AK Wasching och mer

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
ittotitto
Namn: Renato Fontana

AK Wasching och mer

Inlägg av ittotitto »

Hej på er! Ge mig lite tips om firmor som säljer AK:s färger och washing (heter det så?) och andra märken med naturligtvis. Alltså några firmor som är duktiga på färger och alla tillbehör för detta ändamål på nätet. I Örebro som är femte sjätte staden i Sverige finns det ingen som säljer något av detta så då måste jag köpa via nätet, tyvärr! Tar en genväg och frågar er, istället för att söka. Tacksam för svar!

MVH :D
bjand
Namn: Björn Andersson

Re: AK Wasching och mer

Inlägg av bjand »

Det finns numera många märken att välja på förutom AK, t.ex. Mig, Vallejo och Abteilung. Om du googlar på företagens hemsidor kan du hitta mycket info om produkterna. Några svenska handlare som har ett brett sortiment är Ministuff och Hobbyland.
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Testa Ministuff.
https://www.ministuff.se/sv/

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

"Washer" brukar det kallas i plural, på svenska. :)

Jag kan också rekommendera Ministuff.
Janne Nilsson

Det blir nog lite svengelska. Vi säger ju ofta "washa" men engelsmännen säger "wash".

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
ittotitto

Inlägg av ittotitto »

Tack för svaren! Jag skall alltså ge vagnssidorna på mina vagnar som är träklädda en wash, så att dom blir lite mörkare och trästrukturen syns, är då AK neutral grey white/black wash ett bra val? Ja, det var det där c:et som jag lade in i ordet Wash. :)
ittotitto

Inlägg av ittotitto »

Jag glömde att fråga! Jag bygger en vagn nu och har grundmålat. Nu ska dekalerna på. Skall jag sätta på dom nu och kanske ge en liten dusch av matt lack innan jag washar vagnen? Eller skall jag washa vagnen först och sedan dekalera? Jag vill ju också lägga på olika reparationer/lappningar med färger som det var i verkligeten, i vilken fas kommer det? En liten parentes! Läste att allt om hobby kommer tillbaka. Jag är en tåg man men älskar all hobby utövning så det ser jag fram emot. Ni är så jämra duktiga ni killar/tjejor som bygger plast byggsatser modeller figurer och där får man många tips och råd, och en rolig läsning. Ha det bra allihopa!
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Kan hända att det finns olika sätt att göra det på, men jag skulle säga dekaler först. Sedan lack och wash.
Janne Nilsson

Jag brukar lägga på basfärgen. Torrborsta med ljusare färg. Lägga på Johnsons Golvpolish(funkar lika bra med en halvblank lack). Sen dekaler och sen wash.

Skall det vädras brukar jag ta det före washen också. Samma sak med chipping. Ibland kan det dock bli olika kulörer av washer beroende på hur vädring versus basfärg ser ut.

Janne Nilsson
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

You can buy all the trendy wash products you like ... but none of them are better than Humbrol enamels mixed with their own enamel thinner. A good quality oil paint thinned with the same will also work. Its basically the same thing anyway. I also use Johnsons Golvpolish before washing. Washes do not run as smoothly when the base coat is too matt. Buy one wash product so you have an idea of the consistency .. after that buy Humbrols ... you more than likely will have them locally?
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Skriv svar