Hej!
Har precis fått tid över att bli klar med min första stridsvagn (en T-62). Har primat den och airbrushat grön. Jag är komplett nybörjare på området så resten har jag ingen aning om - hur ser ert arbetsflöde ut vid målning? Lägga ett lager lack innan vädring? Glossy eller matt lack i det stadiet? Mer lack efter det? Rost efter vädring? All hjälp och input uppskattas enormt!
Tack på förhand
// j
Nybörjarfråga om målning
Re: Nybörjarfråga om målning
Hej.
Det är en väldigt generell/öppen fråga du ställer. Men om du funderar på att använda s.k. washer så bör du först applicera en blanklack. Annars så kommer washen inte "flyta ut" på rätt sätt. Vill du även hålla på och experimentera med rostbildningar och färgavskavningar s.k. "chipping" så kan du göra det på mattlacken. En tänkbar arbetsgång kan då bli "grundfärg > blanklack > washer > mattlack > rost/smuts/chippning > färdigt"
Mitt bästa råd till nybörjare, är dock att inte ha så hög ambitionsnivå i början utan att "bara bygga på". Och om du har möjlighet så kolla vart närmsta IPMS-förening finns. De flesta har byggmöten och det bästa sättet, enligt min egen erfarenhet, är att få tips på plats. Plus att du får träffa likasinnade.
Lycka till.
Mvh
Göran
Det är en väldigt generell/öppen fråga du ställer. Men om du funderar på att använda s.k. washer så bör du först applicera en blanklack. Annars så kommer washen inte "flyta ut" på rätt sätt. Vill du även hålla på och experimentera med rostbildningar och färgavskavningar s.k. "chipping" så kan du göra det på mattlacken. En tänkbar arbetsgång kan då bli "grundfärg > blanklack > washer > mattlack > rost/smuts/chippning > färdigt"
Mitt bästa råd till nybörjare, är dock att inte ha så hög ambitionsnivå i början utan att "bara bygga på". Och om du har möjlighet så kolla vart närmsta IPMS-förening finns. De flesta har byggmöten och det bästa sättet, enligt min egen erfarenhet, är att få tips på plats. Plus att du får träffa likasinnade.
Lycka till.
Mvh
Göran