Tryckregulator/ventil

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Namn: Christer Lind

Tryckregulator/ventil

Inlägg av Fenix »

Jag har Biltemas Airbrush och jag verkar ha för högt tryck i min Airbrush finns det någon regulator/ventil man kan sätta mellan Slang och Airbrush? Den regulator/ventil jag har ska sitta mellan kompressor och slang, jag hade så mycket problem med att få den tät mellan slang och kompressor så där vill jag helst inte bråka igen.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
jonaszett

Re: Tryckregulator/ventil

Inlägg av jonaszett »

kan du länka till de delar du har???
Fenix

Inlägg av Fenix »

Förlåt om jag länkar på fel sätt är inte så hemma på sådant.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och- ... 000030939/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och- ... 000030937/

Jag är inte 100 på att det är denna men den påminner om den jag har jag är ju inte på samma ställe som mina airbrushgrejer http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000022915/

Kompressorn är en gammal Clas Olsson som inte finns i deras sortiment längre så den kan jag inte länka till
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Det är ju en tryckregulator ja, och med den skall du kunna ställa in trycket ut till sprutan. Du skruvar på den svarta toppen. Eventuellt så får du dra ut den först (uppåt på bilden), det skall säga "klick" eller nå't när den rör sig ett par mm.
sala
Namn: Gunnar Fristedt

Inlägg av sala »

Mats du kan få en tryckregulator en trappa ned, aldrig använd
Gunnar Fristedt
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Inlägg av Håkan F »

Fenix

Inlägg av Fenix »

Den på conrad passar den med mina grejer som jag länkade till lite högre upp i tråden. Jag tyckte det var svårt och se om den skulle passa. Men sen har jag inget vidare ögonmått.

Mats Averkvist den tryckregulatorn är ju meningen att den ska sitta mellan slang och kompressor och som jag sa det var så svårt att få det tätt mellan slang och kompressor så jag vill gärna inte bråka med den delen igen.
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Inlägg av Håkan F »

Om slangen du länkar till passar på sprutans gänga så bör regulatorn göra det också då båda har 1/8-gänga.
Notera att regulatorn har en snabbkopplingshona i ena ändan så du behöver hanen också, finns lite längre ner på samma sida som regulatorn.

Jag har en liknande lösning på min Evolutionspruta och det är smidigt att slippa leta reda på rattarna på kompressorn när det ska justeras i tryck.
Nackdelen är att sprutan blir något tyngre.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Med tanke på att det var svårt att få tätt – använder du (tillräckligt med) gängtejp?

/M
Fenix

Inlägg av Fenix »

MartinN det blev tätt tillslut och jag vill inte gå igenom den delen igen så det var därför jag frågade om det fanns ngn för slang spruta istället så jag skulle slippa behöva bråka med slang kompressor igen.

Tack för alla svar.
Skriv svar