Vallejo Model Color

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Carl-Johan
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 sep 2017, 10:37

Vallejo Model Color

Inlägg av Carl-Johan »

Hej,

Har en gammal VMC 70.926 Red som tog slut nyligen och när jag började på en ny flaska så märkte jag att färgen är något annorlunda. :(

Har ni varit med om det tidigare? Brukar Vallejo smyg-ändra i sina färgkoder eller kan det ha varit en felmärkning av flaskan?

Etiketten är lite annorlunda med färgnamnet över på den nya burken jämfört med den gamla där färgnamnet står under logotypen.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vallejo Model Color

Inlägg av Stellan »

Menar du att nyansen är annorlunda men samma nummer på produkten?
Stellan Schroeder Englund
Carl-Johan
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 sep 2017, 10:37

Re: Vallejo Model Color

Inlägg av Carl-Johan »

Precis!
Produkten är Vallejo Model Color 70.926 Red. Gamla burken är slut (mitt i ett projekt...) och nya flaskan har en annan röd nyans.

Har självklart skakat burkarna.
Kan det röra sig om ett måndagsexemplar eller felmärkning. Eller kan det vara så att Vallejo ändrat i sina färgkoder?
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vallejo Model Color

Inlägg av Stellan »

Vad det kan röra sig om vet bara Vallejo. Men jag har svårt att de skulle ändra receptet/nyansen men behålla gamla koden. Finns ju ingen anledning till. Skicka ett mejl till dem och fråga, annars blir det bara spekulationer.
Stellan Schroeder Englund
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Vallejo Model Color

Inlägg av Håkan F »

Kan pigmenten ha åldrats? Hur har du förvarat flaskan? Hur "gammal" var den?
Värme och solljus brukar inte vara bra.
Carl-Johan
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 sep 2017, 10:37

Re: Vallejo Model Color

Inlägg av Carl-Johan »

Tack för kloka svar. Burken är knappt ett år och har stått öppet på sin hyllplats. Har redan mailat Vallejo samt deras skandinaviska distributör. Kanske de vet.
Återkommer så snart jag får svar.

Håller med om att det vore hål i huvudet av dem att ändra nyansen. Hittade dock den här tråden när jag googlade:
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... s-changed/
Kortfattat så verkar det vara fler som klagat på att färgnyanser ändrats och Vallejo säger att de gör en "revision" 1-2 gånger per år på sortimentet då de justerar sina färger.

Har ju använt Vallejo Model Color i många år och aldrig märkt det tidigare... Jättekonstigt!
Carl-Johan
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 sep 2017, 10:37

Re: Vallejo Model Color

Inlägg av Carl-Johan »

Har fått svar från Vallejo:

28 sep. 2017 kl. 10:59 skrev Chema Cabrero <marketing@acrylicosvallejo.com>:

Hello Sir
Thank you for your interest in Vallejo products and thank you for bringing this issue to our attention. We apologize for any inconvenience it may have caused and hope we can find a solution quickly.
The quality of our products is very important to us, and for this reason, we kindly request you send us the batch numbers printed on the label under the barcode. This code starts with a letter and is followed by numbers, for example: K-02-05. Once we have this information, we can send the reference to our chemistry department to test the batch to ensure highest quality. As soon as the quality test is finished, we will respond to your issue with the resolution and take the required steps.
Once again, thank you for bringing this to our attention and we appreciate your interest in our products.



Chema Cabrero

Design and Marketing dep.
Acrylicos Vallejo, S.L.

Väntar nu på svar om just den batchen jag har. Mellan raderna verkar det ju inte som att det är ett medvetet val från Vallejos sida. Har iaf bett dem bekräfta om så är fallet. De hade även kopierat in Alex Vallejo i mailet så man får väl anta att de ser allvarligt på saken! :D
Skriv svar