Hej!
Har precis fått tid över att bli klar med min första stridsvagn (en T-62). Har primat den och airbrushat grön. Jag är komplett nybörjare på området så resten har jag ingen aning om - hur ser ert arbetsflöde ut vid målning? Lägga ett lager lack innan vädring? Glossy eller matt lack i det stadiet? Mer lack efter det? Rost efter vädring? All hjälp och input uppskattas enormt!
Tack på förhand
// j
Nybörjarfråga om målning
Re: Nybörjarfråga om målning
Hej.
Det är en väldigt generell/öppen fråga du ställer. Men om du funderar på att använda s.k. washer så bör du först applicera en blanklack. Annars så kommer washen inte "flyta ut" på rätt sätt. Vill du även hålla på och experimentera med rostbildningar och färgavskavningar s.k. "chipping" så kan du göra det på mattlacken. En tänkbar arbetsgång kan då bli "grundfärg > blanklack > washer > mattlack > rost/smuts/chippning > färdigt"
Mitt bästa råd till nybörjare, är dock att inte ha så hög ambitionsnivå i början utan att "bara bygga på". Och om du har möjlighet så kolla vart närmsta IPMS-förening finns. De flesta har byggmöten och det bästa sättet, enligt min egen erfarenhet, är att få tips på plats. Plus att du får träffa likasinnade.
Lycka till.
Mvh
Göran
Det är en väldigt generell/öppen fråga du ställer. Men om du funderar på att använda s.k. washer så bör du först applicera en blanklack. Annars så kommer washen inte "flyta ut" på rätt sätt. Vill du även hålla på och experimentera med rostbildningar och färgavskavningar s.k. "chipping" så kan du göra det på mattlacken. En tänkbar arbetsgång kan då bli "grundfärg > blanklack > washer > mattlack > rost/smuts/chippning > färdigt"
Mitt bästa råd till nybörjare, är dock att inte ha så hög ambitionsnivå i början utan att "bara bygga på". Och om du har möjlighet så kolla vart närmsta IPMS-förening finns. De flesta har byggmöten och det bästa sättet, enligt min egen erfarenhet, är att få tips på plats. Plus att du får träffa likasinnade.
Lycka till.
Mvh
Göran
Tänkte bara tillägga att botanisera bland byggtrådar brukar kunna ge ett tips eller två. Finns många byggare som utförligt beskriver med ord och bild om hur de går tillväga. 

Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work 

Tack för dina synpunkter Göran.
Jag är medveten om att det förmodligen skiljer en hel del i arbetssätt, men ville höra om det fanns någon tumregel man går efter. Typ "primer innan grundfärg"
Ambitionsnivån är hög måste jag medge, men däremot förväntar jag mig inte att resultatet av försöken blir perfekt. Alla är vi barn i början. På tanken jag bygger (Tamiya T-62A) har jag dragit egna bränslerör, gjort egen "släpkabel" (bogservajer?) med tillhörande öglor samt slipat tornet för att få med spåren efter ojämnheter i gjutformarna. Stundtals har jag tänkt slänga bygget men nu när färg och lite wash kommit på så ser det ändå inte så illa ut.
Igår blev jag av med min dekal-oskuld och Jarulk Tvehövde vad pilligt! Innan jag förstod hur man gjorde för att flytta dekalen rann svetten vill jag lova. Den första dekalen gick givetvis sönder också. Trots ett lager gloss så fick jag lite halos runt dekalerna, men jag antar att det beror på att jag snålade med gloss. Eller så försvinner det när jag lägger mattlack - det är sådant jag inte har någon aning om.
Janne: Jag har botaniserat alla byggtrådar och videos på hela internet tror jag.
// j
Jag är medveten om att det förmodligen skiljer en hel del i arbetssätt, men ville höra om det fanns någon tumregel man går efter. Typ "primer innan grundfärg"

Ambitionsnivån är hög måste jag medge, men däremot förväntar jag mig inte att resultatet av försöken blir perfekt. Alla är vi barn i början. På tanken jag bygger (Tamiya T-62A) har jag dragit egna bränslerör, gjort egen "släpkabel" (bogservajer?) med tillhörande öglor samt slipat tornet för att få med spåren efter ojämnheter i gjutformarna. Stundtals har jag tänkt slänga bygget men nu när färg och lite wash kommit på så ser det ändå inte så illa ut.
Igår blev jag av med min dekal-oskuld och Jarulk Tvehövde vad pilligt! Innan jag förstod hur man gjorde för att flytta dekalen rann svetten vill jag lova. Den första dekalen gick givetvis sönder också. Trots ett lager gloss så fick jag lite halos runt dekalerna, men jag antar att det beror på att jag snålade med gloss. Eller så försvinner det när jag lägger mattlack - det är sådant jag inte har någon aning om.
Janne: Jag har botaniserat alla byggtrådar och videos på hela internet tror jag.
// j
Vad du än gör, släng inga modeller du jobbar med. Även om du ger upp dem som "detblirjuintesomjagvillattdetskabliförf-n" så är det bra att använda för experiment som dekalering (prova gärna över ojämnheter och skarvar, med eller utan blanklack, olika dekaltillverkare) eller vädring av olika sort. Inte slänga. OK?
Stellan Schroeder Englund
10-4 Roger that.Stellan skrev:Vad du än gör, släng inga modeller du jobbar med. Även om du ger upp dem som "detblirjuintesomjagvillattdetskabliförf-n" så är det bra att använda för experiment som dekalering (prova gärna över ojämnheter och skarvar, med eller utan blanklack, olika dekaltillverkare) eller vädring av olika sort. Inte slänga. OK?

Om haloeffekten som du råkade ut för, brukar vi säga att dekalerna "silvrar"/"silverdekaler". Det beror på, som du troligen redan vet, att luft fångas mellan dekalen och underlaget. Ett sätt att undvika det, är att se till att ytan är tillräckligt blank. Mattlack ovanpå en "silverdekal" kommer bara förstärka effekten. Det är oftast när mattlacken åkt på som man upptäcker luftfickorna, i synnerhet på mindre dekaler. Sen kan man även använda olika dekalvätskor som gör dom mer följbara för att minska risken för strul. Själv använder jag Micro Sol och Micro Set.jo1 skrev:Trots ett lager gloss så fick jag lite halos runt dekalerna, men jag antar att det beror på att jag snålade med gloss. Eller så försvinner det när jag lägger mattlack
// j
Om du är nöjd med bygget och haft kul under projektets gång, så är det bara att säga grattis. Själv så brukar glömma bort det emellanåt.
Limma lugnt
Göran