Funderingar kring AH-64 Apache och Academys model 1/48 dito

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Funderingar kring AH-64 Apache och Academys model 1/48 dito

Inlägg av bergwall »

Hoj,
Jag köpte för många år sedan Academys AH-64 Apache 1/48 (2115). Kikade på den nu på semestern och som hyfsat oinsatt så kom en del funderingar.
*Har tidigare AH-64("A"? utan radar) samma "kindpåsar" som senare med longbow-radar? Tillkom det inte avionik för radarn som satt i kindpåsarnas förlängning? Academy-modellen har bara en storlek på kindpåsarna.
*Vissa av Hellfire-robotarna i satsen har glasnos, någon typ av målsökning? Var helikoptrarna utrustade med olika typer av Hellfire? Jag har några överblivna från Italeris modell, dessa är "solid" plast.
*Vilken modell i 1/48 är mest korrekt, Monograms, Italeris, Academy eller Hasegawa (som iof bara finns i en senare variant med longbow va?). Hur står sig Academys? Jag har en skrotad Italeri också.

Mvh Robert
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Funderingar kring AH-64 Apache och Academys model 1/48 dito

Inlägg av Stellan »

Du vill bygga en A eller D?

Lite snack om detta finns väl i denna tråd till att börja med http://www.britmodeller.com/forums/inde ... pache-kit/

https://www.scalemates.com/products/rev ... -64+Apache
Stellan Schroeder Englund
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Funderingar kring AH-64 Apache och Academys model 1/48 dito

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Apache är ingen hkp som jag har varit särskilt intresserad av tidigare. Den är ful men inte riktigt lika brutalt ful som de ryska motsvarigheterna Mil-24 mfl.
På senare tid har den dock vuxit lite i mina ögon och när jag hittade dessa bilderna blev jag väldigt taggad för ett diorama...
Det är inget svar på din fråga men de kanske duger som lite inspiration? ;)
Bild
Bild
Bild
Bild

Andreas
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Funderingar kring AH-64 Apache och Academys model 1/48 dito

Inlägg av Nicklas Karlén »

D versionen har större"kindburkar". Om du tittar på en A version så kan man se överdelen på landningsstället, men på en D så är detta helt dolt av kindburkarna som är rejält större. Vad som gäller för Hellfire robotarna har jag inte så mycket kunskap om.

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Funderingar kring AH-64 Apache och Academys model 1/48 dito

Inlägg av bergwall »

OK, tack för googlingen.. :oops:

A eller D spelar inte jättestor roll för mig, jag var mest fundersam på om man verkligen kan sätta en Longbow på en Apache med små kindpåsar? Det verkar ju inte riktigt så (exkluderar div prov- och modifierings-maskiner).

Beträffande de olika Hellfire-varianterna så återstår det dock fortfarande att reda ut.
Bild

Det finns ju olika AGM-114 så klart men är/var det vanligt att man blandade?

Tack för bilder och idéer!
Skriv svar