det vara med i badet.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: Frågor frågor frågor, jag har blivit med Airbrush!

Inlägg av M-eson »

Tack för svaret Håkan
Jag får göra rent den i Sverige, men ett thinner bad verkar vara lämpligt. Duttade lite thinner på den och efter en kvart blev allt rörligt. Testade att spruta lite vatten med den. Handtaget är av plast och kan enkelt skruvas bort.
Jag skall passa på att köpa ett filer, kan ju inte skada. Finns en dräneringsnippel i botten på tanken och instruktionen tar upp att man skall se till att tömma ev. kondenserat vatten ur tanken efter användande.

Skall bli spännande att lär sig att använda en airbrush. Får se hur tyst jag kan få kompressorn att bli med att bygga en ljud-box runt den.

/Mats
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Skriv svar