Sida 1 av 4

Några frågor om Saab Safir

Postat: 20 jun 2017, 09:44
av Björn G
Hej alla,

Har en fundering om att bygga en blankpolerad Tp 91A:a från F8. Som alltid uppkommer vissa frågor...

Färg på cockpit, säten mm. De kvarvarande Safir 91a är alla civila (eller har varit civila) och har inredning i olika färger. Hur var det med de 91:or som var i militär tjänst. Något säger mig att de var gröna, som denna B-variant. Eller?

Bild

Instrumentpanel - kan man utgå från att den som sitter i SE-AUR har den korrekta konfigurationen för 91A?*
*dvs helt j-vla annorlunda än det som kommer i boxen/etset! :lol:
Eller var detta en civil variant? (säg att det var så, snälla.....)

Bild

Tänkte nita till den ordentligt, eftersom nitarna syns ordentligt på NMF. Hittar ingen riktigt bra ritning på nätet, men det finns många tydliga fotografier på 91A i profil, så jag tror jag kan få till det ok.

Bild

Däremot hittar jag inte någon bra bild på vingarnas ovan- respektive undersida. Någon som har bättre än dessa?

Bild

Kuriousa: Vad är detta för konstig märkning på nosen (skölden och pingvinen?)?

Bild

Som ni märker snor jag bilder lite varstans ifrån och hoppas att det ok.

Avslutningsvis: Jag inser efter att ha läst ett par byggtrådar och börjat torrpassa delarna att det här bygget kommer handla väldigt mycket om att fylla och slipa och polera och rista om. Kommer bli en utmaning, eftersom jag samtidigt vill bygga den i det närmaste spegelblank... Vilket anser ni är det bästa fyllnadsmaterialet för en sådan utmaning?

Re: Några frågor om Saab Safir

Postat: 20 jun 2017, 12:04
av Stellan
Om inredning och nitning kan jag inget...men pingvinen torde vara en rest från att 91119 deltog i Antarktisexpeditionen tillsammans med Tp 4 som någon gång också förlänades med en pingvin. Skölden är jag däremot för närvarnde osäker på.

Re: Några frågor om Saab Safir

Postat: 20 jun 2017, 20:25
av bergwall
Den där skölden/märket försökte jag forska i. Min gissning var att den tillkom under flygningen tillbaka till Sverige eftersom flygplanen avlastades på Kanarieöarna och flögs tillbaka med många stop. Jag la ut frågan på ett spanskt modellbyggarforum men det var ingen som kände igen märket, jag funderade på om det var ett skvadronmärke, men det ser kanske mer kristet ut. Det här är min tolkning/gissning av hur det kunde sett ut (rött och gult). Kan ju lika gärna vara vitt och rött eller vitt och blått, grönt då man jämför med pingvinen eller kronmärket.
Bild

Re: Några frågor om Saab Safir

Postat: 20 jun 2017, 23:01
av MartinN
Är den här tråden till någon hjälp? Henrik B kan nog det mesta som är värt att veta i ämnet...



/M

Re: Några frågor om Saab Safir

Postat: 21 jun 2017, 13:20
av Björn Fransson
bergwall skrev:Den där skölden/märket försökte jag forska i. Min gissning var att den tillkom under flygningen tillbaka till Sverige eftersom flygplanen avlastades på Kanarieöarna och flögs tillbaka med många stop. Jag la ut frågan på ett spanskt modellbyggarforum men det var ingen som kände igen märket, jag funderade på om det var ett skvadronmärke, men det ser kanske mer kristet ut. Det här är min tolkning/gissning av hur det kunde sett ut (rött och gult). Kan ju lika gärna vara vitt och rött eller vitt och blått, grönt då man jämför med pingvinen eller kronmärket.
Bild
Det ser väldigt mycket ut som ett malteserkors eller Johannitkors. Finns i lite olika varianter med olika vassa spetsar, men just att de yttre delarna är tudelade, spetsiga, är det typiska kännemärket. Men det förklarar ju inte varför det sitter där...

Re: Några frågor om Saab Safir

Postat: 21 jun 2017, 17:39
av Stellan
Jag har vridit och vänt på det där men har inte kommit fram till något. Spanjorerna är ju väldigt katolska av sig så att om de har ett kors med i ett märke är nog inte så konstigt om det var så att de fick märket på Kanaljeöarna. Tror dock inte att det är gult i märket.

Re: Några frågor om Saab Safir

Postat: 21 jun 2017, 22:53
av Björn G
Det gör inte så mycket om ingen kan svara på interiörfrågorna (artistisk frihet, here we go! :D ), men nu MÅSTE vi lösa mysteriet med skölden! Själv är jag tveksam till teorin om kanarieholmarna och färgerna. Varför få ett så fint märke bara för en avlastning/mellanlandning? Katolska kors ser oftast annorlunda ut.

Jag tror vi skall leta närmare hem. Både svenskar och norrmän använder Malteserkorset i olika medaljsammanhang (t.ex. Nordstjärneorden och Vegamedaljen; den senare hör ju dessutom samman med den första svenska Antarktisexpeditionen!). Värt att gräva vidare?

Re: Några frågor om Saab Safir

Postat: 21 jun 2017, 23:48
av Stellan
Björn, tanken har slagit mig då jag också får lite svenska vibbar av korset av någon anledning. ÄKan det vara att den ser så enkel ut i utförandet, lite åt regementessköld? Av vilken anledning skulle en svensk Tp 91 ha en vapensköld på motorinklädnaden (svensk eller utrikisk)...tänk till nu.

Re: Några frågor om Saab Safir

Postat: 22 jun 2017, 00:08
av Stellan
Lite kul OT-läsning om Antarktisexpeditionen och flygandet http://runeberg.org/tektid/1952/0933.html

Re: Några frågor om Saab Safir

Postat: 22 jun 2017, 00:32
av Stellan
"SwAF/n 91119 at Munksjön Airport, Jönköping in the fifties. Photo by Inge Bergström, Värnamo." är tydligen vad originalbilden visar. Hittat bilder på 91119 märkt F9-19 och då saknas märkningen... Kan märkningen gjorts i samband med Jönköpingsvisningen? Flyggruppen med Safir och Beechen deltog 1951-52. Avresa Sverige 1 november 1951. Så fotot från J-ping måste vara efter det alltså.

Från SFF, saknas dock uppgifter om F8...:
SE-BTY
Typ: SAAB 91A Safir
c/n: 91.119
Tillverkad år 1947

Fd 91119 (FV Tp 91 kod F 9-19)
Registrerad 1951-10-17 Kungl. Maj:t och Kronan (KFF), Stockholm. Använd vid Antarktis-expedition med SE-BTX, skidor
Avreg 1952-08-25 Åter till Flyvapnet som 91119, kod F 9-19