Är det här sant?
Är det här sant?
Är det orsaken till att det knappt finns några dekaler till Chuck Yeager's Mustanger?
http://z15.invisionfree.com/72nd_Aircra ... topic=8261
Och om det fortsätter så här lär kanske även Hans Percy's släktingar kräva "royalties" när det gäller dekaler till någon enstaka Vampire. Och jag var tvungen att titta efter och såg att det stod faktiskt "Licensed by Boeing" på lådorna till de Airfix P-51D Mustanger jag har. Otroligt när (som många kommenterar) det gäller en flygmaskin som beställdes från North American av Storbrittanien, som har en brittisk motor och namn och som betalades av skattemedel för 75 år sedan. Hoppas Boeing inte upptäcker Leif Hellström's bok eller ser Robert Bergwall's dekalark. De lär säkert i sann "Juan Trippe anda" stämma för att man olovligen använt bolagets namn och "tjänat pengar" på det...
/André
Sen får jag säga att Chuck Yeager var en mes vid sidan om Erik "Winkle" Brown. Har Chuck ens landat på ett hangarfartyg? ; )
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... e%22_Brown
http://z15.invisionfree.com/72nd_Aircra ... topic=8261
Och om det fortsätter så här lär kanske även Hans Percy's släktingar kräva "royalties" när det gäller dekaler till någon enstaka Vampire. Och jag var tvungen att titta efter och såg att det stod faktiskt "Licensed by Boeing" på lådorna till de Airfix P-51D Mustanger jag har. Otroligt när (som många kommenterar) det gäller en flygmaskin som beställdes från North American av Storbrittanien, som har en brittisk motor och namn och som betalades av skattemedel för 75 år sedan. Hoppas Boeing inte upptäcker Leif Hellström's bok eller ser Robert Bergwall's dekalark. De lär säkert i sann "Juan Trippe anda" stämma för att man olovligen använt bolagets namn och "tjänat pengar" på det...
/André
Sen får jag säga att Chuck Yeager var en mes vid sidan om Erik "Winkle" Brown. Har Chuck ens landat på ett hangarfartyg? ; )
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... e%22_Brown
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Är det här sant?
I vissa fall lyckas tillverkarna snirkla sig runt varumärkesskydden, såsom Takoms "German Civilian Car" resp "T3 Transporter Bus" för sin BMW 5-serie resp VW-buss eller Dioparks "70´s German made civilian car". Jag tror det kommer bli mer av sånt i framtiden.
Undrar om det är av detta skäl som en del tillverkare börjat dela upp RAF-roundeln i två delar.
Undrar om det är av detta skäl som en del tillverkare börjat dela upp RAF-roundeln i två delar.
Re: Är det här sant?
Nja, tror det är rätt svårt att "claima" exempelvis RAF-roundeln i sammanhanget. Eller som någon skrev... *s*
"As for the MoD ever trying with the roundel...hmm that's going to go well in court.
Judge:"So Mr Civil-Servant, you'd like to trade mark a badge that's been stolen from the French, shared with allies and empire in two world wars along with many other countries since...and you can't even decide on the actual colours! Case dismissed!"
Fast det skulle kanske förklara kronmärkenas utseende hos en viss modelltillverkare...
"As for the MoD ever trying with the roundel...hmm that's going to go well in court.
Judge:"So Mr Civil-Servant, you'd like to trade mark a badge that's been stolen from the French, shared with allies and empire in two world wars along with many other countries since...and you can't even decide on the actual colours! Case dismissed!"
Fast det skulle kanske förklara kronmärkenas utseende hos en viss modelltillverkare...

Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Är det här sant?
På RedRoos hemsida står att läsa:
"RAAF Crests, Badges, logos and National Marking, in all forms and varieties, are Crown Copyright and not public domain. The RAAF kangaroo National Marking is used with permission and reproduced with RAAF approval by Red Roo Models in licensed products."
så nog verkar RAAFs rundel vara skyddad om man ska lita till texten.
MoD? Så nu vet vi vad "mods" fick sitt namn ifrån, det började när de prydde sina Vespor med rundeln.
"RAAF Crests, Badges, logos and National Marking, in all forms and varieties, are Crown Copyright and not public domain. The RAAF kangaroo National Marking is used with permission and reproduced with RAAF approval by Red Roo Models in licensed products."
så nog verkar RAAFs rundel vara skyddad om man ska lita till texten.
MoD? Så nu vet vi vad "mods" fick sitt namn ifrån, det började när de prydde sina Vespor med rundeln.
Stellan Schroeder Englund
Re: Är det här sant?
Jag vet egentligen inte så mycket om detta och har ingen klar idé om varför jag skriver (vanligt i mitt fall) och vet inte heller hur relevant det är men hur som helst ...
För att något ska kunna vara mönsterskyddat så krävs verkshöjd. Rundlar kan knappast falla inom verkshöjden som jag ser det. Men kängurun i rundeln kan kanske uppnå verkshöjd.
Jag vet inte hur Takom och diopark gjort men de tyska bilarnas design är säkert mönsterskyddade och de uppnår även verkshöjd. Så i princip kunde biltillverkarna börja bråka om det. Sen finns det andra saker att ta hänsyn till, t ex Audis cirklar som i sig inte kan sägas vara verkshöjd men som säkert mönsterskyddats av Audi. Exakt hur det går till vet jag inte.
Ju mer man studerar området desto mer komplicerat blir det. Fotografiska bilder påstås ha långtgående skydd. Men skittidningar som DN verkar ändå kunna ta sig rätten att publicera bilder från nätet utan att betala för det. De förlorade i o f s det målet men det beror på att upphovsrättsinnehavaren var en politiker som kunde mobilisera både ekonomisk och juridisk hjälp. Jag hade aldrig vågat gå in i ett civilrättsligt mål med en skräpblaska som DN med tanke på DNs enorma ekonomiska muskler. De skulle kört över mig så de visslade om det.
Jag läste någonstans att Försvarsmakten inte mönsterskyddad de svenska cammot på uniformer eller fordon. De innebär att vem som helst kan knalla omkring i kläder med svenskt cammo vilket kan vålla problem för försvarets trovärdighet.
Som tur var håller jag mest på med antiken numera och ännu har ingen påstått sig äga rättigheterna till grekiska sköldemblem ... men det är väl bara en tidsfråga innan det händer ...
... hm ... jag skulle kanske själv kunna ... mmm ... jag kanske bli rik ... var gång någon säger hoplite eller målar ett meduzahuvud på en sköld så får de betala en femtioöring till mig ...
För att något ska kunna vara mönsterskyddat så krävs verkshöjd. Rundlar kan knappast falla inom verkshöjden som jag ser det. Men kängurun i rundeln kan kanske uppnå verkshöjd.
Jag vet inte hur Takom och diopark gjort men de tyska bilarnas design är säkert mönsterskyddade och de uppnår även verkshöjd. Så i princip kunde biltillverkarna börja bråka om det. Sen finns det andra saker att ta hänsyn till, t ex Audis cirklar som i sig inte kan sägas vara verkshöjd men som säkert mönsterskyddats av Audi. Exakt hur det går till vet jag inte.
Ju mer man studerar området desto mer komplicerat blir det. Fotografiska bilder påstås ha långtgående skydd. Men skittidningar som DN verkar ändå kunna ta sig rätten att publicera bilder från nätet utan att betala för det. De förlorade i o f s det målet men det beror på att upphovsrättsinnehavaren var en politiker som kunde mobilisera både ekonomisk och juridisk hjälp. Jag hade aldrig vågat gå in i ett civilrättsligt mål med en skräpblaska som DN med tanke på DNs enorma ekonomiska muskler. De skulle kört över mig så de visslade om det.
Jag läste någonstans att Försvarsmakten inte mönsterskyddad de svenska cammot på uniformer eller fordon. De innebär att vem som helst kan knalla omkring i kläder med svenskt cammo vilket kan vålla problem för försvarets trovärdighet.
Som tur var håller jag mest på med antiken numera och ännu har ingen påstått sig äga rättigheterna till grekiska sköldemblem ... men det är väl bara en tidsfråga innan det händer ...
... hm ... jag skulle kanske själv kunna ... mmm ... jag kanske bli rik ... var gång någon säger hoplite eller målar ett meduzahuvud på en sköld så får de betala en femtioöring till mig ...
holst
CU@C4
CU@C4
Re: Är det här sant?
En sak till, någon som läst boken om Airfíx? På 60- och 70-talet stod företag i kö för att få modeller gjorda av sina bilar, båtar, flygplan och månlandare. Det var tider det. 

holst
CU@C4
CU@C4
Re: Är det här sant?
Är FOA-camout skyddat? Kanske slut med camoflagemålade Viggar framöver i så fall...
Stellan Schroeder Englund
Re: Är det här sant?
Hmm... Det här bådar ju inte gott. Varför ska försvarsgrenar börja hacka så här på modelltillverkare? Det är ändå inte så att de har en enastående ekonomi. På Simon Owen från Airfix/Hornby lät det som att licenserna är en relativt stor del av priset som vi modellbyggare betalar när vi köper en byggsats, så jag vet inte ifall jag skulle ha råd att köpa lika mycket ifall licenskostnaden fördubblades (eller ännu mer).
/Gabriel
Åtminstone sade inte FVC något om att det vore skyddat under Open (inte så jag hörde det i alla fall). Men det kanske inte är han som håller koll på sådant heller...Stellan skrev:Är FOA-camout skyddat? Kanske slut med camoflagemålade Viggar framöver i så fall...
/Gabriel
Re: Är det här sant?
Kolla med bil- och MC-byggarna, dom har lidigt av detta rätt länge. Tänk er en tävlingsbil, det kan bli många licenser där, utöver licens från biltillverkaren, med tanke på alla sponsordekaler. När jag tittar på lådorna till ett par bilmodeller från Tyska Revell jag har så finns det prydliga hologrammärken påklistrade som talar om den här modellen är tillverkad med licens från BMW respektive Volkswagen.
Vad gäller nationalitetsbeteckningar så har väl Tyska staten någon form av mönster/varumärkesskydd av nazistiska symboler vilket är orsaken till att dom är i pusselform på en del dekalark, om dom ens finns med över huvud taget.
Tittar man på Tamiyas modell av en Komatsu G40 Bulldozer så står det Komatu på kylarmaskeringen både på omslagsbilden och delen i modellen. Vet att det skrevs en del om detta när modellen kom ut, kommer dock inte ihåg detaljerna.
Och vänder vi blicken hemåt kan det vara värt att notera att den klassiska "En Svensk Tiger" är mönsterskyddad av beredskapsmuseet och upphovsmannens efterlevande som bl.a. haft en långdragen tvist med försvaret om deras utnyttjande. Som för övrigt fösvaret förlorade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/En_svensk_tiger
Så svaret på frågan blir nog, tyvär, ja.
/Anders
Vad gäller nationalitetsbeteckningar så har väl Tyska staten någon form av mönster/varumärkesskydd av nazistiska symboler vilket är orsaken till att dom är i pusselform på en del dekalark, om dom ens finns med över huvud taget.
Tittar man på Tamiyas modell av en Komatsu G40 Bulldozer så står det Komatu på kylarmaskeringen både på omslagsbilden och delen i modellen. Vet att det skrevs en del om detta när modellen kom ut, kommer dock inte ihåg detaljerna.
Och vänder vi blicken hemåt kan det vara värt att notera att den klassiska "En Svensk Tiger" är mönsterskyddad av beredskapsmuseet och upphovsmannens efterlevande som bl.a. haft en långdragen tvist med försvaret om deras utnyttjande. Som för övrigt fösvaret förlorade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/En_svensk_tiger
Så svaret på frågan blir nog, tyvär, ja.
/Anders
Re: Är det här sant?
Att hakkorset inte är med eller uppdelat har väl med att symbolen är förbjuden i Tyskland och kanske några andra länder, inte att den skulle vara skyddad? I så fall kan den väl bara vara skyddad i nazistiska samanhang då det är en mycket gammal symbol.
Stellan Schroeder Englund