Sida 1 av 2

SwAFHF's plan.

Postat: 03 sep 2017, 11:09
av Fenix
Efter jag fick se dom (Sk 35, AJ(S) 37, J 29, J 32 och Sk 60) i luften igen på Örebro flygplats igår så vart man lite sugen på att bygga dessa i modell men tänkte märka dom som dom var märkta när dom var i tjänst. Men det väcker också en del frågor.

1, Deras Viggen är väl egentligen en AJS 37 så stämmer hennes märkning hon flyger med idag (7-52) har för mig att den märkningen är en AJ 37.

2, Är SwAFHF's andra maskiner märkta med de märkningar de hade i operativ tjänst minus civilregistreringarna?

3, Finns det dekalark för SwAFHF maskiner eller får man plocka ihop dom själv (1/72 och/eller 1/48)?

4, Hur är Pilot Replicas Sk 60 i 1/48 skulle vara kul att ha SwAFHF's kärror i 1/48?

5, Vilken J 29 är bäst av de som finns i 1/48, Draken, Viggen och Lansen har väl inte så många alternativ i 1/48?

Re: SwAFHF's plan.

Postat: 03 sep 2017, 11:55
av Stellan
Fenix skrev:Efter jag fick se dom (Sk 35, AJ(S) 37, J 29, J 32 och Sk 60) i luften igen på Örebro flygplats igår så vart man lite sugen på att bygga dessa i modell men tänkte märka dom som dom var märkta när dom var i tjänst. Men det väcker också en del frågor.


4, Hur är Pilot Replicas Sk 60 i 1/48 skulle vara kul att ha SwAFHF's kärror i 1/48?

Ännu ej utgiven. Man kan nog räkna med att den är väl värd väntan när den väl kommer.

5, Vilken J 29 är bäst av de som finns i 1/48, Draken, Viggen och Lansen har väl inte så många alternativ i 1/48?
J 29 är utan tvekan Pilot Replicas. Beställs via hemsidan om du inte får tag på den via butiker.

Re: SwAFHF's plan.

Postat: 03 sep 2017, 17:24
av Henrik Bergman
1, Deras Viggen är väl egentligen en AJS 37 så stämmer hennes märkning hon flyger med idag (7-52) har för mig att den märkningen är en AJ 37.
Den är korrekt märkt. På 90-talet modifierades den till AJS.
2, Är SwAFHF's andra maskiner märkta med de märkningar de hade i operativ tjänst minus civilregistreringarna
I princip skall de vara det. Möjligtvis kan en del småmärkning skilja.
3, Finns det dekalark för SwAFHF maskiner eller får man plocka ihop dom själv (1/72 och/eller 1/48)?
.

Jag har inte sett något dekalark på SwAFHF.s fpl. Det blir nog att plocka ihop från diverse dekalark.

Det skall bli spännande att se dina resultat.
Lycka till :)

Re: SwAFHF's plan.

Postat: 03 sep 2017, 21:11
av Niklas
Stämmer verkligen detta angående 37:an Henrik...? Den har väl aldrig flugit i förbandstjänst som metallren AJS 37?
Den är säkerligen korrekt märkt och målad, som den såg ut när den flög som AJ 37, men mig veterligen har ingen AJS någonsin varit omålad/metallren i förbandstjänst. Och det var ju det frågan gällde.. :)

SK 37:an som är på väg upp i luften också (hoppas vi!), kommer inte heller vara korrekt märkt enligt nuvarande modstatus. Det är en SK 37E, och hon är märkt med flottiljsiffra 15 på nosen i dagsläget. F15 har aldrig haft SK 37E, de moddades till E-status efter F15 lades ner, och märktes med 4 på nosen. Så småningom flyttade de till F21 (strax innan F4 lades ner), och sista märkningen var FC.

Re: SwAFHF's plan.

Postat: 03 sep 2017, 23:10
av Henrik Bergman
Stämmer verkligen detta angående 37:an Henrik...? Den har väl aldrig flugit i förbandstjänst som metallren AJS 37?
Den är säkerligen korrekt märkt och målad, som den såg ut när den flög som AJ 37, men mig veterligen har ingen AJS någonsin varit omålad/metallren i förbandstjänst. Och det var ju det frågan gällde..
Jag tolkade frågan annorlunda ;)

Nej, den har aldrig flugit metallren i förbandstjänst som AJS, men det är samma individ som har fått tillbaka sin märkning som den hade när den var en AJ. Egentligen är det inte så mycket som skiljer mellan AJ och AJS. Lite kablage och databussar, datastav och möjlighet att filma/spela in HUD.

När det gäller SK 37 E,37813, så är det återställd i cockpit. Störkapslar är inte monterade. Det enda som inte är rört är diverse kablage och den modifierade noskonen.

Frågan är hur långt man skall gå för att återställa dem i ursprungligt skick.
Vi har monterat civil ILS, GNS 430 och 8,33 kHz radio i princip samtliga jetkärror, som idag krävs för att förflytta oss i Europa.

Re: SwAFHF's plan.

Postat: 04 sep 2017, 17:22
av Björn Fransson
På fråga 3, Märkning till SwAHF:s Hawker Hunter finns i Academys nya utgåva i 1/48, vilket också är rätt version - för den, men inte för de J 34 som flög i FV. Och dekaler till Gul Rudolf, alltså Tunnan finns i AZ:s första utgåva. Dock är dekalerna det enda som är åtminstone någotsånär användbart i den usla modellen.

I 1/72 har Hasegawa precis återutgivit sin urgamla Viggenprototyp med dekaler för SwAHF:s AJS. Fel modell för de dekalerna med andra ord...

Re: SwAFHF's plan.

Postat: 04 sep 2017, 22:23
av Björn H
Fenix skrev: 4, Hur är Pilot Replicas Sk 60 i 1/48 skulle vara kul att ha SwAFHF's kärror i 1/48?
Har Pilot Replicas lagt ner? Eller har de en ny web-site? När jag googlar på P P så får jag något meddelande att P P inte är kvar.

//Björn H

Re: SwAFHF's plan.

Postat: 05 sep 2017, 07:05
av TuveB
Pilot Replicas finns kvar. Funkar deras Facebooksida?

Re: SwAFHF's plan.

Postat: 05 sep 2017, 08:19
av Niklas
Tack för klargörandet, Henrik! Vi tolkade nog bara frågeställningen annorlunda. :)
Kan förstå SWAFHF:s koncept att visa flygplanen i någon form av "ursprungsmärkning", och det är klart man inte "bakdaterar" kärran för att få tillbaks ursprunglig konfiguration. Ni gör såklart det som går och behövs, med så liten arbetsinsats och påverkan på flygplanen som möjligt. Det ska ni ha en eloge för, ni gör det bra, alla ni som jobbar med SWAFHF!

Vad gäller SK 37:an förstår jag att ni märker om den till F15, även om jag som gammal F4:ing tycker det är lite synd... ;)
Bra att den behålls i fyrfärgskamouflage dock, det är så en Viggen ska se ut. :)

Re: SwAFHF's plan.

Postat: 05 sep 2017, 16:22
av Stellan
TuveB skrev:Pilot Replicas finns kvar. Funkar deras Facebooksida?
Vad jag kan se så finns FB-sidan kvar. Något mankemang med hemsidan, vet ej varför. Haft kontakt tidigare med Claes men det ska inte vara några problem utom att han har fullt upp. Vi får försöka sysselsätta oss med annat i väntan på SK 60 mfl.