Beväpning, J35J - och JA37

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Beväpning, J35J - och JA37

Inlägg av Paramedic »

Hej!

Sitter och fingrar på plasten till en Hasegawa J35J.. Byggt en tidigare, till en kompis och den fick 4st FT och 2x RB74. Inser nu att jag har ganska dålig koll på övriga val och en snabb sökning gav inte tokmycket..

..mer än att RB28 verkar ha fasats ut långt innan J35J var aktuell? Men RB27 fortfarande fanns kvar?

Jag vill modellera något som ser kul ut och tycker att variation är bra! Lutar således åt 2x Rb74 på de för modell Johan nya balkarna, 2x RB27 på de andra och 2 FT under kroppen. Är det rimligt? Jag har ingen som helst aning om hur effektiv RB27 var - när den inköptes och under 80- och 90-tal men de fanns kvar antar jag och skulle ha används skarpt om det behövts?

Rb27 har ingen speciell lavett eller? Skall limmar rätt-upp-och-ned på Hasegawas balk (de yttre)?

Och sedan som en "bonusfråga".. ;) Det var aldrig aktuellt att aktivera kroppsbalkarna på JA37 för RB71? Spontant känns det ju smart att kunna bära 4x av dem men som sagt, jag kan inte så mycket om de olika robotarna...

AIM-7E funkar för RB71 eller? Typ Eduards BRASSIn-robotar? Lavetterna vet jag inte riktigt hur de ser ut men hörde att Maestro håller på med dem i resin..... :geek:
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Beväpning, J35J - och JA37

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har inge riktigt bra svar på robotfrågorna till Draken mer än att RB 27 modifierades när man införde J versionen på Draken och fick bättre prestanda.

Här är en intressant sida på nätet över robotar och elektronik i FV.

http://www.aef.se/index.htm

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: Beväpning, J35J - och JA37

Inlägg av Paramedic »

Tack, jag kikade där innan och såg det du skrev. :)

Det ser ju spännande ut på modellen med två olika typer i alla fall så så får det bli!

Ingen aning om det om JA 37?
Stefan Eriksson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 feb 2012, 21:13
Ort: Halland

Re: Beväpning, J35J - och JA37

Inlägg av Stefan Eriksson »

J35J = Endast Rb24 (AIM-9B) och Rb24J (AIM-9P3). Rb74 ej integrerad på Draken.
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: Beväpning, J35J - och JA37

Inlägg av Paramedic »

Ah ok! Tack!

Vet du om lavetterna är likadana?
Stefan Eriksson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 feb 2012, 21:13
Ort: Halland

Re: Beväpning, J35J - och JA37

Inlägg av Stefan Eriksson »

Ja de är lika. Lavetten användes även på J29,J34,J32 och fpl 37.
Det finns bilder på den här på forumet om du letar lite.

Här: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?t=8032
Skriv svar