Ställde frågan på SFF:s forum men har ännu inte fått något svar så jag repeterar den även här:
Vad jag förstått gällde tidigare att kronmärken på vingarnas ovansidor ska målas över i händelse av krig. Gäller detta fortfarande? Gäller/gällde detta enbart vid strid som nation och ej vid internationell insats?
Var/är det tänkt att exempelvis gula flottilj-/stationsnummer också skulle tonas ned eller var det endast kronmärkena på vingarnas ovansidor man avsåg?
Märkning av svenskt flyg i krigstid?
Märkning av svenskt flyg i krigstid?
Stellan Schroeder Englund
Re: Märkning av svenskt flyg i krigstid?
Nu för tiden är ju all märkning grå eller svart (s.k. low-viz) på såväl flygplan som helikoptrar, så det torde egentligen inte finnas någon anledning att måla över märkningen, då den ändå inte är särskilt iögonfallande. Vet gör jag dock inte att så är fallet, men jag ska kolla lite på jobbet vad jag kan hitta i detta ärende.
Vad jag förstått tidigare dock vad gäller flottilj- och stationsnummer, var att de åtminstone på grå JA 37 skulle bytas mot svarta dito. Jaktviggen var märkt så i början av sin grå karriär, innan man kom på att man blev lite väl osynlig i luften, och satte dit lysröda siffror istället.
Vid de internationella insatser som varit med svenska luftfarkoster på senare år (Kosovo, Libyen och Afghanistan), har man inte tonat ner märkningen något vad jag kan minnas. Åtminstone gjorde vi inga ingrepp på HKP 10B, som fick lågsignaturmärkning inför Afghanistan.
Vad jag förstått tidigare dock vad gäller flottilj- och stationsnummer, var att de åtminstone på grå JA 37 skulle bytas mot svarta dito. Jaktviggen var märkt så i början av sin grå karriär, innan man kom på att man blev lite väl osynlig i luften, och satte dit lysröda siffror istället.
Vid de internationella insatser som varit med svenska luftfarkoster på senare år (Kosovo, Libyen och Afghanistan), har man inte tonat ner märkningen något vad jag kan minnas. Åtminstone gjorde vi inga ingrepp på HKP 10B, som fick lågsignaturmärkning inför Afghanistan.