Bygga eller måla ?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Bygga eller måla ?

Inlägg av F Porsche »

I en tråd stod det;
"Är det inte dags att inse att den här hobbyn sedan länge inte handlar om att bygga modeller utan om att måla modeller? *s* "
ok ironin finns där men visst, modellmålning är en gren på frammarsch med vätskor och pulver men jag är inte med ännu, jag tycker att byggandet är roligast.

Kort sagt, är ni målare eller byggare ?
EMP
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Bygga eller måla ?

Inlägg av EMP »

Hmm, både och lite beroende på vad det är för modell. Är inte så glad för att spackla och slipa släta ytor men gäller det modeller där det måste modifieras och skulpteras en del är bygget minst lika skoj som målningen. Fast sen går det ju inte att förneka att det blir ännu roligare efter att allt underarbetet är klart och färgerna kommer på plats. Då börjar ju modellen (oftast) se ut som man tänkt sig. Så mja... "både och lite beroende på" blir mitt hyfsat luddiga svar på frågan :)
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Bygga eller måla ?

Inlägg av Per.V »

Bygga, när det är dags för målning så brukar det stanna upp och jag tar fram ett nytt objekt, har ett gäng nu som väntar på målning. :)
Per Vildarve. Gotland
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Bygga eller måla ?

Inlägg av Janne Nilsson »

Många modeller är idag så bra att man inte behöver ändra på dem, då blir det kanske mer montering än att bygga?

Sen, om man inte kan måla en modell så att den ser övertygande ut, oavsett vilken stil man föredrar, så blir den ändå bara en modell när den kunde bli så mycket mer.

När jag själv konstruerar något så handlar det oftast om basen eller dioramat. Har jag någon förebild att kopiera så går det relativt snabb skall jag stå för designen så tar det lite länge tid.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Ingenjör AP
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 okt 2012, 18:43
Namn: Anders P

Re: Bygga eller måla ?

Inlägg av Ingenjör AP »

Med Matchbox modeller behöver ni ju inte måla!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bygga eller måla ?

Inlägg av Andre B. »

Det där om bygga och måla modeller kändes lite som mina ord... *ler lite försiktigt*

Jag tyckte om Matchbox gamla bilmodeller och då särskilt den röda jaguaren där det verkligen handlade mer om att bygga än att måla... *ler*
http://www.ebay.com/itm/MATCHBOX-JAGUAR ... 2493287933

Men idag så känner jag att det handlar så mycket om just målningen för att skapa en modell att bygget tar väldigt lång tid. Eller mer att bygget av modellen utgör en så liten tid av arbetet för att få klart en fin modell att den tiden närmast inte märks. Därför känner jag att det idag mer handlar om att måla modeller än att bygga dem. Känner lite att en enbart byggd modell lätt bara blir en leksak där en målad modell berättar en historia...

Men det handlar främst om att göra det man själv känner för. Den egna tillfreställelsen inför, under och efter bygget.
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bygga eller måla ?

Inlägg av magnusf »

Det gamla vanliga gäller: var och en bygger/målar/samlar så att den mår bra och känner sig nöjd :-) !

MEN!
Vill man ställa ut och vinna så måste man kunna både och samt dessutom vara lite taktisk: lägg jobbet där det syns, oavsett om det handlar om att bygga eller måla samt se till att hålla en balans så att både bygget och målningen blir bra! Det ena utan det andra funkar inte men tyvärr är det nog också så att en sämre byggd modell med en väldigt bra målning nog oftast slår det omvända.

Jag gillar båda delarna av ett bygge men målningsdelen av processen går betydligt snabbare än bygget för mig, byggandet innehåller dessutom ett större element av ångest :-). Skulle jag vara tvungen att välja (som Brett Green och Chris Wauchop som brukar dela på projekt) så skulle jag nog välja målandet. I am Chris...

Trevlig helg!

Magnus
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Bygga eller måla ?

Inlägg av SvenYoung »

För min egen del handlar modellbygge om hela resan, från byggandet och sedan vidare till målandet och vädrandet.

Så tycker inte alla modellbyggare, dock. Vissa ser byggandet bara som en (ibland jobbig) transportsträcka till målandet, vilket är ju ok om man tycker det, men - som sagt - för min del utesluter inte ena det andra.
Senast redigerad av SvenYoung den 27 maj 2017, 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Bygga eller måla ?

Inlägg av Stefan S »

Byggande och målandet är bara en transportsträcka fram till dekalerna (gäller airliners) och färdigställandet. När det gäller bilar,hoppa över dekalerna :)

Största glädjen för mej är nog att få färdigt en modell så jag kan börja på nästa (fast just nu håller jag på med fem ryska flygplan samtidigt) :P

Stefan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bygga eller måla ?

Inlägg av magnusf »

Stefan! Ärade själsfrände! Du satte den!

Hälsningar Magnus
Skriv svar