STEKPANNEUTMANINGEN! Vem vågar ta upp den kastade handsken?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Ulf Lundberg

STEKPANNEUTMANINGEN! Vem vågar ta upp den kastade handsken?

Inlägg av Ulf Lundberg »

Hej modellbyggarvänner.

Vem antar min STEKPANNEUTMANING?

Bild

Det går till på följande vis:
1. Välj en modell byggsats, som legat i din stack i minst ett år.
2. Bestäm datum och tidpunkt för senaste färdigställande. Maximalt om sex månader.
3. Kontrollera att din stekpanna är i fullgott skick.
4. Gör din utmaning offentlig i "In the Works" med bild på dig, modellen och stekpannan.
5. Om modellen inte är färdig före utsatt tidpunkt, slå sönder den med stekpannan.
6. Publicera en bild på den färdigställda* eller sönderslagna modellen senast dagen efter utsatt tidpunkt för färdigställande.

*Med färdigställd menas att modellen är byggd, målad, dekalsatt och är igenkännlig som en modell av den angivna förebilden.

Uffe
kai
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: STEKPANNEUTMANINGEN! Vem vågar ta upp den kastade handsken?

Inlägg av kai »

Ne. Man har inte sönder modeller bara för att de är lite sega på att bli klara. Rätt vad det är så blir det gjort.
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Hmm, syfte och mål?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Färdigställa.
Uffe
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Hedervärd idé, jag ska fundera över natten...
Att komma in i flow;et när man bygger är oslagbart.
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag vet inte om jag nappar på det eller några andra gör det, vem vet.

Däremot så tror jag det är bra att uppmuntra till att vara mer produktiv. Jag tror vi alla mår bättre av det och får ut mer av vår hobby.

Som en biprodukt så har jag lekt med tanken att vi skulle kanske ha någon klass på tävlingarna med Folkrace filosofi. Dvs man får ta vilken modell man vill och göra vad man vill med den. Men vinner man klassen så förstörs modellen? Jag vet inte vad ni andra tycker, men tanken är att vissa vad som går att göra utan att det blir en materialsport eller tar år att färdigställa.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Janne Nilsson skrev:Jag vet inte om jag nappar på det eller några andra gör det, vem vet.

Däremot så tror jag det är bra att uppmuntra till att vara mer produktiv. Jag tror vi alla mår bättre av det och får ut mer av vår hobby.

Som en biprodukt så har jag lekt med tanken att vi skulle kanske ha någon klass på tävlingarna med Folkrace filosofi. Dvs man får ta vilken modell man vill och göra vad man vill med den. Men vinner man klassen så förstörs modellen? Jag vet inte vad ni andra tycker, men tanken är att vissa vad som går att göra utan att det blir en materialsport eller tar år att färdigställa.

Janne Nilsson
Så om man går all out och vinner så förlorar man? Vet inte om det uppmuntrar till att göra sitt bästa... Kanske om modellen efter mosning gjuts in i ett block genomskinlig resin och överlämnas som pris med en fin plakett påskruvad på basen.
Stellan Schroeder Englund
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Inläggen visar tydligt, hobbyns låga produktivitet mätt i färdigställda modeller är ett faktum och upplevs som ett hot.
Tja, jag hänger på med en Panzer IV1/48.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Problemet för mig är inte att jag har en oändlig stash som de flesta modellbyggare verkar ha. Jag har ett tiotal modeller, alla ligger i kö att färdigställas. Jag har inget behov av att behöva en blåslampa eller en deadline. Däremot gillar jag starkt Uffes utmaning, det är modellbyggarnas Seppuku. Jag följer gärna denna "byggmetod" med starkt intresse då jag vill gärna se modellbyggarens ångest inför dråpslaget :-)
Skriv svar