Reflektioner kring Photobucket-kaoset

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Reflektioner kring Photobucket-kaoset

Inlägg av SvenYoung »

Utan att tjata sönder ämnet, vill jag bara dela med mig av mina erfaranheter de senaste veckorna efter PB's beslut att inte längre tillåta "third party sharing" om man inte betalar en avgift på ca 400 USD per år.

Jag kan ha viss förståelse för anledningarna bakom detta, PB skall ju stå för all bandbredd som behövs (de har ju utan tvekan väldigt, väldigt många användare), och det är ju inte helt billigt. 400 USD per år är däremot väldigt häftigt.

Det är ju aldelles otroligt vad det här har förstört på alla modellbyggarforum (och givetvis många andra icke-modellrelaterade sidor).

95% av de modelltrådar jag klickar på numera saknar bilder pga det här fiaskot, så otroligt mycket kunskap och inspiration som går förlorad, många är dessutom ganska gamla byggtrådar som är oerhört svåra att rädda.

Makalöst sorgligt.

Jag är själv Photobucket användare, men skall försöka byta innan jag forsätter med några byggtrådar. Förvisso har jag ett konto som jag betalar en mindre månadssumma för (hade glömt att så var fallet), än så länge fungerar det. Enligt uppgifft är tidsfristen för dessa billiga betalkonton december 2018, sedan är det 400 USD/år som gäller. Lika bra att hoppa av redan nu.
:( :(
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Snussugen

Re: Reflektioner kring Photobucket-kaoset

Inlägg av Snussugen »

Imgur är kostnadsfritt, snabbt, och smidigt. Man behöver inte ens registrera sig. Jag häckar själv där numera.

Förbenade fotohink och deras knaskalas.
Live & let dry.
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack för tips. Öppnade ett konto på imgus för ett par veckor sedan, skall bli spännande att se hur länge det tar innan de kör samma skit som PB.

Har förövrigt upptäckt att bilder jag har lagt upp på iCloud kan delas på forum osv när man lägger till (img) runt bildlänken. Kanske en lösning också.
"Svenne-Kongo"

Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

SvenYoung skrev:95% av de modelltrådar jag klickar på numera saknar bilder pga det här fiaskot, så otroligt mycket kunskap och inspiration som går förlorad, många är dessutom ganska gamla byggtrådar som är oerhört svåra att rädda.
Viktig synpunkt.
Jag har restaurerat en av mina gamla trådar. Med tanke på hur mycket jobb det var, är det inte troligt att speciellt många trådar kommer att restaureras. Mycket värdefull dokumentation alltså gått förlorad.
Vet skäms Photobucket!
Uffe
jonaszett

Inlägg av jonaszett »

Jag tror jag har ~10 eller ngt. mindre antal bilder upplagda på PB som jag länkat företrädesvis hit till IPMS.
Idag fick jag kravmailet från PB...:(
Man blir ledsen i ögat när man kollar i alla forum och ser"blåa klockor" överallt.
Jag skulle tro att den briljanta iden ngn räknenisse-(konsult??) knuten till PB fick kommer att bli slutet för företaget
Z
Johan_Röd

Inlägg av Johan_Röd »

Hej där!

Jag bar undrar hur avslutar man sitt Photobucketkonto?
Kan inte hitta något nu, vid en snabb koll...

Med vänlig hälsning,
Tor
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Ja, känner nu att det är idé att ta bort de bilder man har på PB. Ingen anledning att ha dem kvar där tillgängliga för dem. Eller skall man göra som Kenny Bräck skicka en räkning tillbaka på samma belopp för att PB fått tillgång till de bilder man... ?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Andre B. skrev:Ja, känner nu att det är idé att ta bort de bilder man har på PB. Ingen anledning att ha dem kvar där tillgängliga för dem. Eller skall man göra som Kenny Bräck skicka en räkning tillbaka på samma belopp för att PB fått tillgång till de bilder man... ?
På vilket sätt tjänar PB på att man har kvar sina bilder där?

Det jag märkt när man googlar på ett ämne eller visst inlägg är att bilderna syns på bildsökningen men inte i själva inlägget. På så vis kan man se bilderna ändå även om de inte ligger kvar synligt i tråden. Om man då tar bort bilderna är tråden helt död vilket vore tråkigt. Om det inte kostar något tycker jag att man ska låta bilderna ligga kvar.
Stellan Schroeder Englund
kai
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Inlägg av kai »

jonaszett skrev: Jag skulle tro att den briljanta iden ngn räknenisse-(konsult??) knuten till PB fick kommer att bli slutet för företaget
Det kanske är så att räknenissen noterade att företaget gick back x miljoner i månaden och ändå skulle gå omkull inom kort om man inte försökte göra något åt saken. Servrar och bandbredd är ju inte gratis och när Google och Facebook lagt beslag på det mesta av annonsmarknaden så är det svårt att få in ”osynliga” stålar.
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Stellan skrev: Det jag märkt när man googlar på ett ämne eller visst inlägg är att bilderna syns på bildsökningen men inte i själva inlägget. På så vis kan man se bilderna ändå även om de inte ligger kvar synligt i tråden. Om man då tar bort bilderna är tråden helt död vilket vore tråkigt. Om det inte kostar något tycker jag att man ska låta bilderna ligga kvar.
Set stämmer det du säger, Stellan. Det jag däremot har märkt när dessa bilder dyker upp i sökningar är att de ofta är väldigt suddiga, vet inte om det har med specifika användare's konton att göra, men skulle tro att det är ytterliggare ett sätt att se till att de inte kan synas ordentligt utan att uppgradera kontot.

Fick förövrigt ett intressant mail från Photobucket idag, känns som om de försöker att släta över det hela.

Ledsen, Photobucket, men 400 USD per år är fortfarande 400 USD även om ni delar upp det i 12 månadsbetalningar.
(Bilden nedan är upplagd på imgur, funkar ju fin-fint :D )

Bild
"Svenne-Kongo"

Skriv svar