Solpaneler i 1/48?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Kontakt:

Solpaneler i 1/48?

Inlägg av Stellan »

Någon som har ett bra tips på hur man kan simulera solceller i 1/48? Finns dekaler, något fiffigt sätt att måla...? Resultatet måste vara tunt och forma sig över en lätt krökt yta.
Stellan Schroeder Englund
kifobefa
Namn: Berndt Sonelius

Re: Solpaneler i 1/48?

Inlägg av kifobefa »

Bare-metal foil på tunna plasticardskivor.

/Berndt
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

kifobefa skrev:Bare-metal foil på tunna plasticardskivor.

/Berndt
Det är en tanke, tack. Försöker dock eftersträva det rutmönster som blir med en himla massa solceller men jag kanske får tänka om vad det lider.
kifobefa
Namn: Berndt Sonelius

Inlägg av kifobefa »

Bare-Metal foil finns i olika nyanser. Skära små rutor med en vass skalpell funkar nog. Blir kanske lite smått dock. Bara en tanke.
kai
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Inlägg av kai »

Solpaneler för rymdfarkost eller byggnad?
Jag tänkte också dekal först, men det är ju en massa magisk lyster och nyansskillnader som är svår att återge, fast att karva till rutor för hand känns också jobbigt.

Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

kifobefa skrev:Bare-Metal foil finns i olika nyanser. Skära små rutor med en vass skalpell funkar nog. Blir kanske lite smått dock. Bara en tanke.
Bra idé, men många celler blir det :)
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

kai skrev:Solpaneler för rymdfarkost eller byggnad?
Jag tänkte också dekal först, men det är ju en massa magisk lyster och nyansskillnader som är svår att återge, fast att karva till rutor för hand känns också jobbigt.

Bild
Flygplan. Funderade på att ritsa och måla men det gäller att hålla tungan i mun när ritsen dras.
M-eson
Namn: Mats Eriksson

Inlägg av M-eson »

Om man kan få tag i ett foto-ets nät med rätt storlek på rutorna och sedan låter en folie/dekalfilm sjunka ned över det så borde i alla fall rutorna lösas. Näten borde gå att kröka om man är försiktig. Nu har jag tyvärr ingen aning om hur man skaffar sådana nät, men jag ser ju i byggtrådar att flera som scratch bygger detaljer verkar kunna få tag i när i olika dimensioner.

Mina 2 cent
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

M-eson skrev:Om man kan få tag i ett foto-ets nät med rätt storlek på rutorna och sedan låter en folie/dekalfilm sjunka ned över det så borde i alla fall rutorna lösas. Näten borde gå att kröka om man är försiktig. Nu har jag tyvärr ingen aning om hur man skaffar sådana nät, men jag ser ju i byggtrådar att flera som scratch bygger detaljer verkar kunna få tag i när i olika dimensioner.

Mina 2 cent
Upfinningsrikt, tack!

Har nu funderat ett par varv till och lutar nog nu åt datorutskrifter för tillfället. Tack för förslagen!
Pål Björkman

Inlägg av Pål Björkman »

Hej Stellan
Kolla in olika deklalternativ för kolfiberdekaler till bilar. Alclad prismafärger är en annan idé. /Pålle
Skriv svar