Sliptrick?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mikael Falk

Sliptrick?

Inlägg av Mikael Falk »

Hej!

Läste just tråden om spackeltricktips med stor behållning, men ibland måste man ju trots allt dra fram slippapper.

Då undrar jag om Ni andra här på forumet har några tips på hur man slipar på enklaste sätt?

Själv känner jag att jag inte får till det riktigt....

Mvh
Mikael
"1/48, för oss skumögda."
Janne.S

Re: Sliptrick?

Inlägg av Janne.S »

Sliprondeller, överlägset bäst att slipa med. Har från 280 grit upp till 4000 grit.
De sitter på en skumplast kudde och är otroligt följsamma och bekväma att hålla i när man slipar
Bild
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Tar och täljer till tändstickor, tandpetare mm som jag klistrar sandpapper på för att komma åt bättre och inte komma åt annat.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Det jag skriver har andra redan delvis skrivit om.
Den här bilden tog jag för ett tag sedan för att tipsa om ett vattenlösligt spackel som om man blandar ut det med vatten och sedan penslas ut gör att man slipper slipa. Eftersom överflödigt spackel tas bort med en fuktig tops.
Såg sedan att Göran tipsade om det i spackeltråden. Jag brukar vänta olika länge beroende på storleken på det som ska spacklas.
Bild

Men ibland måste det spacklas och slipas då brukar jag använda slipklossar, slipduk och vanligt våtslippapper. Jag våtslipar helst för att det blir en bättre yta och för att slippa damm. Slipklossarna finns att köpa i olika former men de är enkla att klippa till önskvärd form och som Janne N tipsar om fästa på olika saker för att komma åt.
Slitna slipdukar är väldigt bra att polera med.
Bild

Hoppas att det är till hjälp.
Anders E
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Om man vill slipa ytor plana, kan man fästa en bit våtslip-papper med dubbelhäftande tejp på en bit plasticard eller stav. På så vis kan man tillverka egna "filar". Doppa filen i en burk vatten och slipa. Jmf Jannes metod.

Uffe
Skriv svar